هیچ کودکی در تهران نباید آسیب ببیند
نشست کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک با اعلام آمادگی معاونان امور اجتماعی و فرهنگی و فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص مناسبسازی شهر برای کودکان برگزار شد. به گزارش همشهری، این نشست تخصصی با حضور صفا صبوریدیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، محمدرضا جوادییگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مجتبی دانشور مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بینالملل وزارت دادگستری، غلام محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری و نمایندگان دستگاههای متولی در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. صبوریدیلمی در ابتدای نشست ضمن اعلام آمادگی برای مناسبسازی شهر در راستای رفاه بیشتر کودکان، گفت: «باید در این زمینه برنامههای دقیقتری در حوزه عمرانی داشته باشیم.» او با اعلام اینکه ما سالانه در شهر تهران چند میلیارد تومان هزینه پروژههای عمرانی میکنیم اما تا حدودی کودکان را فراموش کردهایم، عنوان کرد: «میتوانیم برنامههای دقیقتری در حوزههای عمرانی داشته باشیم تا تهران را تبدیل به شهری مناسب برای کودکان کنیم.» او با یادآوری اینکه ما در زمینه کودک نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا از نظر استانداردهای مناسبسازی عقبتر هستیم، به اهمیت استانداردسازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: «کشورهای پیشرفته دنیا بین ۲۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار استاندارد دارند که حدود 15هزار استاندارد در حوزه شهری است اما در ایران تعداد این استانداردها بیش از ۲۵ هزار استاندارد نیست.» به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران استانداردهای حوزه شهری در ایران کمتر از ۱۰۰ عدد است و بهطور دقیق به آنها عمل نمیشود؛ درحالیکه شهر تهران باید حداقل استانداردهای حوزه کودک را داشته باشد.» او با اعلام آمادگی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای مناسبسازی شهر برای کودکان خاطرنشان کرد که معاونت متبوع خود این آمادگی را دارد تا در حوزه عمرانی فعالیتهایی داشته باشد که تهران شهر دوستدار کودک باشد.
در ادامه این نشست، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تأکید بر لزوم تحقق شهر دوستدار کودک و اجرای مصوبه شورای شهر در این زمینه، گفت: «هیچ کودکی در شهر تهران نباید دچار آسیب شود و در این زمینه میتوان از تجربه شورایاریها نیز بهعنوان نماینده مردم در سطح خرد جامعه استفاده کرد.» محمدرضا جوادییگانه درخصوص شکلگیری و عملکرد کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک، عنوان کرد: «خوشحالم کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک تشکیل شد؛ زیرا کودکان شهروندان بسیار مهمی در تهران هستند. تحقق شهر دوستدار کودک مستلزم یک رابطه دوطرفه است که در این راستا شهر و کودک و عکس میتوانند باهم در راستای ایجاد و تقویت نشاط جامعه گام بردارند.» جوادییگانه با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات نقاشی برای کودکان یادآور شد: «در مسابقه نقاشی نشان داده شد شهر دوستدار کودکان چه ویژگیهایی دارد که این مسابقات به ما کمک میکند بتوانیم شهر دوستدار کودک را ایجاد کنیم.» او با بیان اینکه باید برای کودک در شهر تهران خاطره و رؤیا ایجاد کنیم و طبیعتا اگر بخواهیم تعلقی به شهر ایجاد شود باید بستر مناسب نیز ایجاد شود، تأکید کرد: «لازم است مناسبسازی شهر در تهران برای کودکان صورت بگیرد و همچنین در نظر داشته باشیم که هیچ کودکی در شهر تهران آسیب نبیند؛ برای مثال ایجاد حفاظ مناسب در پارکها برای کمتر آسیب دیدن کودکان یکی از این طرحهاست که در شهر تهران میتوان اجرا کرد.»
جوادییگانه با تأکید بر اینکه با اجرای طرحهای مناسب میتوانیم بفهمیم که کودکان از چه چیزهایی میترسند و والدین به چه مواردی حساسیت دارند، در خاتمه یادآور شد: «محافظت از کودکان موضوع مهمی است که ما میتوانیم بهطور دقیق به آن بپردازیم؛ ضمن آنکه باید مسئله کودکان کار را برای دیگر کودکان نیز باز کنیم که در این زمینهها میتوان از بهزیستی و پلیس کمک و مشارکت گرفت؛ همچنین باید از تجربه شورایاریها بهعنوان نمایندگان مردم در سطح خرد جامعه طبق استانداردها استفاده کنیم.»
برگزاری کارگاههای توجیهی برای طرح شهردار مدرسه
مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، گفت: «کارگاههای توجیهی عوامل اجرایی بیست و یکمین دوره طرح شهردار مدرسه با هدف آموزش به مدیران و مربیان پرورشی مدارس منتخب، کارشناسان و تسهیلگران طرح و همچنین مدیران آموزشهای شهروندی مناطق ٢٢ گانه برگزار میشود.» به گزارش شهرنوشت، مجتبی دانشور در مورد برگزاری کارگاههای توجیهی عوامل اجرایی بیست و یکمین دوره طرح شهردار مدرسه عنوان کرد: «کارگاههای توجیهی عوامل اجرایی بیست و یکمین دوره طرح شهردار مدرسه از تاریخ دوشنبه 22/7/98 لغایت 8/8/98برگزار میشود. در این کارگاهها مدیران و مربیان پرورشی مدارس منتخب، کارشناسان و تسهیلگران طرح و همچنین مدیران آموزشهای شهروندی مناطق ٢٢ گانه تهران حضور خواهند داشت.» او در مورد سرفصلهای کارگاههای توجیهی عوامل اجرایی طرح شهردار مدرسه عنوان کرد: «در این کارگاهها اهمیت آموزش، دلایل عدمکارایی آموزشهای تکبعدی در عرصه اجتماع، تفاوت آموزشهای تکبعدی و چند بعدی، اهمیت آموزشهای شهروندی، اصول مشارکتپذیری افراد در جامعه و ارکان اجتماعی آموزش مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین در این کارگاهها دلایل ماندگار بودن طرح شهردار مدرسه، هدف ارائه آموزشهای شهروندی و مشارکتهای اجتماعی آموزش داده میشود.» دانشور با اشاره به زمانبندی کارگاههای توجیهی عوامل اجرایی بیستو یکمین طرح شهردار مدرسه، تأکید کرد: «طبق برنامه مشخص شده روز ۲۲ مهر مناطق ۵، ۳ و روز ۲۳ مهر مناطق ۴، ۶، ۱۰ و همچنین روز۲۹ مهر مناطق ۱۷ و ۲۰ و در تاریخ ۳۰ مهر منطقه ۱۶ برای آموزش به این کارگاهها میروند. همچنین در تاریخ یکم آبان منطقه ۲۲ و ۸ آبان نیز مناطق ۱۹ و ۹ بهعنوان آخرین مناطق تهران برای آموزش به این کارگاهها مراجعه میکنند.»