• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69204
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mv3r
+
-

شکارچیان خاطی نقره‌داغ می‌شوند

جریمه شکار قوچ ، میش، کل ، بز، آهو و سیاهگوش که قبلا ۱۰ میلیون تومان بود به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است

زیست بوم
شکارچیان خاطی نقره‌داغ می‌شوند

 استان زنجان ۲۴۴ هزار و ۶۵۴ هکتار منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات وحش و ۲۵۸ هزار و ۵۷۴ هکتار منطقه شکارممنوع دارد که در مجموع حدود ۲۲ درصد از کل وسعت استان زنجان را شامل می‌شود. گونه‌های جانوری مختلف از جمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاهگوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه‌بوف و عقاب طلایی در این مناطق ‌زیست می‌کنند. 

به گزارش ایرنا، با وجود این‌که محیط‌بانان سبزپوش مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع را به صورت مستمر کنترل و پایش می‌کنند، اما همچنان شکارچیان متخلف به دلیل سودجویی و منفعت‌طلبی حیات وحش این مناطق را به خطر می‌اندازند. مسئولان امیدوارند با افزایش جریمه‌های شکار دست‌اندازی شکارچیان به طبیعت کمتر شود. 


 دست‌درازی به طبیعت

یک شهروند دوستدار حیات وحش و طبیعت گفت: حیوانات به عنوان مخلوقات خداوند قابل احترام هستند و نباید به دلیل سودجویی و منفعت‌طلبی جان آنان را گرفت. صیادان و شکارچیان خاطی باید بدانند که صید و شکار آنان در واقع نامهربانی و دست‌درازی به طبیعت و دیگر مخلوقات الهی است. 

داوود موسوی افزود: باید برای طبیعت و حیات وحش اهمیت بسیاری قائل باشیم و دلسوزانه با آنها رفتار کنیم. شکارچیان با شکار غیرمجاز حیات وحش زخم‌های عمیق و کاری بر پیکر طبیعت وارد می‌کنند و با این نامهربانی‌ها، چرخه و زنجیره غذایی را به‌سادگی برهم می‌زنند. 

یک شهروند دیگر نیز بیان کرد: شکار حیوانات برای تفریح و سرگرمی جزو بدترین کارها و گناهان است و صیادان و شکارچیان متخلف یقین بدانند که آه حیوانات شکارشده به حتم روزی گریبان آنان را خواهد گرفت. وی ادامه داد: آیا شکارچیان خاطی به این فکر کرده‌اند که پس از شکار ناجوانمردانه، چه بلایی بر سر بچه‌های وحوش شکار شده خواهد آمد؟ این بچه‌ها از فرط گرسنگی به شکلی دردناک تلف خواهند شد و سنگینی گناه نیز تا پایان عمر بر دوش آنان باقی خواهد ماند. 


 میزان شکار

فرمانده یگان حفاظت محیط‌‌ زیست استان زنجان با بیان این‌که شکارچیان خاطی از ابتدای امسال تاکنون ۶ گونه شاخص جانوری این استان را شکار کرده‌اند، گفت: اردیبهشت‌ماه یک رأس قوچ وحشی در منطقه انگوران ماهنشان، در خردادماه یک رأس بز وحشی و تیرماه نیز ۲ رأس کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم و ۲۹ و ۳۰ تیرماه نیز ۲ رأس آهوی نر دشت سهرین در منطقه شکارممنوع سرخ‌آباد واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم شکار و سلاخی شدند. 

اسماعیل قلی‌زاده جریمه شکار هر رأس آهو، قوچ، میش و کل و بز را مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: جریمه در نظر گرفته شده برای شکارچیان خاطی باید بازدارنده باشد تا شکارچیان از ترس بالا بودن مبلغ دست به شکار وحوش نزنند. 


 کمبود نیرو

فرمانده یگان حفاظت محیط‌‌ زیست استان زنجان اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت این اداره کل در بحث حفظ و حراست از طبیعت و حیات وحش این استان و برخورد قانونی با شکارچیان با کسی تعارف ندارند و در صورت مشاهده خاطیان از تخلفات صورت‌گرفته چشم‌پوشی نخواهند کرد. 

قلی‌زاده ادامه داد: باید برای طبیعت و حیات وحش احترام قائل شد. امیدواریم شکارچیان خاطی که با شکار بی‌رویه بر پیکر طبیعت ضربه‌ای سهمگین می‌زنند به خود بیایند و دست از تخلف بردارند. وی با بیان این‌که باید با حیات وحش دلسوزانه رفتار کرد، گفت: این یگان با کمبود نیرو مواجه است، اما با وجود این محیط‌بانان ۲۴ ساعته مناطق تحت پوشش و اراضی آزاد را مورد پایش و رصد قرار می‌دهند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌‌ زیست استان زنجان با تأکید بر این‌که همکاری و تعامل عموم مردم به‌ ویژه علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت با عوامل یگان حفاظت محیط‌زیست ضروری است، افزود: ۵۰ درصد کشفیات این یگان با همکاری مردم به دست آمده است و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد. 

قلی‌زاده با اشاره به این‌که طبیعت و وحوش متعلق به همه انسان‌هاست و به همین دلیل همه در حفظ و حراست از آنها دخیل هستند تا محیط‌‌ زیست سالم و با تنوع زیستی بیشتری را شاهد باشیم، تصریح کرد: استان زنجان از تنوع زیستی جانوری و گیاهی خوب و مناسبی برخوردار است که به مراقبت و حفاظت نیاز دارد. 


 افزایش جریمه 

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان زنجان گفت: مبلغ جریمه مربوط به شکار گونه‌های شاخص جانوری تا صد درصد افزایش یافته است. به یقین این افزایش نرخ جریمه در بازدارندگی صید و شکار حیات وحش بسیار موثر و نقش‌آفرین خواهد بود. 

امجد باقری توضیح داد: استان زنجان از وجود گونه‌های شاخص جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز و آهو برخوردار است و با توجه به این‌که این جانوران حلال‌گوشت همواره از سوی شکارچیان مورد تهدید قرار می‌گیرند بنابراین با افزایش صد درصدی میزان جریمه شکارچیان تمایل کمتری به شکار خواهند داشت. 

وی خاطرنشان کرد: جریمه‌ها در حوزه شکار و صید باید بازدارنده باشند تا صیادان و شکارچیان از ترس مطالبه ضرر و زیان این کار دست به سلاح شکاری نبرند. 

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان زنجان افزود: با هدف اصلاح مصوبه ۳۸۰ شورای عالی محیط‌‌ زیست در زمینه خسارات شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفان تحت عنوان بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان و همچنین تعیین ضرر و زیان برخی بی‌مهرگان، به استناد بند (چ) ماده (۳) قانون شکار و صید، جریمه برخی گونه‌های جانوری تا صد درصد افزایش یافت. برخی گونه‌ها نیز که برای شکار آنها اعمال جریمه‌ای صورت نمی‌گرفت مشمول جریمه شدند که به محض ابلاغ به استان‌ها اجرا خواهد شد. 

باقری از افزایش سه برابری میزان جریمه شکار پستانداران ماده خبر داد و گفت: به‌طور کلی ضرر و زیان شکار حیات وحش به طور متوسط در تمام گونه‌ها ۵۰ درصد و جریمه برخی گونه‌ها نیز که ارزش اکولوژیک بالایی دارند و یا بنا به دلایلی مورد هجمه بیشتری قرار دارند تا حدود صد درصد افزایش یافته است. 

وی با بیان این‌که صید و شکار گونه‌هایی از بی‌مهرگان همچون عقرب و زالو نیز مشمول جریمه شده‌اند ادامه داد: میزان جریمه قوچ و میش، کل و بز، آهو، گربه شنی، گربه پالاس، سیاهگوش و کاراکال که قبل از اصلاح مصوبه ۱۰۰ میلیون ریال بود به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است. 
 

 وحوش حق حیات دارند 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: هرچند محیط‌بانان برای حفظ و حراست از طبیعت و حیات وحش تلاش وافر می‌کنند و منطقه را در همه حال مورد پایش و رصد قرار می‌دهند، اما با وجود این شکارچیان غیرمجاز به دور از چشم آنان دست به شکار می‌زنند. 

رستمی تصریح کرد: شکار حیات وحش به هیچ وجه جایز نیست و انتظار می‌رود شکارچیان دست از تخلف بردارند و به زیبایی‌های طبیعت آسیب و خدشه وارد نکنند و در حقیقت یار و یاور وحوش باشند. 

وی ادامه داد: متاسفانه در 3 روز پایانی تیر امسال ۲ شکارچی خاطی با حضور در منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد ۲ رأس آهوی دشت سهرین را شکار و سلاخی کردند. هرچند این شکارچیان دستگیر شدند، اما حق حیات را از این ۲ گونه جانوری شاخص گرفتند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید