• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6396
+
-

گفت‌وگو با دبیر ستاد تنظیم بازار کشور

دخالت دولت در تنظیم بازار شب عید کاهش می‌یابد

گفت وگو
دخالت دولت در تنظیم بازار شب عید کاهش می‌یابد

برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، تشدید نظارت و رصد بازارها، تأمین و ذخیره‌سازی‌ کالاهای حساس و ضروری و... ازجمله سیاست‌هایی‌ بوده که هرساله با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، در دستور کار متولیان تنظیم بازار قرار گرفته است اما امسال مسئولان تنظیم بازار در شرایطی به استقبال بازار نوروز می‌روند که افزایش قیمت ارز و مشکلات ایجادشده برای تولید یا بازاررسانی برخی اقلام کالایی مانند مرغ و تخم‌مرغ، برنج، گوشت‌قرمز و... موجب شده است تا قیمت برخی کالاهای اساسی قبل از نوروز به پیشواز گرانی برود. این تنش‌های قیمتی در حالی است که برخی سیاستگذاری‌ها برای واردات و تأمین نیاز بازار اقلام کالایی مانند برنج، به افزایش قیمت‌ها دامن زده و فعالان بازار از اقدام دیر‌هنگام دستگاه‌های متولی برای بازاررسانی این اقلام گلایه دارند. از سوی دیگر درحالی‌که براساس قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی، این وزارتخانه متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، با مصوبه 26مهر‌ماه امسال هیأت وزیران ،وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان رئیس کارگروه تنظیم بازار و رئیس کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان منصوب و اختیار تنظیم بازار شب عید به محمد شریعتمداری منتقل شد.

وی نیز 5بهمن‌ماه جاری مصوبه‌ای 8بندی برای تنظیم بازار شب عید امسال به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد که براساس این مصوبه، کارگروه‌های استانی به ریاست استانداران، محور اصلی اجرای سیاست‌های کارگروه ملی تنظیم بازار در استان‌ها خواهند بود. این مصوبات در شرایطی ابلاغ شده که به‌دلیل بهبود شرایط تولید سیب و مرکبات، احتمال تنش قیمتی در بازار شب عید این اقلام به‌مراتب کمتر از سال‌های گذشته است و از سوی دیگر به‌دلیل مشکلات و نارضایتی تشکل‌های صنفی و برخی مصرف‌کنندگان از کم و کیف برپایی نمایشگاه فروش بهاره برای عرضه مستقیم کالاها، این احتمال وجود دارد که امسال خبری از برپایی این نمایشگاه نباشد و تأمین نیاز بازار به برخی اقلام مانند پوشاک، کیف و کفش از طریق حراج‌های برندهای خارجی مجاز پوشاک صورت گیرد. آخرین وضعیت برنامه‌های دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و اقلام مصرفی مورد نیاز شب عید امسال مردم و تازه‌ترین سیاستگذاری‌های ستاد تنظیم بازار کشور برای تعیین قیمت و شرایط عرضه برخی کالاهای اساسی مانند نان را در گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با محسن بهرامی ارض‌اقدس، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور مطرح کردیم که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار برای بازار شب عید امسال چه بوده است؟ آیا ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به استانداران برای تنظیم بازار ایام پایانی سال در چارچوب این مصوبات است؟

ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استانداران سراسر کشور بخشی از مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی است. بعد از انتقال ریاست کارگروه تنظیم بازار کشور از معاونت اجرایی سابق به وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت، عملا دبیرخانه تنظیم بازار کشور نیز به این وزارتخانه منتقل شد. این کار به منظور اجرای مصوبات قبلی کارگروه تنظیم بازار که در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده بود، صورت گرفته و عملا دبیرخانه ستاد تنظیم بازار کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است. همچنین براساس این مصوبه مقرر شده تا کارگروه‌های تنظیم بازار استانی به ریاست استانداران هر استان تشکیل شود و اقداماتی که ستاد تنظیم بازار در سطح ملی انجام می‌دهد در استان‌ها نیز توسط استانداران و با حضور نمایندگان کارگروه تنظیم بازار در جلسات آنها رصد و پایش شود. باید این کارگروه‌های تنظیم بازار استانی دبیرخانه‌ای داشته باشد که به کارگروه ملی تنظیم بازار متصل باشد . در این ابلاغیه وزیر صنعت ،بیش از هرچیز، تشکیل کارگروه‌های استانی و دبیرخانه و محورهای اصلی اقدامات کلی که باید این کارگروه‌ها انجام دهند، مدنظر بوده است.

آیا مصوبه چندی پیش هیأت وزیران و ابلاغیه اخیر وزارت صنعت برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی، مغایرتی با قانون انتزاع اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری آن به وزارت جهادکشاورزی ندارد؟

نه تنها اینطور نیست بلکه اعمال محدودیت و ممنوعیت برای برخی اقلام محصولات کشاورزی مانند برنج نیز دقیقا بر مبنای پیشنهادهای وزارت جهادکشاورزی صورت گرفته است؛ مثلا اینکه ثبت سفارش واردات برنج، محدود، ممنوع، یا آزاد شود و یا اینکه برنج وارداتی چه زمانی در بازار توزیع شود، توسط وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌شود؛ چرا که این وزارتخانه براساس قانون، مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی است و قیمت‌های افزایش‌یافته کنونی برنج را تأیید نمی‌کند. برای تعدیل قیمت این محصول در بازار، پیشنهاد بسته سیاستگذاری برای تنظیم بازار برنج را داده‌اند که بر مبنای آن، ممنوعیت واردات برنج، رفع و ارز واردات این محصول مبادله‌ای از ذخایر برنج توزیع شود تا از سوءاستفاده برخی افراد که در زمان آزادبودن واردات برنج اقدام به واردات این محصول با دلار ارزان‌تر کرده و اکنون می‌خواهند با گرانی برنج، محصول وارداتی خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، جلوگیری شود.

اما وقتی وزیر صنعت به‌عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار، این ابلاغیه را به استانداران کشور داده است، جایگاه وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار چیست؟ آیا این رویکرد مغایر اختیارات این وزارتخانه در طرح انتزاع وظایف و اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صنعت نیست؟

این مصوبه هیأت وزیران مسئولیت فرابخشی را برای وزیر صنعت، معدن و تجارت تعریف کرده است؛ چرا که وی پیش از این در مسئولیت معاونت اجرایی رئیس‌جمهور عهده‌دار تنظیم بازار بوده است؛ در واقع به اعتبار شخصیت حقیقی ایشان، کماکان تنظیم بازار را برعهده وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت گذاشته‌اند و این موضوع هیچ منافاتی با اجرای طرح انتزاع اختیارات تنظیم بازار از وزارت صنعت و واگذاری آن به وزارت جهادکشاورزی ندارد.

موضوعات اصلی‌ای که در ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برای تنظیم بازار شب عید مطرح شد، چه بوده؟

در نشست ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری موضوعات اصلی‌ای که باید ستاد تنظیم بازار کشور برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی  با محوریت گوشت قرمز، مرغ، برنج، روغن نباتی، کیف و کفش و لباس، شیرینی و آجیل و تنقلات، میوه و مرکبات و سایر مایحتاجی که در ایام شب عید بیشتر مورد تقاضای مردم است،  بررسی و تمهیداتی برای تنظیم بازار این اقلام اتخاذ شد.

براساس این تصمیمات، آیا امسال نیز برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره به‌عنوان سازوکار اجرایی تأمین اقلام کالایی شب عید، مدنظر ستاد تنظیم بازار کشور خواهد بود؟

هنوز ستاد تنظیم بازار کشور برای برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره به شکل سابق به جمع‌بندی نرسیده است. همچنین گزارشی که اتاق اصناف ایران به جلسه ستاد تنظیم بازار کشور ارائه کرد، حاکی از آن بود که به دلایل متعددی نیاز به برگزاری نمایشگاه‌های سنتی فروش بهاره برای عرضه مستقیم کالا و تنظیم بازار شب عید امسال وجود ندارد؛ چرا که عموما تولید کالا به اندازه کافی در داخل کشور را شاهد هستیم و در مورد اقلام مصرفی و کالاهای اساسی که از خارج کشور وارد می‌شود نیز مشکلی برای تأمین وجود ندارد و ذخایر کالایی موجود در کشور بسیار مطمئن و کافی است. با این شرایط تا‌کنون نیازی به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برای تنظیم بازار شب عید احساس نشده است.

 عرضه مستقیم پوشاک، کیف و کفش از جمله محورهای اصلی برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره شب عید بوده است؛ درصورت برگزارنشدن این نمایشگاه،‌ چه تمهیداتی برای تأمین نیاز مردم به پوشاک شب عید از محل تولید داخل یا پوشاک خارجی اندیشیده شده است؟

در زمینه پوشاک تولید داخل با توجه به تنوع و کیفیت محصولات تولیدی شرکت‌های ایران، مشکلی برای تأمین و توزیع وجود ندارد. همچنین در زمینه عرضه پوشاک خارجی مقرر شده برندهای مجازی که اکنون در کشور فعال هستند و هر از چند گاهی با برپایی حراج‌های فصلی تخفیف‌هایی به ظاهر تا 70درصد را در فروش محصولاتشان می‌دهند ، در حراج‌های خود که برخی از آنها از هم‌اکنون شروع شده تخفیف‌های واقعی مورد تأیید ستاد تنظیم بازار کشور تا 75درصد را به مشتریان ارائه کنند. این حراج‌ها واقعی و تحت کنترل اتحادیه‌های صنفی است و توسط نمایندگی‌ها و واحدهای منتخب صنفی پوشاک خارجی در شهرهای بزرگ کشور به‌صورت داوطلبانه برگزار خواهد شد.

برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی چه تدابیری اتخاذ شده است؟

وضعیت تولید و تأمین کالاهای اساسی مطلوب است و درصورت احساس نیاز و ضرورت مداخله دولت در تنظیم بازار این اقلام طی روزهای پایانی سال نیز مقرر شده که شرکت بازرگانی دولتی از طریق شبکه‌های مطمئن توزیع مانند میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها، شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، رفاه، فرهنگیان و... که تحت نظارت هستند اقلامی مانند گوشت‌قرمز، مرغ، روغن، برنج، شکر و... را با نرخ مصوب توزیع کند تا از شکل‌گیری تنش قیمتی در بازار اینگونه اقلام کالایی در روزهای پایانی سال جلوگیری شود.

چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار اقلامی مانند آجیل و خشکبار، تنقلات و شیرینی و شکلات که در سال‌های قبل از طریق برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا صورت می‌گرفت، مدنظر ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است؟

اینگونه اقلام کالایی مشمول ضوابط و دستورالعمل قیمت‌گذاری دولت نیست و قیمت آن براساس نظام عرضه و تقاضا در بازار رقابتی تعیین می‌شود. از سوی دیگر امسال با توجه به جمیع جهات، پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید این اقلام توسط مردم در ایام پایانی سال نسبت به سال‌های گذشته با محدودیت مواجه باشد. همچنین میزان تولید داخل این اقلام افزایش داشته و آمارهای خوبی از تولید داریم. در زمینه اقلام آجیل و خشکبار وارداتی نیز تا‌کنون افزایش قیمت چندانی گزارش نشده است. در مجموع فکر می‌کنم شرایط برای عرضه و تقاضای این اقلام در بازار شب عید امسال، منطقی و معمولی خواهد بود، مگر آنکه در مورد خاصی اجحافی به مصرف‌کنندگان صورت گرفته یا کسی شکایت خاصی در مورد قیمت و عرضه این اقلام داشته باشد که مقرر شده به این موارد در قالب گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت و کشیک‌های نوروزی به سرعت رسیدگی و احقاق حق شود.

در برخی اقلام کالاهای اساسی مانند برنج خارجی، سیاستگذاری‌های متناقض برخی دستگاه‌های اجرایی و افزایش نرخ ارز موجب رشد قیمت‌ها شده است؛ علت این افزایش قیمت‌ها چه بوده و چه سازوکاری برای تنظیم بازار برنج در شب عید امسال اتخاذ شده است؟

طبق قانون تمرکز اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی، مسئول تنظیم بازار این اقلام وزارت جهادکشاورزی است و این وزارتخانه معمولا در همه سال‌ها طی فصل برداشت محصول برنج تولید داخل برای حمایت از تولید داخلی و شالیکاران، ممنوعیت فصلی در واردات برنج خارجی را اعمال می‌کند که این ممنوعیت و محدودیت فصلی ثبت سفارش و واردات برنج در برخی سال‌ها طولانی‌‌تر می‌شود؛ یعنی به جای اعمال محدودیت طی فاصله زمانی چهار ماهه تیر تا آبان- از 6 و حتی تا 8‌ماه نیز اعمال شده است. امسال نیز مقرر شد تا حتی‌المقدور با استفاده از تعرفه خاص و دریافت عوارض ویژه، محدودیت‌هایی برای واردات برنج خارجی ایجاد و به این وسیله از تولید داخلی برنج حمایت شود. اما متأسفانه به‌دلیل قطع و وصل‌شدن چند باره توقف و آزادسازی ثبت سفارش واردات برنج خارجی، همزمانی آن با افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی برنج ،به‌خصوص در کشور هند که مبدا عمده تأمین برنج وارداتی به ایران است، قیمت برنج خارجی تا‌حدودی افزایش یافت. همچنین به‌رغم آنکه برآورد همکاران ما در وزارت‌جهادکشاورزی این بود که با توجه به مجموع برنجی که از محل برنج تولید داخل در انبارها موجود است و این موضوع که بازار برنج داخلی کاملا با رکود مواجه شده است به‌گونه‌ای که وزارت جهاد برای حمایت از شالیکاران قیمت حمایتی برنج اعلام کرده و شرکت بازرگانی داخلی ارقام برنج ایرانی مانند صدری، هاشمی، خزر، نعمت و پرمحصول را با این قیمت‌های حمایتی خریداری می‌کند، نیازی به واردات برنج نیست. متأسفانه به‌دلیل رکود بازار برنج داخلی، عوامل مذکور و محدودیت‌های فصلی که برای ثبت سفارش و واردات برنج خارجی اعمال شده بود، برنج داخلی و وارداتی در بازار با افزایش قیمت مواجه شد و معاونت بازرگانی و امور صنایع وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد کرد که برای تعدیل قیمت برنج خارجی در بازار، مجددا محدودیت ثبت سفارش و واردات این محصول برطرف شود و تلاش کنیم با آزادسازی و روان‌سازی واردات کسری برنج خارجی مورد نیاز بازار، قیمت این محصول در بازار متعادل و افزایش قیمت‌های قبلی آن در بازار تعدیل شود.

کسری برنج خارجی مورد نیاز بازار برای تعدیل و بازگشت قیمت این محصول به نرخ‌های قبلی چقدر است؟

آمار دقیقی از میزان نیاز بازار و واردات برنج وجود ندارد؛ چرا که متأسفانه برنج ازجمله اقلامی است که علاوه بر واردات رسمی از طریق مناطق آزاد، مرزنشینی، پیله‌وری و ته‌لنجی وارد کشور می‌شود اما بنابر آمارهای رسمی، میزان واردات رسمی برنج خارجی به کشور بیش از نیاز فصلی بوده است. ولی به هر حال افزایش قیمت‌های جهانی به‌علاوه افزایش اخیر 17تا 18درصدی نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد، طبیعی است که این عوامل در همین حد بر قیمت کالاهای واردات‌محور مانند برنج خارجی مؤثر باشد. بدیهی است که همه کالاهای خارجی که با ارز وارد کشور می‌شود با افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی آن در بازار داخل نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. برای اینکه از افزایش بیشتر قیمت برنج خارجی جلوگیری کنیم مقرر شده تا برنج خارجی از محل ذخایر استراتژیک و احتیاطی کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی و با نرخ مصوب پایین و از طریق شبکه‌های مطمئن توزیع مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و فروشگاه‌های کارکنان دولت به بازار عرضه شود و از رشد بیشتر قیمت برنج خارجی در بازار جلوگیری شود. در واقع رویکرد دولت در تنظیم بازار برنج خارجی مداخله در بازار از طریق افزایش عرضه این محصول به نرخ مصوب دولتی و تسهیل در واردات هرچه سریع‌تر برنج خارجی برای افزایش عرضه به بازار است.

مسئولان وزارت جهادکشاورزی از وضعیت خوب تولید سیب و مرکبات در سال‌جاری خبر می‌دهند. تولید تنظیم بازار میوه شب عید امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته خواهد داشت؟ آیا نگران افت قیمت این محصولات و زیان کشاورزان نیستید؟ با این شرایط احتمال واردات میوه برای کمک به تنظیم بازار ایام پایانی سال وجود دارد؟

در زمینه تأمین نیاز بازار شب عید به میوه و مرکبات نه‌تنها هیچ نگرانی‌ای نداریم بلکه اکنون دست‌اندرکاران بخش تولید نگران مازاد تولید میوه و مرکبات هستند، به‌گونه‌ای که وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی با هدف حمایت از باغداران اکنون سیب و مرکبات تولیدی را با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ این محصولات در بازار خریداری می‌کنند تا از افت بیشتر قیمت این اقلام جلوگیری شود. این روزها شاهد هستیم که سیب و به‌خصوص پرتقال با کیفیت مناسب و قیمت پایین(6تا 7کیلو گرم 10هزار تومان) توسط فروشندگان دوره‌گرد عرضه می‌شود. وقتی قیمت 7کیلوگرم پرتقال در مناطق شمالی شهر تهران 7هزار تومان است باید دید که قیمت این محصولات در مراکز تولید و باغات گیلان و مازندران چقدر است، طبیعی است که در چنین شرایطی دولت برای حمایت از باغداران به بازار ورود کند و بر این اساس سازمان تعاون روستایی را مأمور کردیم تا 40هزار تن از پرتقال و 20هزار تن سیب تولیدی باغداران در مناطق شمالی و غربی کشور را خریداری کند. ورود سازمان تعاونی روستایی به خرید حمایتی پرتقال و سیب تولیدی کشاورزان باعث شده تا از افت بیشتر قیمت این محصولات در بازار جلوگیری شود و اکنون خوشبختانه پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل وضعیت خوب تولید و ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال، قیمت‌های متعادلی را برای این اقلام در بازار حتی بعد از ایام نوروز شاهد باشیم. با این روند، امسال هیچ نیازی به واردات سیب، پرتقال، نارنگی یا سایر اقلام میوه و مرکبات برای تنظیم بازار شب عید وجود ندارد.

نحوه بازاررسانی و قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید چگونه خواهد بود؟

برای بازاررسانی این محصولات به مناطق دورتر از مراکز تولید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداکثر تا 15بهمن‌ماه جاری این محصولات به مناطق نیازمند ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال برای ایام پایانی سال منتقل شود. پیش‌بینی می‌کنیم که با حفظ شرایط کنونی نیازی به مداخله تنظیم بازاری دولت در بازار میوه و مرکبات شب عید وجود نداشته باشد و اگر در شرایط خاصی برخی استان‌هایی که با ورود گردشگران بیشتری در ایام نوروز مواجه شده و محصولات تولیدی محلی آنها جوابگوی بازار مصرف نیست (مانند خوزستان یا بوشهر) درصورت نیاز از محل این ذخایر، سیب و پرتقال مورد نیاز این بازارها در ایام پایانی سال تأمین شود. قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید نیز در ستاد مصوب شده و با توجه به هزینه‌هایی که به‌دلیل حمل و خالص فروشی به این محصولات اضافه می‌شود، قیمت پرتقال تنظیم بازاری شب عید حدود 3هزار و 300تا 3هزار و 500تومان و برای سیب حدود 3هزار تومان است.

پیش از این ستاد تنظیم بازار کشور طی مصوبه‌ای دستگاه‌های اجرایی را ملزم به نهایی‌کردن طرح جامع گندم، آرد و نان و تعیین سرنوشت قیمت و یارانه آنها کرده بود؛ این طرح در چه مرحله‌ای است؟

وظیفه تهیه و نهایی‌کردن طرح جامع گندم، آرد و نان به حسن یونس سینکی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده و وی دبیر کارگروه ملی گندم، آرد و نان است و این موضوع را ایشان باید پیگیری کنند اما تا جایی که اطلاع دارم کارگروه مذکور جلسات متعددی را برای نهایی‌کردن این طرح داشته است و ان‌شاءالله به‌زودی طرح پیشنهادی جامع گندم، آرد و نان که همه مراحل چرخه تولید این کالای اساسی از مراحل کاشت، داشت، برداشت تا خرید تضمینی، آسیابانی و تولید نان سنتی و حجیم را شامل می‌شود، اعلام خواهد شد اما چون هنوز این طرح نهایی نشده است اجازه ندارم جزئیات این طرح را اعلام کنم. با نهایی‌شدن طرح جامع گندم، آرد و نان در کارگروه ملی، این طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شده و هر گزینه‌ای که در این ستاد به تصویب نهایی برسد، برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

حراج برند‌های پوشاک خارجی ؛جایگزین نمایشگاه‌های فروش بهاره

با هماهنگی‌ای که در جلسه اخیر(چهارشنبه هفته گذشته) با اتاق اصناف ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفته، مقرر شده است تا طرح مشترک نظارت ویژه نوروزی برای نظارت بر عرضه این کالاها که از 7بهمن‌ماه جاری آغاز شده تا 15فروردین‌ماه سال آینده ادامه داشته باشد. در چارچوب این طرح مقرر شده تا قیمت، کیفیت و تخفیف‌های ادعا شده برای عرضه این اقلام کالایی راستی‌‌آزمایی و مشخص شود. بر این اساس، ادعاهای مطرح شده در زمینه تخفیف‌های 20یا 50 و70درصدی اعلام شده توسط فروشگاه‌های داخلی و شرکت‌های نمایندگی رسمی برندهای خارجی پوشاک کنترل خواهد شد. این راستی‌آزمایی با بررسی فاکتورهای خرید یا هزینه تمام‌شده واردات کالاهای مذکور، قیمت‌های قبل از حراج و فروش فوق‌العاده صورت می‌گیرد تا خدای نکرده از ادعاهای غیرواقعی و واهی در عرضه اینگونه اقلام جلوگیری شود. اینکه برخی عرضه‌کنندگان، کالاهایی که قبلا به‌صورت غیرقانونی قیمت آن افزایش یافته را حتی در زمان حراج با قیمتی بالاتر از قیمت‌های واقعی به مشتریان عرضه کنند، پذیرفتنی نیست و حتما با این تخلفات برخورد و از آن جلوگیری می‌شود. مقرر شده تا از برپایی حراج‌های غیرواقعی جلوگیری شود و دستگاه‌های نظارتی به حاضران در جلسه اطمینان داده‌اند که این کنترل در حال انجام است. از آنجا که برخی موارد مرتبط با غیر‌واقعی‌بودن این تخلفات توسط مردم گزارش و اعلام شده که قیمت برخی از این اقلام قبل و بعد از برپایی حراج و فروش فوق‌العاده تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته است، درحالی‌که عرضه‌کنندگان این اقلام ادعای ارائه تخفیف 50درصدی در زمان برپایی حراج را داشته‌اند، این موارد کنترل و حتما به تخلفات رسیدگی خواهد شد. از سوی دیگر حراج‌های شب عید پوشاک خارجی توسط نمایندگی‌های مجازی که برای فعالیت خود از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز قانونی دارند، برپا خواهد شد و برندهای غیرقانونی پوشاک که اصلا مجوز فعالیت نداشته‌اند، به رسمیت شناخته نمی‌شوند و درصورت برپایی حراج‌های غیرواقعی، با این برندها نیز برخورد خواهد شد.

سناریوهای مختلف تنظیم بازار آرد و نان

نه تنها احتمال تغییر قیمت نان در سال‌جاری وجود ندارد بلکه با توجه به گزینه‌های مختلفی که برای ساماندهی وضعیت بازار گندم، آرد و نان در دست بررسی است، ممکن است قیمت نان افزایش نیابد و عدم‌النفع نانوایان به روش‌های دیگری جبران شود. نمی‌توان گفت که قیمت نان قطعا افزایش نمی‌یابد اما در مورد نان سناریوهای مختلفی مطرح است که یکی از گزینه‌ها، حفظ قیمت‌های موجود نان است، گزینه دیگر تعیین قیمت حمایتی برای یک نوع نان خاص مورد حمایت است، افزایش جزئی قیمت نان، پرداخت کمک‌های جبرانی به نانوایان در زمینه تأمین سوخت و انرژی، تخفیف‌های مالیاتی با بیمه تأمین اجتماعی به اینگونه مشاغل و... در این زمینه مطرح است. در‌واقع تلاش داریم با سیاست‌های جبرانی شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که با کمک به نانوایان هزینه سرانه تولید و عرضه نان را که اکنون محور اصلی گلایه نانوایان است کاهش دهیم تا تولید نان برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد و به حفظ قیمت و بهبود کیفیت آن نیز کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید