• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218803
+
-

حرکت به سمت اداره عادلانه شهر

روز گذشته لایحه «عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی» در صحن شورای شهر تهران تصویب شد

شورا
حرکت به سمت اداره عادلانه شهر

گروه شهری

نوسازی شهر تهران یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری بوده است؛ برهمین اساس شورای ششم شهر و شهرداری تهران در مسیری حرکت می‌کنند که روند ساخت‌وساز و نوسازی در شهر رونق گیرد تا رکود چندسال گذشته پایتخت جبران شود. بر همین اساس نرخ عوارض شهرسازی یکی از عواملی است که می‌تواند کمک کند خللی در روند ساخت‌وساز ایجاد نشود. به‌دنبال این مهم، روز گذشته در دویست‌وشانزدهمین جلسه شورا، لایحه «عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی» در صحن شورای شهر بررسی و با افزایش متعادلی نسبت به سال گذشته تصویب شد.

تأکید بر اجرای دقیق عوارض مشخص شده در سال1403
در ابتدای جلسه شورای شهر، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: لایحه عوارض شهرسازی با افزایش ۱۹درصد نسبت به سال۱۴۰۲ در کمیسیون مشترک بودجه و شهرسازی به توافق رسیده است. نکته‌ای که در جلسات تأکید شد این بود که این ۱۹درصد افزایش واقعی باشد و در جلسات متعددی پیگیر آن بودیم. شورای شهر با افزایش نامتعارف موافقت نکرده و قرار شده معاونت شهرسازی سازوکار لازم را فراهم کند تا علاوه بر اینکه فشاری به مردم وارد نشود، شهر نیز اداره شود. او درخصوص مصوبات کمیسیون ماده 5 نیز در این لایحه عنوان کرد: هیچ افزایشی در این خصوص مصوب نشد و تنها درخصوص مناطق یک تا 6 ضریب آن 1.5 اعمال شد و در مناطق 7 تا 22 این عوارض به 1.2کاهش پیدا کرد. درخصوص ضریب عوارض اماکن تجاری، اداری و صنعتی نیز بنا بر تصمیم کمیسیون، این بخش نیز از افزایش نرخ عوارض مستثنی شده و طبق عدد سال1402 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش نظارت فنی نیز ملاک عمل اعداد سال1402 خواهد بود.

کاهش فاصله طبقاتی جنوب و شمال پایتخت
همچنین ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب تهران را مهم دانست و گفت: خوشبختانه شاهد این هستیم که این رویه به سمت و سوی عادلانه شدن در حرکت است. متأسفانه ما بیشترین چالش را درخصوص پروانه شهرسازی در بخش نظارت فنی داریم که هم مورد اعتراض مردم است و هم این موضوع در برخی مناطق به‌طورسلیقه‌ای نگاه و عمل شده که نیاز است تا حسب بررسی‌های بیشتر این موضوع پیگیری و مرتفع شود.

تعیین‌تکلیف برای پارکینگ‌سازی‌
در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا به موضوع سازوکار پارکینگ‌سازی‌ ساختمان‌ها بیان کرد: براساس این لایحه، کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند پارکینگ بسازند یا پارکینگ آنها رو به بزرگراه باز می‌شود یا در بافت تاریخی هستند یا مسائل دیگری، آنها مشمول عوارض خاص می‌شوند. روال سابق پرداخت این عوارض، بدین گونه بود که سالانه و بعضا تا 5سال این رقم را می‌پرداختند تا بتوانند پایان کار بگیرند. تغییری که ما در آن ایجاد کردیم، این بود که مدت زمان آن را تعدیل کردیم که در دستورالعمل اجرایی به جزئیات خواهد آمد و به آن خواهیم پرداخت.

دریافت عوارض ساخت پارکینگ بیمارستان‌ها به‌صورت مسکونی
به‌دنبال توضیحات رئیس شورا، سیدمجتبی طبقی، مدیرکل حقوقی و املاک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم با بیان اینکه در گذشته بابت پارکینگ مازاد عوارض بیشتری دریافت می‌شد، ادامه داد: امروز نه‌تنها عوارضی وجود ندارد بلکه به ازای پارکینگ مازاد ۱۲.۵متر از کل زیربنا کسر می‌شود و عوارض پارکینگ بیمارستان‌ها به‌شکل مسکونی دریافت می‌شود. در نهایت این لایحه پس از بحث و بررسی اعضای شورای شهر با حداکثر آرا به تصویب رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید