• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69436
+
-

بازار پر تب و تاب مسکن در مرکزی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک: از اردیبهشت امسال بازار خرید و فروش مسکن راکد شده است

مسکن
بازار پر تب و تاب مسکن در مرکزی


مریم جباری| اراک- خبرنگار: 

  اجاره‌نشین‌ها با نزدیک شدن به فصل تابستان، اضطراب ناشی از افزایش بهای املاک استیجاری را تجربه می‌کنند و به جای این‌که برای استراحت و تفریح برنامه‌ریزی کنند، ذکر و فکرشان متوجه پیدا کردن خانه‌ای با قیمت مناسب می‌شود. 

در این فصل به علت زمان جابه‌جایی و اتمام زمان قراردادها برخی صاحبان واحدهای اجاره‌ای نسبت به افزایش قیمت اقدام می‌کنند و شرط ادامه استقرار در املاک را بالا بردن میزان بهای ودیعه یا اجاره ماهانه اعلام می‌کنند که کابوسی برای قشر مستأجر می‌شود. اراک که یک شهر صنعتی، کارگرنشین و مهاجرپذیر است نیز بنا بر شرایط موجود قیمت مسکن به‌ویژه در بحث‌ اجاره سیر صعودی را پشت سر می‌گذارد.
این در حالی است که طبق اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی به مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی است، اما با وجود این قانون هر روز بنا به دلایل مختلف مانند نوسانات قیمت ارز و وام‌های بانکی با سود بالا، قیمت‌ مسکن رو به افزایش می‌رود.


زندگی در مناطق حاشیه‌ای

یکی از شهروندان اراکی در این زمینه می‌گوید: چند سال است که برای کار به شهر اراک مهاجرت کرده‌ام و مستأجر هستم، افزایش حقوق در این مدت حداقل بوده، اما قیمت برخی اجناس تا 20 برابر هم رسیده و نرخ کرایه ‌خانه‌ها نیز چند برابر شده است. «مجید خرمی» بیان می‌کند: با این شرایط افرادی که مستأجر هستند سال به سال با مشکلات بسیار بیشتری مواجه می‌شوند و صاحبخانه هم با مستأجران راه نمی‌آید و از سوی دولت هم هیچ فکری برای افرادی که مستأجر هستند نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با این سیر صعودی بهای اجاره‌ خانه تا چند وقت دیگر باید به زندگی در مناطق حاشیه‌ای شهر بسنده کنیم و با مشکلات و آسیب‌هایی که در این مناطق فرزندانم را تهدید می‌کند کنار بیاییم.


خانه‌دار شدن، آرزوی دور

زوج جوانی که برای اجاره خانه از بنگاهی خارج می‌شدند نیز در این زمینه می‌گویند: صاحب خانه شدن برای جوانان به یک آرزوی محال تبدیل شده و صاحب‌خانه‌ها نیز همکاری لازم را با زوج‌های جوان برای این‌که بتوانند یک زندگی عادی تشکیل دهند ندارند. این زوج جوان بیان می‌کنند: ما به بنگاه‌های بسیار زیادی در نقاط مختلف شهر سر زده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم حتی در پایین‌ترین مناطق هم خانه‌ای با قیمت مناسب پیدا کنیم و اگر خانه‌ای پیدا شده جای مناسب و تمیزی برای زندگی نبوده است.


دلالان، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مسکن 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک نیز در مورد افزایش قیمت مسکن در این شهر می‌گوید: افزایش قیمت از سال 97 آغاز شده و تا اواخر سال به رشد بالای خود رسیده است. در سال 98 قیمت مسکن تغییری نداشته و می‌توان گفت از اردیبهشت بازار خرید و فروش مسکن در خواب عمیقی فرو رفته است. «محمود نوروزی» بیان می‌کند: دلیل این مسأله هم کم شدن تقاضا به دلیل نبود قدرت خرید مردم است. به اعتقاد من اگر همین رکود ادامه پیدا کند مقداری از حباب قیمت کاسته می‌شود. البته همه این موارد به بخش اقتصادی کشور در سطح کلان نیز ارتباط دارد که اگر آرامش در این بخش ایجاد شود، قطعاً در بخش مسکن نیز که یکی از موتورهای اقتصاد است تأثیر خواهد گذاشت. وی ادامه می‌دهد: در بحث اجاره از خرداد یک جهش قیمتی که هر سال متناسب با عرف سالانه است شروع می‌شود. با این حال، جهش مذکور امسال زودتر و از ابتدای سال آغاز شد که بیشتر از تورم بوده است و در مناطقی از اراک این رقم تا 40 درصد افزایش داشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک اظهار می‌کند: دلار نسبت به سال گذشته، 5/2 برابر افزایش پیدا کرده و دلاری که مردم می‌توانستند با 4200 تومان تهیه کنند به 12 هزار تومان رسیده و نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است. بر این اساس، مسکن هم 3 برابر شده و قدرت و توان مردم در خرید کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

نوروزی می‌افزاید: در واقع ارزش پول ملی ما 3 برابر پایین آمده و برخی مردم هم به صورت خودجوش به دلیل حفظ سرمایه و دارایی‌ها و همچنین ثبات قیمت املاک، مستغلات و دارایی‌های خودشان، اجاره‌بها را به همان نسبت بالا برده‌اند. وی می‌گوید: در هر زمانی که افت قیمت ایجاد می‌شود معمولاً مردم مقاومت پیدا می‌کنند و قیمت مسکن که تابع مصالح ساختمانی، نیروی کار، مجوزها و صدور مجوز انشعابات است با بالا رفتن قیمت دلار و کاهش پول ملی قیمت مسکن هم بالارفته و مسأله افزایش قیمت‌ها به صورت عرف شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک بیان می‌کند: در زمینه نظارت‌های انجام شده بر واحدهای مشاوران املاک یک بخشی صنفی است که توسط اتحادیه و اتاق اصناف انجام می‌شود، اما بخشی از آن خارج از حیطه اتحادیه است که در این بخش باید قانون اصلاح شود.

نوروزی ادامه می‌دهد: درصدی از افزایش قیمت‌ها به دلیل هجوم تعدادی افراد با عنوان سوداگر مسکن است که سال گذشته در این حوزه بدون مجوز یا با دریافت مجوز به شکل بسیار آسان شروع به فعالیت کردند که دلیل آن هم ضعف قانون نظام صنفی است. زیرا هیچ محدودیتی برای صدور پروانه در مشاغل حساس مانند مشاور املاک وجود ندارد و همه به‌راحتی می‌توانند وارد این عرصه شوند.


اقدام‌های غیرکارشناسی دلالان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک می‌گوید: افرادی بدون مجوز یا با مجوزهای سهل و آسان وارد بازار مسکن شده‌اند و سرمایه‌های سرگردان خودشان و سرمایه‌های دیگران را در این بخش تصرف کردند و در بازار مسکن تأثیر گذاشتند. شاید بتوان گفت حدود 30 درصد قیمت بازار مسکن را این افراد تعیین می‌کنند. با حرکت غیرکارشناسانه برخی از این افراد افزایش قیمت از سال گذشته در این بخش شروع شده که این روند باید با اصلاح صدور پروانه صنفی و نظارت توسط افراد کارشناس اصلاح شود.

«محمود نوروزی» با اشاره به این‌که رونق و کاهش قیمت مسکن می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز تأثیرگذار باشد می‌افزاید: در این صورت مشکل صنایع وابسته به بخش مسکن که می‌تواند در تولید و اشتغال سهم بسیار تأثیرگذاری داشته باشد نیز حل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید