• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183522
+
-

355 تعاونی برا ی7 میلیون مرزنشین

احیای تعاونی‌های مرزنشینی در دستور کار قرار گرفته است تا به توسعه اقتصادی 16استان مرزی کشور کمک کند

گزارش
355 تعاونی برا ی7 میلیون مرزنشین

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

نوار مرزنشینی کشور 16استان را دربرگرفته که با 15کشور خارجی همسایه هستند. گستردگی مرزنشینی موجب شده است استان‌های مرزی از دید کلان مورد توجه قرار گیرند تا ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری آنها احیا شود. تعاونی‌های مرزنشینی نیز با همین رویکرد کار خود را پیش می‌برند. با شکل گرفتن فراکسیون مرزنشینان در سال 1399که هر استان مرزی در آن نماینده دارد، فعالیت‌هایی برای رونق تعاونی‌های مرزنشینی شکل گرفت که مهم‌ترین آن احیای 17تعاونی‌ مرزنشینی در بوشهر است تا از این پس، 355شرکت تعاونی مرزنشینی با هدف تامین نیاز و تقویت معیشت مرزنشینان در شعاع ۳۰ کیلومتری نقاط صفر مرزی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از قاچاق برای حدود 7میلیون مرزنشین کشور فعالیت ‌کنند؛ موضوعی که
 نه فقط به نفع استان‌های مرزی، بلکه به نفع کشور است؛ همانطور که رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی معتقد است دیپلماسی اقتصادی در تعامل با کشورهای همسایه با بهره‌مندی از ظرفیت مبادلات مرزی، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است که با جدیت دنبال می‌شود.‌‌

لایحه دوفوریتی در مجلس
تا همین 4سال پیش 530تعاونی مرزنشینی در استان‌های مرزی فعالیت می‌کردند که کم رونقی تعدادشان را به 100رساند و موجب شد 24هزار فرصت شغلی از بین برود. حالا خبر رسیده است که فراکسیون مرزنشینان احیای تعاونی‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و بوشهر در این مسیر پیشقدم شده.  پویایی تعاونی مرزنشینان در راستای تقویت کسب‌وکار و معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی است؛ موضوعی که رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید می‌کند.  فداحسین مالکی به همشهری می‌گوید: هماهنگی بین 16استان مرزی کشوری برای مبادلات مرزی با کشورهای همسایه شکوفایی اقتصادی قابل‌قبولی هم برای استان‌های مرزی و هم برای کل کشور دارد که در قالب احیا و پویایی تعاونی‌های مرزنشینی از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شود. مالکی، رکود تعاونی‌های مرزنشینی را به‌دلیل مغفول ماندن دیپلماسی اقتصادی می‌داند و ادامه می‌دهد: برای احیای تعاونی‌های مرزنشینی میزبان سفرای کشورهای همسایه شده و برای رفع چالش‌ها مذاکره‌ کرده‌ایم.  رونق بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد تجاری نیز در دستور کار فراکسیون مرزنشینان است. مالکی، از آخرین برنامه فراکسیون خبر می‌دهد و می‌گوید: کلیات طرح ساماندهی تجاری استان‌های مرزی کشور از سوی فراکسیون به دولت ارجاع شده و لایحه دوفوریتی آن تا چند روز آینده در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود تا برای استفاده از ظرفیت تجاری استان‌های مرزی چارچوب مصوب داشته‌باشیم.

بسته‌های تشویقی برای مرزنشینان
لایحه قانونی تشویق صادرات از سال ۱۳۳۱، ساکنان مناطق مرزی را از پرداخت عوارض گمرکی معاف کرد و نخستین قانون مبادلات مرزی برای مرزنشینان در سال ۱۳۴۴ با عنوان قانون مبادلات مرزی به تصویب رسید تا شرکت‌های تعاونی مرزنشینان در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر تشکیل شود. پس از پیروزی انقلاب، محدودیت‌های وارداتی و اختلاف بین نرخ ارز رسمی و بازار آزاد در پی آن صرفه اقتصادی استفاده از قانون مبادلات مرزی باعث شد فعالیت تعاونی‌های مرزنشین و مبادلات مرزی رونق گیرد. رونقی که موجب رونق کسب‌وکار و معیشت بومیان و جذابیتی برای مسافران است، قابلیتی هم برای تجارت ایجاد کرده به‌طوری که از سوی دولت بسته‌های تشویقی و تخفیف سود بازرگانی برای افراد ساکن استان‌های مرزی که در سامانه الکترونیکی مرزنشینان ثبت‌نام کرده‌اند، درنظر گرفته شده‌است. به‌عنوان مثال از جمعیت بیش از یک میلیون نفری بوشهر به 493هزار نفر سهمیه در تعاونی مرزنشینی تعلق می‌گیرد. تعاونی مرزنشینان، خرید اقلام خوراکی را با 100درصد تخفیف گمرکی و اقلام غیرخوراکی را با 50درصد تخفیف گمرکی (در مجموع 700قلم کالای خوراکی و غیرخوراکی) از کشورهای همسایه انجام می‌دهد و از سوی تعاونی بین مرزنشینان توزیع می‌شود.

مکث
7میلیون مرزنشین در 16استان

شعاع پوشش تعاونی مرزنشینان بوشهر نیز با پیگیری انجام شده از سوی فراکسیون مرزنشینان از 30به 70کیلومتر افزایش یافته‌ و برای استان‌های مرزی دیگر در دست اقدام است. شعاع مرزنشینی محدوده‌ای است که از مرز شروع و تا داخل کشور ادامه دارد و براساس آن، همه مرزنشینان جزو شهرنشینان ساکن در این شعاع از مزایای این همجواری بهره‌مند می‌شوند. در شعاع مرزنشینی 16استان مرزی، 7میلیون نفر زندگی می‌کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید