• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6425
+
-

ظریف: از مذاکره درباره هیچ موضوعی نمی‌ترسیم

 

محمدجواد ظریف بعد از مدت‌ها در یک برنامه تلویزیونی شرکت کردتا آخرین اوضاع و احوال دیپلماسی ایران را تشریح و در عین حال درباره آینده برجام دیدگاه‌های خود را بیان کند. او گفت: ما از مذاکره درباره هیچ‌ موضوعی ترسی نداریم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این گفت‌وگوی زنده با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه برجام، اظهار کرد: ترامپ در اردیبهشت‌ماه 1395قبل از اینکه کاندیدای حزب جمهوریخواه شود در یک سخنرانی تأکید کرد که اولویت من درصورتی که رئیس‌جمهور شوم، پاره کردن برجام است. اکنون تقریبا 390روز از ریاست‌جمهوری وی گذشته است و چنین اتفاقی نیفتاده است؛ نه اینکه وی به برجام علاقه‌مند شده باشد، بلکه برجام به‌عنوان یک سند بین‌المللی شرایطی را داشته است که اطرافیان ترامپ به او گفته‌اند که اگر او این کار را بکند، آمریکا منزوی می‌شود.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه ترامپ وقتی می‌خواست به منطقه بیاید، گفت هدف من دوشیدن کشورهای منطقه است، ادامه داد: این در حالی است که آنها نمی‌توانند چنین رفتاری را با ایران بکنند و به همین‌خاطر هیچ‌وقت با ایران سر سازش نداشته‌اند. وی با تأکید بر اینکه کلمه به کلمه برجام براساس عدم‌اعتماد متقابل نوشته شده است، ادامه داد: شاید کمتر سند بین‌المللی داشته باشیم که این‌قدر طولانی باشد و این نشان‌دهنده این است که طرفین به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند. در این سند همه‌‌چیز به ریز نوشته شده است. وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که دولت ترامپ با برجام دارد، این است که دولت اوباما در ارتباط با آن مذاکره کرده است و اگر خانم کلینتون روی کار بود، این مشکل را با برجام نداشت. شما می‌بینید آقای ترامپ از موقعی که بر سر کار آمده، تلاش کرده که تمام یادگاری‌های اوباما را نابود کند و تنها یادگاری که نتوانسته کاری در مورد آن انجام دهد، برجام بوده است؛ درحالی‌که تاکنون بسیاری از دستاوردهای دولت اوباما را مورد خدشه قرار داده است.

ظریف در ادامه صحبت‌های خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد اصرار آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه برجام باید مورد مذاکره مجدد قرار بگیرد و اهداف آنها از مطرح کردن این موضوع، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و آقای ترامپ از برجام بسیار ناخرسند هستند. ترامپ تلاش دارد روش‌هایی را پیدا کند که برجام را نابود کند و می‌خواهد وارد حوزه‌هایی شود که صراحتاً خارج از برجام است.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم بحث موشکی را از این موضوع جدا کنیم. البته ما در مورد مسائل موشکی و امنیتی حرف داریم. ما از مذاکره کردن در هیچ موضوعی نمی‌ترسیم. ظریف تأکید کرد: ما کشوری هستیم که تحت تجاوز قرار گرفتیم و همه دنیا از متجاوز حمایت کردند و اجازه ندادند ایران به ابزار دفاعی دست یابد؛ از این‌رو نه اخلاقی، نه حقوقی و نه مطابق با قواعد بین‌المللی است که به ما بگویند چه امکانات دفاعی داشته باشیم و چه امکاناتی نداشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید