• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69216
+
-

قزوین در آستانه تبدیل شدن به مرکز علمی و تحقیقاتی

استاندار قزوین گفت: با وجود ظرفیت‌های مهم تحقیقاتی و فناورانه در قزوین و ساخت مجتمع درمانی ـ پژوهشی جهاد دانشگاهی، استان قزوین در آستانه تبدیل شدن به مرکز بزرگ علمی و تحقیقاتی است. 

به گزارش مهر، عبدالمحمد زاهدی در مراسم کلنگ‌زنی ساخت مجتمع تحقیقاتی، درمانی و آموزشی جهاد دانشگاهی قزوین در شهرک مینودر با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی شاخص است که توانسته دستاوردهای علمی و پژوهشی خوبی داشته باشد. 

وی ادامه داد: قزوین با داشتن موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی و عرصه کشاورزی، صنعتی، علمی و طرح‌های بزرگی مانند شتابگر ملی، پرتودهنده، چشمه نور و پژوهشگاه بنیادین می‌تواند با ساخت این مجتمع در زمینه کارهای درمانی و تحقیقاتی گام‌های بلندی بردارد. ساخت این مجتمع تحقیقاتی، آموزشی و درمانی می‌تواند کمک کند تا قزوین به مرکز بزرگ علمی، پژوهشی و تحقیقاتی کشور تبدیل شود و پیشرفت‌های علمی آن دوچندان شود. 

این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۱۶۲ متر‌مربع و ۸۶۹۸ متر زیربنا در ۵ طبقه ساخته می‌شود و دارای بخش‌های شیمی‌درمانی، آزمایشگاه پاتوبیولوژی، درمانگاه ناباروری، مرکز جامع توانبخشی، ماموگرافی، طب تسکینی و بخش‌های آموزشی و پشتیبانی است. این مجتمع توسط سازمان بسیج سازندگی و نظارت دفتر فنی استانداری و جهاد دانشگاهی با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار ساخته می‌شود. 


تولید واکسن سرطان در دستور کار جهاد دانشگاهی 

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در دیدار با زاهدی، استاندار قزوین، گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا در تشخیص زودرس سرطان توانایی‌های بسیاری را به دست آورده است و امیدواریم در آینده شاهد تولید واکسن سرطان در این پژوهشگاه باشیم. حمیدرضا طیبی تصریح کرد: ما در جهاد دانشگاهی تاکنون به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم، اما رکود اقتصادی موجب شد که تجاری‌سازی کمتر صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: تحریم‌ها فرصتی ایجاد کرد تا توانمندی خود را شکوفا کنیم. استان قزوین در حوزه درمان فعالیت شاخصی دارد و برنامه‌ریزی خوبی در حوزه پزشکی صورت گرفته است. رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: فعالیت مجتمع تحقیقاتی، درمانی و آموزشی جهاد دانشگاهی قزوین باید زودتر آغاز می‌شد اما مشکلات اقتصادی آن را عقب انداخت. 

طیبی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه درمان به ویژه سرطان خدمات مناسبی را ارائه داده است. پژوهشکده سرطان بر درمان سرطان تمرکز دارد ما معتقدیم که در حوزه پزشکی باید سرعت کارها بیشتر شود. وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال ساخت واکسن‌ برای درمان سرطان هستیم. اگر واکسن طراحی شود، علم به این سمت می‌رود و تغییرات خوبی رخ می‌دهد. انتظار داریم این دستاوردها در استان نیز مورد توجه قرار بگیرد. 

رئیس جهاد دانشگاهی کشور توضیح داد: باید نژادها اصلاح شود و دام‌هایی داشته باشیم که بهره‌وری بالایی در تولید گوشت و شیر داشته باشند. کشور ما با محدودیت منابع غذایی برای دام مواجه است از این رو باید نژادها را اصلاح کنیم که دام و به همان میزان گوشت، چربی و شیر خوب داشته باشیم. کارهای جدیدی را آغاز کرده‌ایم، ولی رسیدن به مرحله عقد قرارداد سخت و زمانبر است و 3 تا ۱۰ سال طول می‌کشد. 

طیبی یادآور شد: ما از نظر مالی محدود هستیم و اگر اعتبار در استان‌ها تأمین شود، توان علمی خود را وارد استان‌ها می‌کنیم. اکنون بخشی از اعتبار فناوری‌هایی که تولید می‌کنیم از صندوق تامین ملی تامین شده است. در صورت حمایت و تامین مالی استانی ما می‌توانیم موضوع خاصی را به استان قزوین بسپاریم، چراکه توانمندی استان قزوین ثابت شده است. 

وی با بیان این‌که ما در حوزه کشاورزی هوشمند نیز وارد شده‌ایم، افزود: در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم که به سمت گلخانه برویم و مصرف آب را به حداقل برسانیم. گلخانه هوشمند از برنامه‌های جدی جهاد دانشگاهی است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید