• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69133
+
-

خروج امید از انفعال

امیدی‌های مجلس با 2 اقدام اثر‌گذار در سیاست داخلی در جهت بازسازی ‌شأن و وجهه فراکسیون برآمدند


فرزانه آیینی/ خبرنگار
تشکیل کارگروه رسیدگی به پرونده محمدرضا خاتمی به‌خاطر حوادث سال 88 و انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری با ریاست محمدرضا عارف از یک سو و تنظیم متن شکایت‌نامه امیدی‌ها از جواد کریمی‌قدوسی، نماینده پرحاشیه و جنجال‌ساز جبهه پایداری به‌خاطر زیر سؤال بردن اعتبار و‌شأن مجلس از سوی دیگر 2 گام اساسی امیدی‌هاست که این روزها متهم به سکوت و انفعال می‌شوند. بازسازی و بازیابی عملکرد امید پاسخی است به انتقادات تندوتیزی که اخیرا عملکرد فراکسیون امید را در داخل و خارج مجلس هدف گرفته است.«انفعال» و «تعلل در ورود به مباحث روز کشور» پرتکرارترین نقدی است که عملکرد فراکسیون امید و به‌صورت مشخص هیأت رئیسه، آن را نشانه گرفته است.هرچند هیأت‌رئیسه فراکسیون امید این نقد را قبول ندارد و همواره با تأکید بر اینکه چراغ خاموش و به دور از هیاهو در پی پیشبرد امور بوده است و عدم‌انعکاس خبری فعالیت‌هایش دلیل بر انفعال آن نیست به مصاف انتقادات آمده‌اند، اما رویه دیروز آنها خبر از تغییر رویکردشان در ورود به مباحث دارد.

میزبانی امید از محمدرضا خاتمی
فراکسیون امید دیروز در نشست صبح خود که قبل از تشکیل جلسه علنی مجلس برگزار شد، مهمان ویژه‌ای داشت. محمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق جبهه مشارکت در پی ماجرای دادگاهش و حکمی که برای او صادر شده به جمع امیدی‌ها آمد ودرباره روند دادگاهی‌اش دفاعیاتش و حکم صادره توضیحاتی را به 2 کمیته حقوقی و سیاسی فراکسیون امید ارائه کرد. در پایان این جلسه که قریب به یک ساعت و نیم به طول انجامید تصمیم بر آن شد که فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف کار گروهی برای پیگیری و تعامل با قوه قضاییه تشکیل دهد و پیگیری موضوع پرونده قضایی محمدرضا خاتمی هم ازجمله دستورکارهای این کارگروه است. فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید درباره چند و چون این جلسه به همشهری گفت: فراکسیون امید از شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده آقای خاتمی در دادگاه تجدیدنظر درخواست دارد تا با تشکیل جلسه دادرسی اسناد و مدارک ارائه شده را مورد بررسی دقیق قرار دهد. خاتمی در مصاحبه‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1388 مدعی شده بود که ۸ میلیون رأی به نفع محمود احمدی‌نژاد جابه‌جا شده است.  به رغم دفاعیات مستند خاتمی دادگاه او  را به 2سال حبس محکوم کرد.

 شکایت جمعی از امیدی‌ها از کریمی قدوسی
هرچند 9ماه پیش، زمانی که جواد کریمی قدوسی در توییتی با این مضمون که «سران فتنه ۸۸ به‌دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز۵۰ درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند..» نیمی از مجلس و به‌طور مشخص اصلاح طلبان بهارستان را به بر اندازی محکوم کرد، انتظار می‌رفت فراکسیون امید در دفاع از هویت سیاسی‌اش میدان دار شود و با ارائه شکایت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به اتهام کریمی قدوسی پاسخ دهد اما مدارای امیدی‌ها با برخی چهره‌های تندروی جبهه پایداری در مجلس تا داستان سلب عضویت یکی از امیدی‌ها در هیأت رئیسه پیشروی کرده است.

او و 24 تن از همفکرانش در مجلس درنامه‌ای خواستار سلب عضویت علیرضا رحیمی، نماینده تهران از هیأت رئیسه شده‌اند، دلیلشان هم طرح سؤال علیرضا رحیمی در نشست دوشنبه گذشته مجلس از وزیر دفاع است. رحیمی از وزیر دفاع پرسید فیلم محرمانه اعترافات عبدالرسول دری اصفهانی -عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که به جاسوسی متهم است – چگونه به‌دست کریمی قدوسی رسیده و چه‌کسی مجوز انتشار آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را به او داده بود؟  حالا اما در اقدامی متقابل امیدی‌ها هم در دفاع از رحیمی ایده شکایت از کریمی قدوسی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را مطرح و به جریان انداخته‌اند.کریم حسین زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید در این‌باره به همشهری گفت: بحث شکایت از ‎کریمی قدوسی به‌خاطر برخورد فراقانونی با نمایندگان مجلس و مانع‌تراشی درراستای انجام وظایف نمایندگی و اتهام‌زنی‌های بدون سند به مسئولان کشوربه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنان مطرح است وبه همراه جمعی از نمایندگان در پی تنظیم این شکایت نامه هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید