• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
شنبه 19 خرداد 1403
کد مطلب : 226914
+
-

دفاع غیرقابل دفاع

مطابق انتظار تیم ملی موفق شد هنگ‌کنگ را شکست بدهد اما ضعف همیشگی تیم امیر دوباره ظاهر شد

دفاع غیرقابل دفاع

پیروزی ایران مقابل هنگ‌کنگ در بازی تشریفاتی مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی برای کمتر کسی غافلگیرکننده بود. هنگ‌کنگ را همیشه برده‌ایم و قرار هم نبود اتفاقی غیر از این رخ بدهد؛ حتی اگر نام چند بازیکن جدید و جوان در ترکیب اصلی تیم ملی برای این دیدار به چشم می‌خورد. با این حال، آنچه این برتری 4-2 را تا حدی زیر سؤال برد، تزلزل در ساختار دفاعی تیم ملی بود؛ نقطه ضعفی که از نخستین روزهای حضور امیر قلعه‌نویی روی این نیمکت دیده شد و هنوز هم انگار به‌طور جدی رفع نشده است.
البته که تیم قلعه‌نویی از تیم کارلوس کی‌روش هجومی‌تر است اما این تفاوت زمانی فضیلت محسوب می‌شود که با این حجم از ضعف دفاعی همراه نباشد. در حقیقت اگر قرار باشد ما بیشتر حمله کنیم و در عوض مقابل هر حریفی در هر سطح فنی کلی موقعیت بدهیم، هیچ پیشرفت خاصی صورت نگرفته است. شما اگر کره و ژاپن را 4-2 ببری خیلی قشنگ‌تر از این است که یک بر صفر برنده باشی اما ثبت این نتیجه مقابل تیمی مثل هنگ‌کنگ واقعا جالب نیست. حقیقت آن است که دروازه تیم ملی با امیر قلعه‌نویی مقابل ضعیف‌ترین و گمنام‌ترین تیم‌های قاره هم به‌راحتی باز شده است؛ از افغانستان و قرقیزستان تا فلسطین و هنگ‌کنگ. این حتما نشان‌دهنده تداوم یک ضعف فنی مهم است که در مسابقات بزرگ می‌تواند به پاشنه آشیل تیم ملی تبدیل شود.
حقیقتا از کادرفنی موجود انتظار پذیرفتن ضعف‌ها را نداریم. آنها همین 2گل دریافتی را هم به پیشرفت هنگ‌کنگ ربط دادند اما نکته اینجاست که اگر این ضعف اصلاح نشود، دیر یا زود تراژدی بزرگی مثل بازی با قطر تکرار خواهد شد؛ مسابقه‌ای که ایران در آن برای نخستین‌بار در یک بازی رسمی از عنابی‌ها 3گل دریافت کرد. همچنین 45دقیقه دوم بازی رفت با ازبکستان در همین مسابقات پیش‌مقدماتی جام‌جهانی هم به وضوح آسیب‌پذیری وحشتناک ساختار دفاعی تیم ملی را نشان داد؛ تیمی که در کل جام‌ملت‌های آسیا فقط یک کلین‌شیت داشت و گویا هنوز مربیانش فکر می‌کنند مشکل خاصی ندارد!

هر چه زدند خوردیم!
مهدی طارمی با خلق چهارمین هت‌تریک دوران ملی‌اش بهترین بازیکن ایران در مصاف با هنگ‌کنگ شد. طارمی در هشتادوچهارمین بازی ملی‌اش از مرز 50گل ملی عبور کرد تا به همراه سردار آزمون بالاتر از کریم باقری و پایین‌تر از علی دایی قرار بگیرد. او که بهترین پنالتی‌گیر تاریخ تیم ملی است یک پنالتی هم در این بازی کسب کرد و آمارش را بهبود بخشید. سایت متریکا در پایان این مسابقه به شماره9 تیم ملی نمره 9.51 را اختصاص داد. طبق آمارهای متریکا تیم ملی در حالی 4گل به هنگ‌کنگ زد که امید گلش از 4هم بالاتر بود و در حالی 2گل خورد که امید گل حریفش به عدد یک هم نمی‌رسید. هنگ‌کنگ با امید گل 0.69به 2گل رسید و ایران با امید گل 4.30 به 4گل دست یافت. مالکیت توپ ایران در این بازی 67درصد و تعداد شوت ایران 20شوت در مقابل 5شوت بود. تعداد شوت‌های داخل چارچوب نیز 8 بر 3 به سود ایران ثبت شده و گل‌شدن 2شوت از 3شوت هنگ‌کنگی‌ها جالب توجه است.

استفاده کن برادر!
همیشه از حضور بازیکنان جوان در تیم‌های ملی و باشگاهی حمایت کرده‌ایم و عقیده داریم منتقدان در مقابل اشتباهات آنها سعه‌صدر داشته باشند. بالاخره هر اشتباه یک درس است و هیچ ستاره‌ای بدون زمین‌خوردن ساخته نمی‌شود. داستان آریا یوسفی، دفاع راست 22ساله سپاهان هم همین است، اما کاش خود این بازیکن هم کمی بیشتر قدر موقعیت‌هایی را که دارد، بداند. یوسفی در ترکیب اصلی تیم ملی برای بازی با هنگ‌کنگ قرار گرفت و البته با یک اشتباه بد پایه‌گذار گل اول تیم حریف شد. او در میانه‌های نیمه‌دوم جای خودش را به صالح حردانی داد. آریا در بازی برگشت سپاهان و الاتحاد عربستان هم مرتکب اشتباهی شد که اخراج سیاوش یزدانی را در پی آورد و بازی را زیر و رو کرد. قدر این فرصت‌ها را بدان برادر!

خسته نباشی پیام جان!
یکی از غافلگیری‌های ترکیب اصلی تیم ملی برای بازی با هنگ‌کنگ، حضور پیام نیازمند درون دروازه بود. حسین حسینی که شاید بهترین گلر لیگ بیست‌وسوم بود، به تیم دعوت نشد و علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان اول تیم ملی هم در این دیدار مورد استفاده قرار نگرفت تا نیازمند فیکس شود. این در حالی است که پیام فصل واقعا ضعیفی را در سپاهان پشت سر گذاشته بود و دعوتش به تیم ملی هم عجیب بود. نیازمند در لیگ بیست‌وسوم فقط 7بار موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه سپاهان شد که آمار ضعیفی است و او را در جدول کلین‌شیت‌ها روی پله دهم قرار می‌دهد. او 2گل هم از تیم ضعیف هنگ‌کنگ خورد تا شرایطش بدتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید