• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 17 آذر 1402
کد مطلب : 211726
+
-

پنجمین نوع از مستطیل‌های واحد رسید!

ناصر فروندیان

سلام.  در جلسات گذشته، درباره تکنیک‌های نوع اول تا چهارم مستطیل واحد توضیح دادیم و گفتیم این تکنیک‌ها چطور می‌تونن در حل سودوکو به شما کمک کنن. کماکان پیشنهاد می‌کنم که اگه هریک از این آموزش‌ها رو به هر دلیلی از دست دادین، از وب‌سایت آرشیو روزنامه همشهری، متن آموزش رو ببینین یا فیلم آموزشی رو از طریق آرشیو همشهری آنلاین جستجو کنین.
 تکنیک نوع پنجم مستطیل واحد که به  UR Type5هم به اختصار معروف شده، در سال 2021 کشف شد و استفاده از این تکنیک برای سودوکوبازها به اشتراک گذاشته شد. نگران یادگیریش هم نباشین. چون الان شما تکنیک نوع چهارم رو بلدید، برای یادگیری تکنیک نوع پنجم مشکل زیادی ندارین. سودوکوی پایین مثالی از نوع پنجم مستطیل واحد رو به ما نشون می‌ده که می‌تونیم از خونه سطح مستطیل، کاندیدایی که باعث ایجاد الگوی مرده می‌شه رو حذف کنیم.  توجه داشته باشین، این‌بار می‌خوایم از خونه‌های سطح مستطیل‌مون کاندیدا حذف کنیم که خونه‌های Bi Value هستن. حالا به سودوکوی پایین توجه کنین:

ما خونه‌های مستطیل‌مون رو به دو رنگ زرد و نارنجی درآوردیم. بیاین یه نگاهی به سطح مستطیل‌مون بندازیم: گفتیم که خونه‌های دو کاندیدایی یا به عبارتی Bi Value مستطیل ما می‌شن خونه‌های سطح‌‌مون که این بار به رنگ نارنجی رنگ شدن و شامل کاندیدای 2 و 8 هستن که به‌صورت ضربدری توی این مستطیل حضور دارن!
خونه‌های سقف هم کاملاً معلومن که زردرنگ هستن و دقیقاً شامل کاندیداهای سطح به‌علاوه چند کاندیدای اضافی دیگه هستن.یعنی  
2 و 8 توی سطح‌مون وجود دارن و همین 2 کاندیدا به‌علاوه کاندیداهای اضافی1، 4، 7 و 9 توی سقف دیده می‌شن.
به کاندیدای 8 توی مستطیل دقت کنین. این کاندیدا توی بلوک‌های 4 و 5 و همین‌طور توی ستون‌های 1 و 6 و توی ردیف‌های 5 و 6 به‌صورت دو جایگاهی یا Bi Location دیده می‌شه. پس می‌تونیم بگیم که ما داریم به یه زوج مزدوج نگاه می‌کنیم که اگه تعریفش رو یادتون رفته بهتره به جلسات قبل رجوع کنین.
خب! حضور رقم 8 توی خونه‌های سطح و سقف که الزامیه و ما باهاش کاری نداریم چون می‌دونیم یه زوج مزدوج هستش و بدون شک توی سطح و سقف ما کاندیدای8 رو می‌بینیم. اما  الان کاندیدای دوم سطح‌مون مشکل‌ساز شده که اگه توی خونه سطح صحیح باشه، باعث ایجاد یه الگوی مرده می‌شه.
بله درست حدس زدین. کاندیدای 2 در صورتی که توی خونه سطح صحیح باشه هر دو خونه نارنجی رو بدون شک به 2 تبدیل کنه، خونه‌های زرد سقف رو به 8 تبدیل می‌کنه. خب این مثل اینه که داریم می‌گیم این  چهار خونه، فقط کاندیدای 8 و 2 دارن! و این تعریف یه الگوی مرده بود که ما باید از اون اجتناب کنیم.
پس توجه داشته باشین این‌جا ما از خونه‌های سطح‌مون اون کاندیدایی که باعث ایجاد الگوی مرده شده رو حذف کردیم، در حالی که توی نوع چهارم مستطیل واحد، ما از خونه‌های سقف‌مون کاندیدایی که باعث ایجاد الگوی مرده می شد رو حذف می‌کردیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید