• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70152
+
-

پیشگامی گناوه در توسعه پرورش میگو

مدیرکل شیلات بوشهر: گناوه از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از شهرستان‌های هدف سرمایه‌گذاری انتخاب شده است

شیلات
پیشگامی گناوه در توسعه پرورش میگو

در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان گناوه، مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: انتظار فعالیت‌های شیلاتی در شهرستان‌هایی که به دریا وصل هستند بیشتر است و گناوه به عنوان یکی از شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر دارای سوابقی در صید و صیادی است. 

به گزارش مهر، «عباسعلی زنده‌بودی» افزود: به طور کلی و با توجه به کاهش شدید ذخایر دریایی توسعه و سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از این ذخایر در هیچ‌جا ممکن نیست و جهان به سمت آبزی‌پروری و توسعه آن برای جایگزینی و تامین محصولات دریایی مورد استفاده و برآوردن نیاز و مصرف کشورها از این طریق پیش می‌رود. زنده‌بودی گفت: در استان بوشهر و شهرستان گناوه برنامه‌ها و طرح‌های آبزی‌پروری از چندین سال پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد و همه تلاش‌های ما بر توسعه بخش آبزی‌پروری و ایجاد زیرساخت‌ها برای این توسعه است. 


گسترش پرورش میگو

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های خاص در زمینه آبزی‌‌پروری در استان بوشهر پرورش میگو در استخرها و حوضچه‌های ساحلی است و می‌توان گفت گناوه اولین شهرستان در استان است و با پرورش میگو در سایت رودحله این فعالیت آغاز شد. 

مدیر کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش در گناوه نسبت به سایر نقاط استان بیشتر انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: گناوه در حال حاضر 3 سایت مهم پرورش میگو دارد که به بهره‌برداری رسیده‌اند و در حال فعالیت و تولید هستند. 

وی یادآور شد: در کنار پرورش میگو صنایع مرتبط دیگری با این موضوع مانند تولید بچه‌میگو، تولید غذای میگو و فراوری محصولات آبزیان نیز ایجاد شده است. زنده‌بودی خاطرنشان کرد: در شهرستان گناوه در بخش سایر آبزیان مثل پرورش ماهی یا پرورش زالو مجوزهایی صادر شده که امید است به‌زودی به بهره‌برداری برسند و وارد چرخه تولید شوند. 


توسعه سرمایه‌گذاری در گناوه

وی تصریح کرد: شهرستان گناوه ظرفیت‌های لازم را برای توسعه آبزی‌‌پروری دارد و در مقایسه با سایر فعالیت‌ها سرمایه‌گذاری در بخش آبزی‌‌پروری دارای متقاضیان بیشتری است. مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: با انتخاب شهرستان گناوه به عنوان یکی از شهرستان‌های هدف سرمایه‌گذاری توسط وزارت کشور، از بخش شیلات نیز انتظار می‌رود همکاری کند تا زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش را برای شهرستان گناوه فراهم کنیم. 

وی افزود: سایت پرورش میگوی رودشور در گناوه که حدود 2۸۰۰ هکتار مساحت دارد، به عنوان یکی از سایت‌های بزرگ پرورش میگو در استان در قالب شهرک شیلاتی رودشور در حال پیگیری است که سرمایه‌گذاران آن مشخص است و کارهای زیرساختی از سال گذشته شروع شده و در حال اجراست. 

زنده‌بودی اظهار کرد: این سایت یکی از سایت‌های ویژه پرورش میگو به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که مبلغی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و ۲۰۰ میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری برای تک‌تک مزارع لازم
 باشد.  در مجموع ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه است.

 این پروژه در شهرستان گناوه از نظر میزان سرمایه‌گذاری و اقتصادی بی‌نظیر است. مدیر کل شیلات استان بوشهر عنوان کرد: این شهرک شیلاتی شامل ۴۱ قطعه ۵۰ هکتاری است که سرمایه‌گذاران آن مشخص شده‌اند و انتظار می‌رود بالغ بر ۲۰ هزار تن تولید میگو در این سایت انجام شود. 

زنده‌بودی یادآور شد: با توجه به اوضاع اقتصادی و هزینه‌های سنگین این پروژه بزرگ، با سرمایه‌گذاران در این پروژه برای تامین هزینه زیرساخت‌ها صحبت‌ها شده است تا بخش خصوصی هزینه زیرساخت‌ها را تقبل کند. 


استفاده از شیوه جدید تولید

وی گفت: برای سرمایه‌گذاری در سایت‌های پرورش میگو پرداخت هزینه زیرساخت توسط سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی دارد و سرمایه‌گذاران این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و انتظار می‌رود کارهای زیرساختی این پروژه در طول یک سال انجام شود و همزمان با کارهای زیرساختی اجرای مزرعه‌ها شروع شود. 

زنده‌بودی افزود: شیوه تولید در این سایت با سایت‌های دیگر متفاوت است و کارها به صورت مکانیزه انجام می‌شود و تولید در واحد سطح که در سایت‌های قبلی بین ۳ تا ۴ تن در هکتار بوده، در این سایت به حدود ۸ تن در هکتار می‌رسد. همچنین میزان تولید 2 بار در سال است. وی گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم در اشتغال‌زایی خواهد بود و انتظار می‌رود با اجرای این پروژه اشتغال مناسبی برای اهالی شهرستان فراهم شود. 

زنده‌بودی تصریح کرد: از همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی گناوه درخواست می‌شود که با سرمایه‌گذران در این بخش همکاری لازم را برای پیشبرد اهداف و رسیدن به بهره‌برداری این پروژه بزرگ اقتصادی داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید