• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 4 مهر 1398
کد مطلب : 81075
+
-

احیای تعاونی‌ها برای ساخت مسکن کارگری

کار
احیای تعاونی‌ها برای ساخت مسکن کارگری


بحث تأمین مسکن خانوارهای کارگری در جلسه اخیر شورای‌عالی کار مطرح شد و شرکای اجتماعی براساس پیشنهاد طرف‌های کارگری تصمیم گرفتند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و زیرساخت‌های تعاونی‌های مسکن و اعتبار کارگری را در دستور کار قرار دهند تا این تعاونی‌ها بتوانند در روند تأمین مسکن و کالاهای اساسی مورد نیاز کارگری، کاربری و عملیاتی شوند.
به گزارش همشهری، در نشست قبلی شورای‌عالی کار، نمایندگان کارگری پیرو درخواست‌های یک‌سال گذشته، راهکارهایی برای تأمین مسکن و توزیع منصفانه و درست کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارهای کارگری تدوین و به دبیرخانه شورای‌عالی کار ارائه کردند.

دولت زمین بدهد
براساس پیشنهادهایی که طرف‌های کارگری به شورای‌عالی کار ارائه داده‌اند، باید تعاونی‌های کارگری محور قرار بگیرند و بخش عمده کار را آنها انجام دهند. فرامرز توفیقی، عضو کارگری شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با همشهری، از تصمیم شورای‌عالی کار برای بازنگری در قواعد و آیین‌نامه‌های مربوط به تعاونی‌های کارگری خبر داد و گفت: گسترش و تقویت تعاونی‌های مسکن کارگری از محورهای مطرح‌شده در نشست دوشنبه شورای‌عالی کار بود و مقرر شد با ایجاد کارگروهی در معاونت امور تعاون وزارت کار، بررسی و اصلاح ساختار تعاونی‌های فعال موجود و همچنین تأسیس تعاونی‌های جدید پیگیری شود.
توفیقی با بیان اینکه در این نشست بیشتر به بحث بازنگری در زیرساخت‌های تعاونی‌های مسکن و اعتبار کارگران پرداخته شده، افزود: طرف‌های کارگری در این جلسه به‌صراحت پیشنهاد‌های خود را ارائه دادند و گفتند با وجود اینکه طبق قانون اساسی، دولت مکلف شده مسکن مورد نیاز کارگران را تأمین کند ولی ما فقط توقع داریم دولت زمین مورد نیاز را برای ساخت مسکن در اختیار کارگران بگذارد و حتی هزینه آماده‌سازی‌ زمین را نیز متقبل نشود.

زمین از دولت، پول و کار از تعاون
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره سازوکار مدنظر تشکل‌های کارگری برای ساخت مسکن در زمین‌های دولتی، تأکید کرد: کارگران، شرعا و عرفا مالک عمده 2بانک بزرگ ایران هستند و از طریق شستا نیز سهامدار عمده صنایع تولید مصالح اعم از سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک به‌شمار می‌روند؛ از این‌رو پس از بازنگری در زیرساخت‌های تعاونی‌ها، چنانچه دولت تأمین زمین مورد نیاز طرح ساخت مسکن کارگران را قبول کند، کل امور مربوط به تأمین مالی و ساخت را می‌توان از این 2مسیر انجام داد.
توفیقی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای موفقیت این طرح وجود دارد؟ اعلام کرد: بررسی‌های اداره تعاون نشان می‌دهد اغلب کارگران به تعاونی‌های مسکن خود اعتماد ندارند، زیرا ساختار این تعاونی‌ها اشتباه بوده و اساسا هدفگذاری‌های انجام‌شده برای آنها محقق نشده، از این‌رو بحث تقویت، توسعه و اصلاح تعاونی‌ها در اولویت قرار گرفته تا اجرای طرح مسکن کارگران موفقیت‌آمیز باشد.

مسکن اقدام ملی نمی‌خواهیم
دولت با اجرای طرح اقدام ملی، تلاش می‌کند با تخصیص زمین و تسهیلات بانکی، زمینه را برای کاهش قیمت تمام‌شده مسکن و خانه‌دار شدن متقاضیان مصرفی فراهم کند. سازوکار این طرح دقیقا شبیه همان چیزی است که کارگران برای ساخت مسکن کارگری مدنظر دارند اما عضو کارگری شورای‌عالی کار تأکید می‌کند: کارگران درخواستی برای حضور در طرح اقدام ملی ندارند و درخواست می‌دهند دولت فقط زمین را به آنها بدهد تا مابقی کار را انجام دهند. توفیقی می‌گوید: آمارهای مشخصی از تعداد کارگران نیازمند خانه وجود ندارد و اصلا آمار درستی از تعداد کارگران رسمی و غیررسمی نیز در دسترس نیست؛ از این‌رو در پیشنهاد نمایندگان کارگری برای تأمین مسکن کارگران، سامانه‌ای برای ثبت‌نام کارگران متقاضی دریافت مسکن درنظر گرفته شده تا همه کارگران اعم از بیمه‌شده و فاقد بیمه قادر باشند درخواست خود را ثبت کنند. به گفته او، در ادامه وضعیت افراد و اینکه تاکنون از یارانه‌های مسکن استفاده نکرده باشند، راستی‌آزمایی می‌شود و درنهایت با سرمایه‌گذاری بانک‌های وابسته به کارگران و همت تعاونی‌ها مسکن مورد نیاز آنها ساخته خواهد شد. به عقیده توفیقی، اگر با این طرح موافقت شود، سازوکاری ایجاد می‌شود که خیر شستا به کارگران نیز برسد.


واسپاری شبکه توزیع کالاهای اساسی به کارگران
از تیرماه97 که اعضای کارگری شورای‌عالی کار درخواست جبران هزینه معیشت کارگران را به شورای‌عالی کار ارائه کرده‌اند، تقریبا هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌اند. پیش‌تر یکی از پیشنهادهای اصلی برای جبران هزینه‌های معیشت کارگری، احیای ستاد بن بود که تخصیص کالاهای اساسی به کارگران را تضمین می‌کرد اما حالا تشکل‌های کارگری پیشنهاد جدید روی میز شورا گذاشته‌اند و می‌خواهند با ایجاد یک فضای سیستماتیک برای بازسازی تعاونی‌های کارگری، زمینه را برای واگذاری توزیع کالاهای اساسی به این تعاونی‌ها هموار کنند و قدمی برای هدایت درست یارانه‌های ارزی بردارند. توفیقی می‌گوید: دولت سال‌هاست که سهم خود را در بن کارگری نمی‌پردازد و واگذاری توزیع این کالاها به تعاونی‌های کارگری، کمترین کاری است که می‌تواند انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید