• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84078
+
-

بی‌تدبیری در مستطیل سبز

فوتبال کردستان از داشتن تیم در لیگ‌های کشوری محروم است و در بلاتکلیفی به سر می‌برد

فوتبال کردستان نزدیک به 3 دهه است که دیگر در سطح اول ورزش کشور نام و نشانی ندارد و دلخوش به درخش‌های مقطعی و البته شانسی بازیکنانی است که به دلیل داشتن استعداد ذاتی به نام و عنوانی رسیده‌اند.  به گزارش مهر، نگاهی به وضعیت چند سال اخیر ریاست در هیات فوتبال کردستان نشان می‌دهد که نبود برنامه‌‌ریزی جامع و کامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و استعدادهای در اختیار باعث هدررفتن بخشی از توانمندی‌ها در استان شده است. 


بی‌تفاوتی به زیرساخت‌های فوتبال کردستان

«رضا رحمانی» رئیس فعلی هیات فوتبال کردستان که 4 سال فعالیت وی نیز به پایان رسیده، مهر ماه سال ۹۴ و بعد از یک سال بلاتکلیفی هیات فوتبال سکاندار این رشته ورزشی پرطرفدار شد. در این سال‌ها، بخش زیادی از فعالیت‌های هیات معطوف به درآمدزایی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی بوده و اقدام قابل توجهی در راستای توسعه این رشته ورزشی انجام نشده است. حتی سنندج به عنوان مرکز استان یک زمین چمن نیمه استاندارد برای برگزاری بازی‌های استانی و منطقه‌ای ندارد. 2 زمین فوتبال شهر سنندج یعنی ورزشگاه ۲۲گولان و زمین چمن استقلال نابود شده‌اند؛ یکی آسفالت شد و دیگر به میدان اسبدوانی تبدیل شده است. امروز استان کردستان در رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول و نیز در رده سنی‌های مختلف سنی نماینده‌ای ندارد. اگر هم در رده‌های سنی، تیمی حضور دارد با کمترین امکانات و در بدترین شرایط در این رقابت حضور پیدا می‌کند. 


حاشیه‌های یک انتخابات

حواشی در مورد آینده فوتبال استان کردستان با اعلام فراخوان ثبت‌نام از کاندیداهای احراز این پست آغاز شد؛ گفته می‌شود به صورت رسمی از میان افراد ثبت نامه شده تنها «رضا رحمانی» رئیس فعلی هیات و «مهدی حسام شریعتی» از مدیران باسابقه کردستان و پیشکسوت فوتبال استان تایید صلاحیت شده‌اند. پیگیری‌های اداره کل ورزش و جوانان کردستان برای استعفای رضای رحمانی و برگزاری انتخاباتی سالم به نتیجه نرسید و بر اساس آنچه مسئولان ورزش کردستان در محافل خصوصی اعلام کرده‌اند، «مهدی تاج» ضمن حمایت تمام‌قد از رئیس فعلی هیات فوتبال کردستان، مانع استعفای وی شده است.


حمایت از فوتبال پایه در اولویت 

هرچند مدیرکل ورزش و جوانان کردستان از پاسخگویی صریح به وضعیت حاکم بر هیات فوتبال کردستان طفره می‌رود، ولی گفته می‌شود وی چندین بار نیز رایزنی‌هایی با فدراسیون برای استعفای رضا رحمانی انجام داده، ولی فدراسیون مانع این کار شده است. «رضا رحمانی» در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران اظهار کرد: این هیات در سال ۹۴ شروع به کار کرده است و در این مدت همه انرژی خود را روی فوتبال پایه گذاشته و دلیل آن نبود اسپانسر و وجود مشکلات مالی در فوتبال رده بزرگسالان است.  وی به مشکلانی چون بالا بودن سن بازیکنان بزرگسالان اشاره کرد و گفت: ما در رده پایه کمترین هزینه را دریافت می‌کنیم و سرمایه‌گذاری در رشته فوتبال باید از رده پایه به بالا رشد کند، به همین دلیل برنامه‌‌ریزی ما در سطح پایه قرار دارد.


شفاف بودن فعالیت‌های هیات فوتبال 

رئیس هیات فوتبال کردستان با اشاره به شفاف بودن فعالیت‌های هیات فوتبال اضافه کرد: با توجه به استعدادهای استان و وجود باشگاه‌ها حمایت از فوتسال را هم در اولویت قرار دادیم. وی افزود: پیش از این کمترین بایگانی و نظم و ترتیب را داشتیم، ولی تلاش کردیم سر و سامانی به کمیته‌ها بدهیم که پرحاشیه‌ترین این کمیته‌ها داوری بود که تغییراتی در آن اعمال شده است. کلاس دانش‌افزایی و ارتقای داوری نیز برگزار شد. 


مانع‌تراشی هیات فوتبال کردستان 

در این میان شماری از پیشکسوتان و حتی مسئولان تیم‌های فوتبال استان نیز از بی‌تفاوتی‌های هیات لب به گلایه گشوده‌اند. «رضا مجیدی» از پیشکسوتان فوتبال کردستان و مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی آبیدر گفت: هیات فوتبال کردستان به جای حمایت و همراهی به دنبال مشکل‌تراشی در مسیر فعالیت‌های ما در باشگاه و سایر عرصه‌های مربوط به این رشته ورزشی است.

 وی با اشاره به این‌که در همه استان‌های کشور هیات‌های فوتبال با تیم‌ها همراه بوده و از آنها حمایت می‌کنند، افزود: در کردستان این داستان کاملا برعکس است و هیات فوتبال به جای حمایت، فعالیت‌های ما را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است.  این پیشکسوت فوتبال کردستان عنوان کرد: هر سال سهمیه توپ و لباس در اختیار هیات قرار می‌گیرد و به صورت طبیعی باید بخشی از آن در اختیار تیم‌های برتر استان در رده‌های مختلف سنی قرار گیرد که مشخص نیست این توپ‌ها کجا می‌رود. 


انتقاد پیشکسوتان از عملکرد رئیس هیات 

از سوی دیگر هیات‌مدیره کانون پیشکسوتان فوتبال سنندج با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد از روند حاکم بر فعالیت‌های هیات فوتبال کردستان خواستار کناره‌گیری رضا رحمانی از مسئولیت خود شدند. در این بیانیه که به امضای شماری از بزرگان فوتبال استان کردستان و در راس آنها «بیژن ذوالفقارنسب» رسیده، آمده است: ضمن تاکید بر برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از هر گونه جانبداری، خواستار انصراف رضا رحمانی از حضور در عرصه انتخابات پیش روی هیات فوتبال کردستان هستیم. 


ادامه فعالیت رحمانی قانونی است  

«حامد جولایی» مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در واکنش به ادامه فعالیت رضا رحمانی در هیات فوتبال این استان اظهار کرد: بر اساس اعلام رئیس فدراسیون فوتبال و بر اساس مفاد اساسنامه ادامه فعالیت رضا رحمانی به عنوان رئیس هیات فوتبال استان کردستان قانونی است. وی در مورد این‌که پیشکسوتان فوتبال کردستان اعلام کرده بودند دوره ریاست رحمانی در هیات فوتبال استان کردستان رو به‌ اتمام است و پیشنهاد داده بودند سرپرست انتخاب شود، گفت: براساس عرف رایج انتخابات هیات‌های ورزشی، پیشنهاد دادیم و این کار را برای همه هیات‌ها انجام می‌دهیم، اما رئیس فدراسیون فوتبال گفت براساس دستورالعمل و اساسنامه هیات‌های فوتبال خودمان کار می‌کنیم و بر اساس اساسنامه الزامی نداریم که سرپرست انتخاب کنیم و همان رئیس قبلی می‌تواند ادامه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید