• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6435
+
-

سومین شکست در برنامه عرضه سهام دولتی

سازمان بورس در یک هفته اخیر با استناد به یک آیین‌نامه انعطاف‌ناپذیر صلاحیت مشتریان سهام 3شرکت دولتی را رد کرده است

سختگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و آیین‌نامه انعطاف‌ناپذیر مصوب شورای بورس، برای سومین بار در یک هفته اخیر برنامه دولت برای اصلاح ساختار مالکیت شرکت‌ها را با مانعی جدی مواجه کرد. به‌گزارش همشهری، چهارشنبه هفته گذشته در پی تأکید وزیر صنعت 15.8درصد سهام ایران‌خودرو در بورس عرضه شد. این بلوک سهام، یک مشتری جدی داشت اما سازمان بورس با استناد به آیین‌نامه ضوابط مربوط به متقاضیان خرید در معاملات عمده، صلاحیت متقاضی خرید سهام ایران‌خودرو را رد کرد اما ماجرا به همین جا ختم نشد. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هم در پی تأکید وزیر اقتصاد سهام 2شرکت بیمه در بورس عرضه شد، اما این بار برنامه دومین وزیر هم برای اصلاح ساختار به بن‌بست مقررات انعطاف‌ناپذیر سازمان بورس برخورد کرد.

 

دستور رئیس‌جمهور

حسن روحانی، رئیس‌جمهور چندی پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرده بود دستور عرضه سهام شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای عمومی را صادر کرده است. در یک‌ماه گذشته بسیاری از نهادهای دولتی برنامه خود را برای اجرای دستور رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد تداوم رویه موجود در بازار سرمایه می‌تواند مانعی جدی بر سر راه برنامه راهبردی دولت در اجرای دور دوم خصوصی‌سازی ایجاد کند.

 

دلایل لغو عرضه‌ها

طبق اطلاعیه‌ای که پیش از این منتشر شده بود، مقرر بود دیروز سازمان خصوصی‌سازی‌ بلوک 18.84درصدی سهام بیمه آسیا را در بورس اوراق بهادار عرضه کند اما به‌دنبال تأیید نشدن صلاحیت متقاضیان خرید، این عرضه لغو و انجام نشد. پیش از این در روز دوشنبه هم برنامه عرضه بلوک ١٧.٣٤درصدی سهام بیمه البرز به‌دنبال تأیید‌نشدن صلاحیت متقاضیان خرید لغو شده بود. علی صحرایی، معاون بورس تهران دلایل احراز نشدن صلاحیت 3متقاضی خرید بلوک سهام بیمه البرز را نبود تمکن مالی کافی، تأخیر در ارسال مدارک و رعایت نکردن شرایط مالکیت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده است. دیروز نیز 2متقاضی خرید بلوک سهام بیمه آسیا به‌دلیل احراز نشدن شرایط، مجوز انجام معامله را دریافت نکردند. معاون بورس تهران گفته نمی‌توان اسامی خریداران رد‌صلاحیت‌شده را اعلام کرد، زیرا ممکن است این خریداران ایرادات مدارک را برطرف کنند و شاید خصوصی‌سازی دوباره بلوک را عرضه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید