• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222593
+
-

راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی

کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟

بازار ایران متأسفانه شاهد حضور کالاهای تقلبی در انواع مختلف، ازجمله لوازم آرایشی، شوینده، موبایل، شیرآلات، دلار، زعفران، لپ‌تاپ، عطر و ادکلن و... است. این موضوع نه‌تنها به سلامت و جیب مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند، بلکه به اقتصاد کشور نیز ضربه می‌زند. در این گزارش، به بررسی ابعاد مختلف این معضل، ازجمله راه‌های ورود، روش‌های تشخیص تقلبی از اصلی و عواقب آن می‌پردازیم. همچنین نکات مهمی برای خرید هر کدام از این کالاها ارائه می‌دهیم تا به شما در انتخابی آگاهانه و دور ماندن از دام تقلب
کمک کنیم.




عسل تقلبی به این روش‌ها قابل شناسایی است
تشخیص عسل تقلبی چالش‌برانگیز است، اما با در نظر گرفتن چند نکته کلیدی می‌توانید احتمال خرید عسل تقلبی را تا حد زیادی کاهش دهید.
  عسل طبیعی معمولا به رنگ قهوه‌ای روشن یا کهربایی است. رنگ‌های غیرطبیعی مانند سفید‌ یا زرد روشن می‌تواند از نشانه‌های عسل تقلبی باشد.
  اکثر عسل‌های تقلبی دارای ذرات معلق غیرطبیعی هستند.
  پس از ریختن عسل در ظرف، حباب‌هایی در آن ایجاد می‌شود، اما اگر حباب‌ها برای مدت طولانی باقی بمانند، ممکن است نشان‌دهنده وجود ناخالصی در عسل باشد.
  بسته به نوع گل‌های متفاوت عسل طبیعی نیز طعم خاص و منحصر به فردی دارد، اما طعم عسل تقلبی شیرینی بیش از حد دارد یا بی‌مزه است.

آزمایش‌های خانگی
مقداری عسل را در یک قاشق بریزید و آن را بالای شعله نگه دارید. عسل طبیعی نباید شعله‌ور شود. اگر عسل شعله‌ور شود، ممکن است تقلبی باشد.

آبلیموی تقلبی این نشانه‌ها را دارد
آبلیمو یکی از خوراکی‌های پرمصرف در سبد خانواده است، به همین دلیل باید در هنگام خرید مراقب باشیم تا آبلیموی تقلبی به ما فروخته نشود.
آبلیموی طبیعی به رنگ زرد روشن یا کهربایی است، رنگ‌های غیرطبیعی مانند سبز، قهوه‌ای تیره یا کدر نشان‌دهنده تقلبی‌بودن آن است.
برای گرفتن آبلیمو در مقیاس زیاد از دستگاه‌های بزرگ ماشینی استفاده می‌شود. بر اثر فشاری که به پوست لیمو ترش‌ها وارد می‌شود آبلیمو کمی تلخ می‌شود،  این تلخی نمی‌تواند نشانه تقلبی بودن باشد.
برخی از آبلیموهای تقلبی با استفاده از جوهر لیمو و اسید سیتریک ترش‌مزه می‌شوند.
ممکن است رنگ خوراکی و اسانس به آنها اضافه شود تا ظاهری واقعیت‌نما داشته باشند.

آزمایش‌های خانگی
یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به یک لیوان آبلیمو اضافه کنید. اگر مخلوط به شدت جوشید و حباب زد، ممکن است آبلیمو تقلبی و حاوی اسید سیتریک مصنوعی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید