• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76657
+
-

تدارک ویژه کرمانشاه برای هفته دفاع مقدس

استاندار: آثار برجسته دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود

دفاع مقدس
تدارک ویژه کرمانشاه برای هفته دفاع مقدس

باید آثار برجسته دفاع مقدس برای نسل جوان و همچنین نسل آینده جامعه تبیین و بازگو شود. به گزارش همشهری، استاندار کرمانشاه با بیان این مطلب در نشست سی‌و‌نهمین ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش کنند تا هفته دفاع مقدس امسال که با ماه محرم تقارن دارد به نقش ویژه فرهنگ عاشورای حسینی در جنگ تحمیلی پرداخته شود. 

«هوشنگ بازوند» تاکید کرد: باید ارزش‌های والا در فرهنگ عاشورایی که نقش بسزایی در پیشبرد 8 سال دفاع مقدس داشت، برای انتقال به نسل آینده احصا و تبیین شود.
وی ادامه داد: اگر امروز صحبت از استقامت و مقاومت می‌شود ناشی از رشادت‌های جوانان و رزمندگان در طول 8 سال دفاع مقدس است که با شجاعت و ایثارگری مانع تحقق اهداف شوم دشمنان برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.


احداث یادمان‌ها و آثار جنگ

استاندار کرمانشاه با اشاره به اقدام‌های انجام شده در استان برای احداث یادمان‌ها و آثار جنگ تصریح کرد: کارهای خوبی در استان انجام شده اما کافی نیست، لذا باید با تلاش و اهتمام بیشتر در جهت نقش پررنگ‌تر استان در طول 8 سال دفاع مقدس اقدام شود.  استاندار بیان کرد: با توجه به نقش ویژه استان در جنگ تحمیلی، این استان ظرفیت لازم را برای تبدیل به جایگاه ملی در کشور و پررنگ‌تر شدن نقش کرمانشاه در زمان جنگ دارد. 

بازوند همچنین با اشاره به استقامت و پایداری ویژه گیلانغرب در زمان 8 سال جنگ تحمیلی گفت: استقامت و مقاومت مردم این شهرستان بر کسی پوشیده نیست، لذا همگی باید تلاش کنیم این استقامت و پایمردی مردمان این شهرستان به نسل آینده منتقل شود. وی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم این ستاد برجسته کردن آثار دفاع مقدس در استان کرمانشاه و همچنین تبیین تاثیر فرهنگ عاشورایی در مدیریت جنگ تحمیلی در دفاع مقدس است. 

استاندار کرمانشاه با بیان این‌که یکی از آثار برجسته دفاع مقدس، خودباوری رزمندگان اسلام بود، ادامه داد: بعد از فتح خرمشهر شکل و رویه جنگ تغییر کرد و جوانان با خودباوری اقدامات بسیار ارزشمندی در دفاع مقدس انجام دادند که وظیفه داریم این برجستگی‌ها را به نسل آینده منتقل کنیم.

بازوند همچنین دیدار مدیران با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را یک الزام و تعهد خواند و گفت: اگر ما امروز داریم مدیریت می‌کنیم، این مدیریت مرهون خون شهداست. شهیدان عزیز با الگوبرداری از فرهنگ عاشورایی توانستند در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت کنند.


برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این استان را تشریح کرد. سردار «مرادعلی محمدی» در نشست سی‌و‌نهمین ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، دفاع مقدس را یادآور حماسه‌های بی‌بدیل رزمندگان دانست و اظهار کرد: هفته دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای نشر، ترویج و تقویت اهداف و ارزش‌های دفاع مقدس است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه افزود: هدف از اجرای برنامه‌ها در هفته دفاع مقدس، حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، ترویج فرهنگ انقلابی ولایتمداری، مقاومت، ایثار، جهاد، شهادت وخودباوری دینی است. 

این مسئول اظهار کرد: برنامه‌های هفته دفاع مقدس با شعار محوری «ما توانستیم» و با عنایت و تاکید مقام معظم رهبری به موضوع رونق تولید و توجه به وحدت و همبستگی ملی و تقویت روحیه جهادی و انقلابی به منظور مقابله با ترفندهای دشمن برگزار خواهد شد.


تشکیل ۱۱ کمیته

سردار محمدی تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان کرمانشاه ۱۱ کمیته شامل کمیته نیروهای مسلح، ایثارگران، فضاسازی و تبلیغات، اطلاع‌رسانی، مساجد و روحانیت، ورزش و جوانان، زنان و خانواده، کمیته هنری و نمایشی، روستایی و عشایری، فرهنگیان، دانشجویان و دانش‌آموزان و کمیته کودک و نوجوان تشکیل شده است. 

وی بیان کرد: روزهای هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا هفتم مهرماه به ترتیب با عناوین «قدرت، توانمندی اقتدار نیروهای مسلح»، «دانش پژوهشی، معرفت، جوانان، سربازان»، «رونق تولید، حمایت مردمی، خودباوری»، «بصیرت، دشمن‌شناسی، ولایتمداری، دفاع همه‌جانبه»، «شهیدان، جانبازان، آزادگان، فخرآفرینان»، «معنویت، وحدت ملی، خانواده و ورزش همگانی»، «رزمندگان، حماسه‌آفرینان، جهادگران» و «فرماندهان، پیشکسوتان، مسئولان» نام‌گذاری شده است. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه رژه نیروهای مسلح در روز ۳۱ شهریور، مراسم ویژه حماسه مردم گیلانغرب و پاسداشت شهیدان فکوری، نامجو، کلاهدوز، فلاحی و جهان‌آرا، عطرافشانی مزار شهدا، دیدار و تکریم از خانواده معظم شهدا، اجرای مسابقات فرهنگی، برپایی نمایشگاه فرهنگی و دستاوردهای علمی، فناوری و صنعتی با موضوع محرم و 8 سال حماسه ماندگار را از برنامه‌های شاخص هفته دفاع مقدس در کرمانشاه عنوان کرد.


تجلیل از 2013 پیشکسوت دفاع مقدس

 این مسئول افزود: همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی درباره تشریح و بررسی علل تجاوز دشمن، ایستادگی و مقاومت مردمی، تقدیر از سربازان و به‌ویژه مرزداران و تقدیر و تشکر از کارگران و کارآفرینان مراسم حماسه مردم گیلانغرب، برگزاری رزمایش با افلاکیان توسط سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) و تجمع پیشکسوتان از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس هستند. وی افزود: در هفته دفاع مقدس از ۲۰۱۳ پیشکسوت دفاع مقدس در استان کرمانشاه تقدیر خواهد شد.

سردار محمدی با اشاره به این‌که مردم غیور استان کرمانشاه در جریان دفاع مقدس ۹ هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند، گفت: جنگ از استان کرمانشاه آغاز و در همین استان به پایان رسید و آمار بالای شهدای مردمی کرمانشاه بیانگر حضور مستقیم مردم این استان و مقاومت آنها در حماسه 8 سال دفاع مقدس است.

وی با اشاره به نقش اثرگذار کرمانشاه در سال‌های دفاع مقدس اظهار کرد: کرمانشاه دومین استان جنگی کشور در سال‌های دفاع مقدس بود. این مسئول رشادت‌های مردم استان در جریان سال‌های دفاع مقدس را مثال‌زدنی عنوان و اضافه کرد: مردم استان کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی شهرها را ترک نکرده و از کیان ایران اسلامی حراست کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان اضافه کرد: کرمانشاه هزار و 100 بار بمباران شد که البته این فقط آمار بمباران‌های ثبت شده است.  وی با تاکید بر اهمیت آشنا‌سازی نسل جوان و آیندگان با رشادت‌های رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس گفت: باید نسل جوان و آیندگان را با اتفاقات رخ داده در سال‌های دفاع مقدس آشنا کنیم.


مقاومت؛ نماد نقش‌آفرینی کرمانشاه   

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار  مقاومت را نماد نقش‌آفرینی کرمانشاه در جنگ دانست و اضافه کرد: نماد این مقاومت گیلانغرب است که برند و زیبایی استان به شمار می‌رود و به عنوان دومین شهر مقاوم کشور در جنگ تحمیلی، در برنامه‌ها باید به طور ملی دیده شود.

«محمدابراهیم الهی‌تبار» حمایت دولت‌های یازدهم و دوازدهم را از بنیان‌های دفاعی و نظامی کشور کم‌نظیر دانست و گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کمک‌های بسیاری به ساخت و تولید سلاح‌های سبک، راهبردی و سنگین شد که اگر عدد و رقم آن منتشر شود برای عموم مردم شنیدنی و خوشحال‌کننده خواهد بود.  وی در ادامه با اشاره به ضرورت برگزاری مراسم با شکوه روز گیلانغرب اظهار کرد: نماد کرمانشاه در بحث دفاع مقدس مقاومتش است و نماد مقاومتش هم در گیلانغرب است.  الهی‌تبار در ادامه با اشاره به در دست تهیه بودن دانشنامه دفاع مقدس در استان از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان افزود: بخش‌هایی از این دانشنامه تهیه شده، اما برای ادامه کار نیاز به اعتبار دارد.  معاون استاندار خواستار اضافه شدن این دانشنامه به شد، چراکه کار تهیه دانشنامه استان در ارشاد از قبل شروع شده و در لیست پروژه‌های استانی برای تخصیص اعتبار قرار دارد.  الهی‌تبار همچنین خواستار حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید