• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6470
+
-

بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتادنشدن است

وزیر کشور: در درمان اعتیاد نباید انتظار معجزه داشت

اعتیاد
وزیر کشور: در درمان اعتیاد نباید انتظار معجزه داشت

 وزیر کشور با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتادنشدن است، گفت:‌ مواد‌مخدر و اعتیاد یک بلای جهانی است که سازمان ملل نیز به‌منظور مقابله با این معضل جهانی دستورالعملی را صادر کرده است. عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به آسیب‌های مهمی که در کشور با آن روبه‌رو هستیم، افزود: این آسیب‌ها تنها مختص به کشور ما نیست و در تمام کشورهای در حال توسعه پدیده‌هایی همچون اعتیاد، حاشیه‌نشینی و ناهنجاری‌های اجتماعی وجود دارد اما این مشکلات برای کشور ما که باورها، اعتقادات و جهان‌بینی داریم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: سودجویان هر روز مواد جدیدی را برای سودجویی بیشتر خود به بازار عرضه می‌کنند. وزیر کشور با تأکید بر اینکه اولویت، نخست پژوهش‌ها باید پیشگیری از اعتیاد باشد، افزود: در هیچ جای دنیا هیچ فرد و یا نهادی نمی‌تواند ادعا کند که روش‌های درمانی‌اش به پاکی بیش از 20درصد معتادان رها شده از اعتیاد منجر می‌شود؛ لذا بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتاد نشدن است.

رحمانی فضلی موضوع درمان اعتیاد را اولویت بعدی عنوان کرد و گفت: ما از روش‌های سنتی و جاری که در ایران و دنیا در حال اجراست نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم؛ چرا که نتیجه آنها را سال‌هاست که دیده‌ایم و نمی‌توان از آنها انتظاراتی معجزه‌آسا داشت؛ البته نکته قابل توجه آن است که این حرف به‌معنای تعطیل کردن برای روش‌های هم‌اکنون نیست ولی باید به پژوهش درباره روش‌های نوین توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به آسیب‌های قاچاق مواد‌مخدر در حوزه اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: مواد‌مخدر در حوزه قاچاق مصیبتی است برای اقتصاد کشور و ناامنی جامعه چرا که از یک سو پول ناپاک موادمخدر را وارد شبکه اقتصادی می‌کند و از سوی دیگر تبعات سوئی را به همراه دارد؛ لذا می‌بایست همه فعالان و پژوهشگران در این حوزه به کمک دیگران آیند تا به سمت روش‌های جدید و خلاقانه حرکت کنیم.

مردم کشت گل از سوی همسایه‌هایشان را گزارش کنند

علی مویدی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری مبنی بر شروع کشت مواد‌مخدر در کشور عراق گفت: اطلاعاتی درخصوص کشت مواد‌مخدر در کشور عراق به‌دست ما نرسیده و نمی‌توانم این موضوع را تأیید یا تکذیب کنم، چراکه برای نخستین بار است که این موضوع را می‌شنوم. وی درخصوص شیوع مخدر گل در کشور نیز اعلام کرد: براساس آخرین هماهنگی‌هایی که انجام شده با هر نوع کشت گل چه در خانه و چه آشپزخانه‌های صنعتی یا زیرپله‌ای به‌شدت بر خورد می‌شود. در این خصوص اقدامات پیشگیرانه را هم داشتیم و اقدامات مقابله‌ای هم در این‌باره به‌طور مستمر ادامه دارد. مویدی از شهروندان خواست چنانچه اطلاعی از کشت گل دارند این موضوع را با پلیس در میان بگذارند و مأموران پلیس نیز با مجوز قضایی وارد محل یا منزلی می‌شوند که کشت گل در آن انجام می‌شود و از کشت و توسعه آن جلوگیری می‌کنند.

وی درخصوص دستمال‌های مرطوب آغشته به موادمخدر نیز گفت: گونه‌هایی از این نوع دستمال‌ها به‌صورت موردی توسط پلیس کشف و ضبط شده اما این موضوع به این معنا نیست که دستمال‌های مخدر در جامعه گسترش پیدا کرده‌ است؛ با وجود این مردم باید هوشمندانه عمل کنند و مراقب خود و خانواده هایشان باشند. مویدی تصریح کرد: تا‌کنون هیچ موردی از تولید آشپزخانه‌ای یا زیرپله‌ای این مواد در کشور نداشته‌ایم و منشأ تولید این دستمال‌های مخدر در کشورمان نیست.

وی درخصوص کشت تریاک در برخی مزارع و لابه‌لای محصولات کشاورزی نیز به همشهری گفت: پلیس درصورت برخورد با این موارد با همه آنها برخورد کرده و اغماضی را در این زمینه اعمال نمی‌کند. درخصوص مواد‌مخدر چیزی با عنوان کشت برای مصرف خانگی نداریم و هر نوع کشت مواد‌مخدر خلاف است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص انتقادات مطرح شده در مورد تفاوت آمار رسمی اعلام شده تعداد معتادان نسبت به تعداد واقعی آنها نیز گفت: اگرچه بین آمار رسمی و تعداد واقعی معتادان چند درصد تفاوت وجود خواهد داشت؛ با وجود این معتقدیم با بررسی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته آمار به‌دست آمده با استانداردهای جهانی همخوانی دارد. کشور ما یک کشور دینی و مذهبی است و خوداظهاری در مورد مصرف مواد‌مخدر قبح دارد؛ با این حال آمارها از راه‌های مختلفی می‌تواند به‌دست بیاید که در نهایت آمار واقعی چندان بالاتر از آمار اعلام شده نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید