• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81125
+
-

نگرانی مردم کجور برای تامین سوخت زمستانی

تامین نفت سفید یکی از دغدغه‌های ساکنان مناطق کوهستانی بخش کجور شهرستان نوشهر در فصول پاییز و زمستان است. به همین دلیل ساکنان این مناطق برای دسترسی آسان به سوخت زمستانی، خواستار توزیع سهمیه نفت سفید در فصل‌های بهار و تابستان شدند.به گزارش ایرنا، بخش کجور با برخورداری از ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲۵ هزار نفر جمعیت متغیر در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر نوشهر قرار دارد و از ۲ نقطه شهری و ۶۷ نقطه روستایی برخوردار است.

 هم‌اکنون شهرهای پول و کجور به گاز شهری متصل هستند، ولی روستاهای این منطقه از گاز بی‌بهره‌اند. بر اساس اعلام شرکت پخش فراورده‌های نفتی، میزان سهمیه نفت سفید برای خانوارهای 4 نفره، هزار لیتر با قیمت هر لیتر ۱۵۰ تومان بدون احتساب کرایه است. همچنین قیمت نفت‌گاز برای مناطق روستایی ۳۰۰ تومان بدون احتساب کرایه مشخص شده است.


پراکندگی روستاها

پراکندگی روستاها، ریزش برف سنگین و در پی آن کاهش محسوس دما و سخت‌گذر و برفگیر بودن راه‌های روستایی از مسائلی هستند که هر سال در آستانه نیمه دوم سال، به‌ویژه فصل زمستان شرایط زندگی را برای مردم این منطقه بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. به گفته برخی اهالی و دهیاران این بخش در صورتی که سوخت زمستانی به موقع در اختیار مردم قرار نگیرد، با شروع سرما دغدغه آنان برای تامین نفت سفید چند برابر می‌شود.

دهیار روستای «نیرس» بخش کجور در این‌باره گفت: هر سال در آستانه فصل سرما یکی از نگرانی‌های اهالی، ذخیره سوخت زمستانی و دسترسی به موقع در این روستاست. بارها با مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه این موضوع در میان گذاشته شد که به علت سخت‌گذر و برف‌گیر بودن راه‌های روستایی، اگر سوخت زودتر و تا پیش از آغاز پاییز در اختیار اهالی قرار گیرد، این مشکل حل خواهد شد.

«تقی شورش» افزود: متاسفانه تردد خودروهای سنگین حامل نفت سفید و نفت‌گاز در فصول گرم بسیار کمتر از پاییز و زمستان است. این مساله باعث شده تا روستاییان نتوانند به موقع سوخت زمستانی خود را تامین کنند. در نتیجه میزان تقاضا در پاییز و زمستان بیشتر و در نهایت عاملان توزیع نیز دچار مشکل می‌شوند. دهیار این روستا اظهار کرد: بارها از مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه خواسته شده که روند بوروکراسی اداری را هنگام دریافت اسناد مورد نیاز مشترکان روستاها تسهیل و کوتاه کنند تا اهالی برای ارائه مدارک لازم و دریافت سوخت دچار مشکل نشوند، اما این پیگیری‌ها هم نتیجه‌بخش نبوده است.


 توزیع دشوار نفت سفید

 بر اساس بخشنامه سراسری شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در اسفند ۹۶، توزیع نفت سفید در مناطق محروم از گاز طبیعی فقط از طریق ثبت‌نام خانوارها در سامانه تجارت آسان و استعلام کد ملی سرپرست خانوار امکان‌پذیر است. یکی از اهالی روستای نیچکوه نیز مدعی شد که با تراکتور سوخت مورد نیاز 5 روستا را توزیع می‌کند.«وهاب لهراسبی» گفت: دست‌کم ۷۵۰ خانوار در روستاهای گیل‌کلا، پیده، میخساز، کندلوس و نیچکوه ساکن هستند.

 بنابراین زمانی که میزان تقاضا در فصول سرد پاییز و زمستان زیاد شود، تنها کاری که می‌توان کرد این‌ است که هر روز نفت سفید یا نفت‌گاز میان خانوارهای 5 روستا توزیع شود. وی ادامه داد: متاسفانه در پاییز و زمستان میزان تقاضا خیلی بیشتر از فصول دیگر است. در نتیجه با کمبود شدید سوخت مواجه می‌شویم و چنین وضعیتی با نگرانی و اعتراض‌ روستاییان این منطقه همراه است.دهیار روستای «لاشک» بخش کجور نیز گفت: این روستا در تابستان دست‌کم 5 هزار نفر و در زمستان حدود ۷۰۰ نفر جمعیت دارد. 

یکی از دغدغه‌های اهالی روستا دایر بودن گرمابه عمومی است که اگر سوخت آن به موقع تامین نشود، تعطیل خواهد شد.«وحید جهاندار» افزود: اغلب حمام‌های شخصی ساکنان دائم این روستا در فصل زمستان به علت سرمای زیاد و کاهش شدید دما قابل استفاده نیست. بنابراین اهالی ترجیح می‌دهند از گرمابه عمومی که فضای کاملا گرمی دارد، استفاده کنند. با این حال هنوز سوخت آن تامین نشده است.

وی اظهار کرد: برای تامین سوخت این گرمابه پیگیری فراوانی انجام شد. تنها پاسخ مسئولان ذی‌ربط این بود ‌که در صورتی سهمیه سوخت برای این گرمابه اختصاص داده می‌شود که دارای مجوز لازم از اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان باشد. در غیر این صورت تامین سوخت برای گرمابه امکان‌پذیر نیست.


کوتاهی در نام‌نویسی؛ مشکل اهالی 

رئیس ناحیه مرکزی چالوس شرکت پخش فراورده‌های نفتی غرب مازندران گفت: یکی از مشکلاتی که مشترکان روستایی در بخش کجور با آن مواجهند، کوتاهی در نام‌نویسی سامانه تجارت آسان است. با این‌که چندین بار این موضوع به شیوه‌های مختلف به اطلاع مردم این منطقه رسانده شد، اما کماکان این مشکلات وجود دارد.«سید کاظم پورمند» افزود: روند عرضه سوخت با هدف پیشگیری از قاچاق در تمامی بخش‌ها الکترونیکی انجام می‌شود و از حالت سنتی خارج شده است.

 بنابراین ضوابط اجازه نمی‌دهد مسئولان بنا به خواسته و میل مشترکان عمل کنندوی در پاسخ به این پرسش که چرا در تابستان و بهار، سوخت ذخیره زمستانی روستاییان بخش کجور توزیع نمی‌شود، بیان کرد: اسناد موجود و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اغلب روستاییان این منطقه درست همزمان با آغاز فصل سرما اقدام به دریافت سوخت می‌کنند. این امر باعث شده تا در فصول گرم، خودروهای حامل سوخت کمتر به این منطقه تردد داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید