• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70354
+
-

تغییرات در مدیریت شهرهای قزوین

6 شهرداری در استان قزوین سرپرست دارند و زمزمه جابه‌جایی در 4 شهرداری دیگر هم شنیده می‌شود

قزوین
تغییرات در مدیریت شهرهای قزوین

صبا محمدخانی /قزوین - خبرنگار 

انتخاب شهرداران از وظایف خطیری است که در حیطه اختیار شوراهای شهر قرار گرفته است. در سال‌های اخیر شوراهای شهر بسیاری از شهرهای کشور با چالش‌ در انتخاب شهرداران روبه‌رو شده‌اند و همین وضع موجب شده است تعدادی از شهرها شهردار نداشته باشند و با سرپرست اداره شوند. کرمانشاه،‌ رشت و بوشهر برخی از کلان‌شهرهایی هستند که در دوره جدید شورای شهر چنین چالشی را پشت سر گذاشتند. ساری، ‌مرکز استان مازندران، هم چند ماهی است شهردار ندارد و روز گذشته شورای این شهر، در پنجاه یکمین جلسه خود، عباس رجبی بیجارنه را به عنوان شهردار جدید انتخاب و به وزارت کشور معرفی کرد. در قزوین اما هنوز کار به انتخاب هم نرسیده است. به جز مرکز استان، 5 شهر دیگر در استان قزوین با سرپرست اداره می‌شوند و چالش بزرگی را پیش روی مدیریت شهری در این استان ایجاد کرده‌اند. 

قزوین و دردسر انتخابات
بخش‌های مختلف قزوین با مشکل نبود ثبات در مدیریت شهری مواجهند. این واقعیت را می‌توان با مشاهده تعداد تغییرات شهردارهای شهرهای مختلف استان دریافت. از تغییر 3 سرپرست در حدود یک سال در شهرستان البرز گرفته تا آخرین تغییر که مربوط به کنار رفتن شهردار قزوین است همه و همه نشان‌دهنده تزلزل جایگاه مدیران شهری است؛ نکته‌ای که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است. معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان این‌که بی‌ثباتی در مدیریت شهری آثار ناخوشایندی در اجرای پروژه‌ها و روند فعالیت مدیریت شهری دارد، گفت: 5 شهردار برای در اختیار گرفتن سکان مدیریت شهرهای قزوین در 2 ماه اخیر منصوب شده‌اند، 6 شهرداری سرپرست دارند و زمزمه جابه‌جایی شهرداران در 4 شهرداری دیگر هم شنیده می‌شود.
علی فرخزاد با تاکید بر تلاش برای ثبات بیشتر در مجموعه مدیریت شهری افزود:  یکی از دلایل ایجاد تغییر زیاد در شهرداری‌ها نزدیکی به انتخابات است. همچنین کاهش درآمد شهرداری‌ها و وجود مشکلات مالی از دیگر عوامل این اتفاقات است.

2 شهر بدون شهردار در شهرستان قزوین 
محمد شفیعی، فرماندار قزوین، اظهار کرد: 2 شهرداری از 7 شهرداری شهرستان قزوین با سرپرست اداره می‌شوند. شهردار کوهین برای تصدی بخشداری یکی از بخش‌های خارج از استان استعفا کرده و استعفای شهردار قزوین هم به شورا و شهردار مرتبط است.
وی با بیان این‌که در کل کشور 2 موضوع شخصی و اداری - مالی بر تغییر شهرداری‌ها تاثیرگذار است، افزود: اگر بنیه اداری و مالی تقویت شود، شهردار انگیزه بیشتری برای فعالیت پیدا می‌کند. منظور از اداری، تعامل بیشتر بین شورای شهر با شهردارهاست که در نتیجه آن ثبات سیستم مدیریتی افزایش می‌یابد. همچنین هرچه دخل و تصرف شورا در امور غیرضروری شهرداری کمتر شود تا شهردار با اختیار متناسب خود بتواند فعالیت کند، ثبات افزایش می‌یابد. 
 
نگاه‌های سیاسی در الوند
از بهمن‌ سال گذشته شهر الوند به عنوان دومین شهر استان بدون شهردار و با سرپرست اداره می‌شود. شورا بعد از چند انتخاب هنوز نتوانسته‌ بر سر گزینه‌ای برای مدیریت شهر الوند توافق کند. مهتاب بهرامی، رئیس شورای اسلامی شهر الوند، درباره روند انتخاب شهردار جدید الوند گفت: بعد از اطلاع‌رسانی‌ها درباره انتخاب و معرفی شهردار جدید، بیش از ده‌ها گزینه از قزوین، تهران، لرستان و خراسان ‌‌جنوبی سوابق کاری و تحصیلی خود را به شورای ‌شهر ارائه کرده‌اند. روزهای آینده تکلیف انتخاب شهردار جدید معلوم خواهد شد. 
سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین، البرز و آبیک هم با اشاره به حاشیه‌های پیش‌آمده درباره انتخاب شهردار الوند به همشهری گفت: در شرایطی که مدت‌هاست از گزینه‌های متعددی رونمایی می‌شود، نباید با پیچیده کردن بی‌مورد موضوع، فرار از شفافیت و بیان موارد متناقض اذهان عمومی را متشنج کرد، زیرا در این بین فقط مردم متضرر خواهند شد. وی تصریح کرد: متاسفانه برخی نگاه‌های سیاسی و اصرار بر گزینه‌ها و نه توانمندی و تخصص آنها، موجب ایجاد حاشیه در برخی از ‌‌شهرداری‌های قزوین شده است.

شتاب کارهای عمرانی 
محمد نصیری، سرپرست فرمانداری شهرستان البرز، هم گفت: در حوزه البرز 4 شهرداری وجود دارد که 3 شهرداری با شهردار و یک شهرداری (الوند) با سرپرست اداره می‌شود.  وی از اعضای شورای اسلامی شهر الوند خواست موضوع انتخاب شهردار را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند تا با حفظ فصل کاری شهرداری‌ها، کارهای عمرانی از شتاب بیشتری برخوردار شود.

آبیک شهردار ندارد 
شهرام احمدپور، فرماندار آبیک، هم اظهار کرد: در حوزه آبیک 2 شهرداری وجود دارد که هر 2 دارای سرپرست هستند. شهردار خاکعلی به عنوان شهردار شال معرفی شد و خاکعلی با سرپرست اداره می‌شود. شهردار آبیک هم به دلیل این‌که بر سر مسائلی با اعضای شورا به توافق نرسید بعد از 5 ماه استیضاح شد و این شهر با سرپرست اداره می‌شود. وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که شهرداری‌ها با آن مواجهند مربوط به نقدینگی است که موجب می‌شود پروژه‌ها با تاخیر پیش روند یا حتی اجرا نشوند. در نتیجه مطالبه‌های مردم بالا می‌رود و این وضع فشار را افزایش می‌دهد.

 آموزش اعضای منتخب شوراها 
رضا طاهری، فرماندار تاکستان، با بیان این‌که در این شهرستان یک شهر بدون شهردار است، گفت: تغییر پی در پی شهردار مشکل‌آفرین است. تا فرد جدید بخواهد محیط را بشناسد، اعضای شورای شهر او را استیضاح یا مجبور به استعفا می‌کنند یا خود شهردار استعفا می‌دهد. فرماندار تاکستان بیان کرد: کنترل بیشتر روی انتخاب کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین بعد از انتخاب شدن اعضای شورای شهر توسط مردم، این افراد آموزش‌های مستمر را می‌گذرانند تا در فضای هیجانی، احساسی و سیاسی دست به انتخاب اشتباه نزنند.

تغییر شهردار قزوین 
هرچند حواشی متعددی موجب شده است موضوع انتخاب مدیران شهری در شهرهای بزرگ استان به چالشی برای پارلمان محلی بدل شود، ولی به نظر می‌رسد اهتمامی برای حل این چالش وجود ندارد.
با رفتن علی صفری، شهردار قزوین، در روزهای اخیر انتخاب مدیریت شهری به گره کور این روزهای استان بدل شده است. خبر رفتن شصت ‌و دومین شهردار قزوین از عمارت شهرداری، از شایعه تا واقعیت، فقط 2 ماه طول کشید و با وجود تمام تکذیب‌ها نامه استعفای او به صحن شورا رسید. فرج‌الله فصیحی‌رامندی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین، در گفت‌وگو با همشهری گفت: در 3 ماه آینده نامزدها مطرح می‌شوند و پس از بررسی در صحن شورا کاندیدای مورد نظر انتخاب خواهد شد. 

فشار مردم
علی رحمانی، فرماندار بویین‌زهرا، هم با بیان این‌که همه شهرداری‌های این شهرستان با شهردار اداره می‌شوند، گفت: در برخی موارد درخواست‌ها از شهرداران خارج از وظایف آنهاست. لابی‌گری برای انتخاب شهردار و فشار مردم را می‌توان از دلایل دیگر تغییر شهردارها دانست.  وی یادآور شد: گاهی ورود به مسائل سیاسی و حزبی به قدری زیاد است که باعث می‌شود شهردار از وظیفه اصلی خود که ارائه خدمات شهری است غافل شود. داشتن تعامل با گروه‌های مختلف از جمله شوراها، مسئولان شهرستانی، مسئولان بخشی و استانی می‌تواند سازنده باشد به شرطی که دچار افراط نشوند. 


علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار قزوین: یکی از دلایل ایجاد تغییر زیاد در شهرداری‌ها نزدیکی به انتخابات است. همچنین کاهش درآمد شهرداری‌ها از دیگر عوامل است

رضا طاهری، فرماندار تاکستان: تغییر پی در پی شهردار مشکل‌آفرین است. تا فرد جدید بخواهد محیط را بشناسد، اعضای شورا او را استیضاح می‌کنند یا شهردار استعفا می‌دهد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید