• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85685
+
-

وداع با غول نظریه ادبیات

هارولد بلوم، یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان ادبیات قرن بیستم درگذشت

وداع با غول نظریه ادبیات


هارولد بلوم درگذشت. یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان و منتقدان ادبی قرن بیستم در 89سالگی زندگی را بدرود گفت.
او یکی از معدود نظریه‌پردازانی است که انبوه نوشته‌ها و تحلیل‌هایش  درباره ادبیات از محدوده خوانندگان دانشگاهی و نخبگان فراتر رفته و به میان عموم خوانندگان راه یافته است. از این جهت بلوم شهرت و جایگاهی دارد که کمتر نظریه‌پردازی در حوزه ادبیات توان هماوردی با او را خواهد داشت.
هارولد بلوم در 1930 از پدر و مادری روسی در نیویورک به دنیا آمد. بلوم در سال1951 دکتری خود را از دانشگاه ییل گرفت و از 1955 تا زمان مرگ عضو هیأت علمی گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه ییل بود.
هارولد بلوم از 1959 تا 2019 بیش از 40 اثر منتشر کرد. «چرا و چگونه کتاب بخوانیم؟»، «هملت شعر بیکران»، «کانون غرب»، «رمانتیسیسم و آگاهی: مقالاتی درباره نقد»، «دین آمریکایی: ظهور کشور پسامسیحی» و «کتاب جی» از جمله آثار اوست.
«اضطراب تأثیر» اصلی‌ترین نظریه ادبی اوست که در سال1973 در کتابی به همین نام منتشر شد. بلوم معتقد بود: شاعران، سودای سرودن شعر ناب در سر دارند و می‌خواهند چیزی بگویند که تحت‌تأثیر هیچ ‌کدام از شاعران دیگر نباشد. ترس از تأثیرپذیری از دیگران سبب اضطراب شاعران می‌شود و اضطراب، واکنش‌های آگاهانه و گاه ناخودآگاهانه شاعران را در پی دارد و معدودند شاعرانی که بتوانند از این مهلکه بگریزند.
جین، همسر هارولد بلوم، به رسانه‌ها گفت که هارولد باوجود بیماری هیچ‌گاه از نوشتن دست نکشید و تا هفته آخر زندگی‌اش همچنان می‌نوشت. او صبح دیروز در بیمارستان شهر نیوهیون در ایالت کنتیکت ایالات متحده درگذشت.
«نبوغ: سیمای پنجاه نابغه سخن» و «در انتظار گودو: تأویل‌ها و تفسیرها» ازجمله آثاری است که از هارولد بلوم به فارسی ترجمه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید