• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65228
+
-

انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های محله‌های تهران

یاران شهر؛ پیشرو در اداره شهر

53درصد داوطلبان شورایاری محله‌های تهران زیر40سال و 6درصد از نامزدها بالای 60سال دارند

مجیدجباری/خبرنگار

با پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبان و آغاز تعیین صلاحیت‌ها، انتخابات شورایاری‌ محلات تهران وارد مرحله جدیدی شده است. حالا داوطلبانی که برای مشارکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، از امروز 20تیر‌ماه باید چشم به صفحه تلفن‌های همراه خود بدوزند تا از نتیجه بررسی صلاحیتشان آگاه شوند؛ نتایجی که به گفته سیدحمید طهائی، دبیر هیأت اجرایی پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران قرار است از طریق پیامک به اطلاع نامزدهای نهایی برسد. با پایان یافتن بررسی صلاحیت‌ها، شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات یاران شهر آغاز می‌شود؛ انتخاباتی که قرار است 4مرداد به‌طور کاملا مکانیزه برگزار شود. از میان 12هزارو 271نفری که در این پروسه ثبت‌نام کرده‌اند در نهایت، 3168نفر به شورایاری محله‌ها راه می‌یابند تا عصای دست شورای اسلامی شهر در 352محله تهران باشند. اما موضوعی که در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها بیش از گذشته به چشم می‌آید، افزایش مشارکت جوانان است.





افزایش کیفیت محله؛ اراده مدیریت شهری

اراده و آرمان مدیریت شهری جدید به سمت مدیریت محله‌ای در سطح پایتخت است؛ به این معنی که مردم برای مقدرات محله‌ای خود، خودشان تصمیم بگیرند و همه درآمدهایی که در محله‌ها حاصل می‌شود، در همان محله‌ها هزینه شود.
به گزارش همشهری، محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی-اجتماعی شهردار تهران، با تأکید بر این موضوع، انتخابات شورایاری‌‌ها را گام دیگری در جهت تحقق اصل هفتم قانون اساسی عنوان کرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به افزایش ثبت‌نام جوانان و بانوان در شورایاری‌ها گفت: شورای شهر تهران طبق مصوبه‌ای، اختیارات جدیدی را برای شورایاری‌ها تعریف کرده است که ما نسبت به این اختیارات بسیار خوش‌بین و امیدوار هستیم. براساس این مصوبه شورای شهر، تصمیمات صرفا محله‌ای باید با اخذ نظر شورایاری‌ها باشد؛ یعنی شهرداری و شورای شهر تهران موظف است در تصمیمات محله‌ای نظر شورایاری‌ها را اخذ کند. از این رو، شورایاری‌ها در جایگاهی قرار می‌گیرند که باید نظراتشان الزاما دیده شود؛ برای مثال در موضوعاتی مانند تغییر مرز محله، تغییر نام محله و... حتما باید نظرات شورایاری‌ها لحاظ شود.
معاون شهردار تهران ادامه داد: این مصوبه قانونی است که از سوی شورای شهر تهران به شهرداری ابلاغ شده و اگر اجرا نشود، تخلف محسوب می‌شود، اما با توجه به اینکه به هر حال، قانون نیازمند دستورالعمل است، با همکاری شورای شهر در حال تهیه دستورالعملی برای این مصوبه جدید هستیم.
جوادی‌یگانه با بیان اینکه شورایاری‌ها کوچک‌ترین واحد مدنی موجود بین خانواده و شهر هستند که پیش از این با نواقصی مواجه بودند، بیان کرد: با تصمیمات مدیریت شهری جدید، نواقص آن برطرف می‌شود و کم‌کم به سمت محله محوری پیش خواهیم رفت. درواقع شورایاری، به نماینده و حافظ منافع محله تبدیل می‌شود که باید حتما نظراتش اخذ شود. این موضوع، پیشرفت مهم و تغییر رویکردی است که امیدواریم در مجموع به اتفاقات خوبی در شهر منجر شود.
جوادی‌یگانه تنوع شرکت‌کنندگان در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را بالاتر از دوره‌های قبل دانست و اظهار امیدواری کرد که شهروندان در چهارم مرداد (روز انتخابات شورایاری‌ها) با آرای بالای خود به شورایاران، زمینه‌ساز بهبود وضعیت زندگی خود در حیطه‌هایی که به آنان مربوط است شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید