• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70669
+
-

انتقال مشاغل مزاحم بروجرد روی زمین ماند

شهرداری بروجرد با کمک بخش خصوصی، ساخت شهرک مشاغل مزاحم را در دستور کار قرار داده اما این طرح به دلایل مختلف ناتمام مانده است

نمای نزدیک
انتقال مشاغل مزاحم بروجرد روی زمین ماند

فاطمه حافظی | بروجرد - خبرنگار:


وجود مشاغل و صنوف مزاحم در شهرها یکی از مشکلات اصلی مردم و مدیریت شهری است به گونه‌ای که باعث ایجاد ترافیک در بسیاری از نقاط شهر، آلودگی صوتی، زشتی فضای شهر و... می‌شود. این در حالی است که طبق قانون، فعالیت صنوف و مشاغل مزاحم داخل شهرها ممنوع است و باید فضایی بیرون شهرها برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوان شهری زیبا داشت.

در بروجرد برخی از صنوف و مشاغل مزاحم مجوز فعالیت و کسب و کار ندارند یا در مغازه‌هایی فعالیت می‌کنند که پروانه ندارند و عملا هیچ‌گونه درآمدی از فعالیت این صنوف عاید شهرداری نمی‌شود. شهرداری بروجرد برای مدیریت درست شهر، جلوگیری از افزایش ترافیک، کاهش آلودگی صوتی و زیباسازی فضای شهری انتقال این صنوف را در دستور کار خود قرار داده است.

طی یک دهه اخیر بحث احداث شهرک صنوف مشاغل مزاحم در بروجرد و جابه‌جایی این صنوف به آنجا به میان آمده اما تاکنون عملیاتی نشده است. طی چند سال گذشته، بخش خصوصی برای ایجاد شهرک مشاغل مزاحم با مشارکت شهرداری پای کار آمد و بخشی از زیرساخت‌ها را فراهم کرد، ولی طلسم بلاتکلیفی این پروژه باطل نشد و به سرانجام نرسید. این شهرک اکنون زیر 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته متولیان و مسئولان مرتبط، دلیل اصلی پیشرفت کند آن، تایید نشدن پیمانکار مورد نظر برای اجرای طرح است.


پایمال شدن حق مردم

یک کارشناس شهرسازی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: صنوف آلاینده و مزاحم در بروجرد مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده‌اند؛ مشکلاتی همچون سد معبر، آلودگی صوتی و بی‌نظمی در شهر در حالی که طبق قانون فعالیت آنها داخل شهرها ممنوع است.

«پرهام فرازمند» بیان می‌کند: حضور صنوف آلاینده در شهر به نوعی حقوق شهروندان را پایمال می‌کند زیرا برخی از صاحبان این صنوف، بدون توجه به قوانین و مقررات شهرنشینی، پاکیزگی شهر را با چالش روبه‌رو کرده‌اند. وی می‌افزاید: به منظور ایجاد فضای آرام برای سلامت روحی و روانی شهروندان، انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از شهر ضروری است و متولیان باید برخورد قاطعی با آنها داشته باشند. علاوه بر این، خود صاحبان صنوف هم به قوانین شهرنشینی پایبند باشند و برای انتقال به شهرک‌های صنوف همکاری لازم را انجام دهند.


مزایای ساخت شهرک

فرازمند اظهار می‌کند: شهرک مشاغل مزاحم بروجرد زمینی به مساحت 220 هکتار دارد که 45هکتار آن به بخش خصوصی و مابقی به شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی مربوط است. وی ادامه می‌دهد: زیرساخت‌های این شهرک که ظرفیت استقرار 1575 واحد از صنوف در و پنجره‌ساز، کابینت‌ساز و نقاش و صافکار خودرو را دارد، فراهم شده است.

این کارشناس به مزایای ساخت شهرک مشاغل مزاحم اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت و راه‌اندازی شهرک مشاغل مزاحم به سود مردم و صنوف و توسعه شهری است چون با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، واحدهای مستاجر در شهر صاحب ملک می‌شوند و افرادی که در شهر مالک هستند، با واگذاری واحدهای خود به مشاغل دیگر صاحب سرمایه می‌شوند. وی بیان می‌کند: زیباسازی شهری، کاهش آلودگی‌های ‌زیست‌محیطی، کاهش آلودگی صوتی و تامین امنیت و آسایش شهروندان از دیگر جنبه‌های مثبت ایجاد شهرک مشاغل مزاحم است.


بالا رفتن سقف هزینه‌ها با کند شدن پروژه

این کارشناس می‌گوید: همیشه شهرداری‌ها در اجرای پروژه‌های شهری کند عمل می‌کنند و همین امر باعث می‌شود سقف هزینه‌ها برای اتمام آنها افزایش یابد. وی می‌افزاید: این در حالی است که در پروژه‌هایی مثل شهرک مشاغل مزاحم بروجرد که شهرداری نیز در آن مشارکت دارد، در صورت اتمام هرچه سریع‌تر آن، کمک شایانی به مدیریت سایر پروژه‌ها و طرح‌های شهری می‌شود.

فرازمند بیان می‌کند: وقتی مشاغل مزاحم در شهر مستقر هستند، آلودگی‌ صوتی و ترافیک ایجاد می‌کنند و باعث زشت شدن چهره شهر می‌شوند و شهرداری وقت و هزینه زیادی را برای ساماندهی این موارد صرف می‌کند. وی می‌گوید: اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه و انتقال مشاغل مزاحم کمک زیادی به مردم و از همه مهم‌تر خود شهرداری است چون می‌تواند در مدیریت شهری قوی عمل کند.


پروژه 10 ساله

شهردار بروجرد نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: پروژه‌ شهرک مشاغل مزاحم بروجرد حدود 10 سال است که به طول انجامیده و تاکنون به بهره‌برداری نهایی نرسیده است. «رحیم جافری» بیان می‌کند: با جدیت به دنبال تحقق این مهم هستیم و در این راستا بخشی از اراضی مربوطه با کاربری مشاغل مزاحم در اختیار شهرداری قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: ساخت شهرک مشاغل مزاحم در شهر بروجرد یکی از پروژه‌های ضروری و اقدامات مهمی است که باید هرچه سریع‌تر آن را به بهره‌برداری رساند.


دسته‌بندی و جمع‌آوری مشاغل در یک جا

جافری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مزیت‌های جابه‌جایی مشاغل مزاحم نیز اشاره و اظهار می‌کند: انتقال مشاغل مزاحم به بیرون از شهر تاثیر قابل‌ توجهی در کاهش ترافیک دارد. شهردار بروجرد می‌گوید: با احداث شهرک مشاغل مزاحم، علاوه بر ساماندهی و نظم بخشی به شهر، می‌توان مشاغل را دسته‌بندی و در یک مکان جمع کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید