• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 62028
+
-

خط تو و ‌ «نگار» من

امینی، مرکب‌ساز: عشق داشتن تابلویی از یک استاد و نیز عشق به برادرم زمینه‌ساز حضورم در خوشنویسی و سپس مرکب‌سازی شد

گفت وگو
خط تو و ‌ «نگار» من

محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج- خبرنگار:


 سابقه مرکب‎سازی در استان کردستان، در روزگار گذشته به خانواده شهابی بازمی‎گردد و میدان آزمون و تولید این صنعت‌هنر طی سال‎ها خلوت بوده است. در سال1382 و پس از آشنایی با خوشنویسی و لوازم آن، نشانه‎های ساختن مرکب خوب در گوشه اتاقی از منزل «جمال امینی» بروز پیدا می‎کند، بعد از یک دوره سخت چند ساله آزمایش و خطا، ساختن مرکب نتیجه می‎دهد و آنچه امروز به نام مرکب «نگار» مشاهده می‎شود، یکی از 3 مرکب خوب در کشور است که اساتید بزرگی چون امیرخانی، شیرازی و... بر آن مهر تایید گذاشته و با آن می‎نویسند. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «جمال امینی» خوشنویسِ مرکب‌ساز می‎خوانید. 


مرکب را کجا می‌سازید؟

مرکب را در کارگاهی که در منزل دارم می‌سازم، اما چون در اوایل تصور نمی‎کردم، بدون این‎که استادی داشته باشم یا شاگردی کسی را کرده باشم، مرکب‎سازی شکل بگیرد و باور به انجام کار نداشتم، بنابراین گوشه‎ای از اتاقم را گذاشته بودم برای ساختن مرکب که بتوانم هم تحقیق و هم کار کنم. 

سال 1382 با راهنمایی‎های استاد سعید قادری که استاد خوشنویسی‎ام نیز بود، اولین مرکبم را ساختم و وقتی به وی نشان دادم، او گفت: «باور ندارم، رفتی از مغازه خریده‎ای!» سپس استادان خوشنویس سنندج آقایان عزت‌پور، صابر، شیخ‎احمدی و سعید غفوری با شور و شعف از کارم استقبال کردند که در شهر سنندج هم امکان دوباره ساخته شدن مرکب وجود دارد. 

مرکب را چگونه درست می‌کنید؟

شعری در کتب قدیمی می‎گوید: هم‎سنگ دوده زاج است/ هم‌سنگ هر دو مازو/ هم‎سنگ هر سه صمغ است/ آن‎گاه زور بازو... ترکیبات اصلی مرکب شامل دوده، صمغ عربی، مازو و زاخ است. این 4 ماده پایه و متریال اصلی مرکب سنتی است. همچنین برای ساخت دوده مرکب باید روغن کتان را به حالت نفت، فتیله برایش گذاشت، سپس سفالی آب‎ندیده روی فتیله قرار داد که دوده جذب سفال شود. گلوله‎های دوده اطراف سفال را می‎گیرد، سپس دوده را در پارچه‌ای پیچیده در کوره می‎گذاریم تا چربی اصلی‌اش نیز بسوزد، بعد با بقیه مواد ترکیب می‎شود. من از ترکیب همین 4 ماده به اضافه گیاهانی مانند زعفران و پوست گردو با نسبت و تناسب‎های دقیق، استفاده کردم تا به جایی رسیدم ‎که امروز مرکب‎های ساخته شده من را با نام و نشان و امضا و لیبل می‎بینید. 

مرکب با جوهر چه فرقی دارد؟

جوهر را اگر روی کاغذ بریزی تا بافت کاغذ نفوذ می‎کند، ولی مرکب خوشنویسی برعکس مرزی درست می‎کند و از آن مرز بیشتر تا درون بافت کاغذ نفوذ نمی‌کند و باید ایستادگی داشته باشد. جوهر از نیش خودنویس ریخته می‌شود، اما مرکب از زبانه و پهنای قلم را مرکبی می‌کند.

مرکب‌سازی را کجا و چگونه یاد گرفتید؟

سال 1373 برادر کوچک‌ترم را از دست دادم. او ‎ و 3 سال درس خوانده بود، اما وقتی به سربازی رفت با همت مثال‎زدنی، هم خوشنویسی را یاد گرفت و هم تحصیلاتش را ادامه داد. برادرم مشتاق بود که من نیز به فراگیری خوشنویسی بپردازم. بعدا در نبودنش، خلئی که به‎ وجود آمد، من را به طرف وسایل خوشنویسی‌اش کشاند. در کنار وسایل خطاطی‎اش آرامش می‎گرفتم.

بعدها به عشق برادر، برای آموختن خوشنویسی شاگرد آقای کورش جاوید شدم. در همان اوایل کار می‌شنیدم که مرکب خوب گیر نمی‎آید و برایم پرسش و معما شد که مرکب چیست که خوب و بد دارد. پس از گذراندن مرحله خوش، برای ادامه خوشنویسی خدمت آقای قادری رفتم. از ایشان پرسشم را در مورد مرکب خوب و بد تکرار کردم. وی گفت: «درسته مرکب خوب نداریم.» گفتم: «مگر مرکب چی هست که خوبش وجود نداره؟»، گفتند: «مرکب ترکیبی از این مواد است، اما کسی را می‏خواهد که با دل و درون و عشق، پای ساختنش وقت بگذارد.»گفتم: «من ساختن مرکب را شروع می‎کنم.» آقای قادری گفتند «اگر مرکب خوب بسازید، یک تابلو خوب برایتان می‌نویسم.» به عشق داشتن تابلویی از استادم، شروع به کار کردم و عشق به برادرم زمینه آمدنم به خوشنویسی و سپس مرکب‌سازی شد.

سابقه مرکب‌سازی در کردستان به چه زمانی بازمی‎گردد؟

خیلی پیش‎تر از من، ملا احمد شهابی و پدر بزرگوارشان شیخ سعدالدین شهابی مرکب‎ساز بودند. در خانواده آن‎ها مرکب سنه ساخته می‎شد. در ادامه تحقیق کاری‌ام، با هنرمند هادی ضیاالدینی برخوردم که وی اظهار کرد پدر مرحومشان، نان‌های سنگک سوخته شده را به مرکب تبدیل می‎کرد. سر همین موضوع پی بردم که می‎توان نشاسته را سوزاند و از آن دوده و مرکب ساخت. 

چه هنرمندان خوشنویسی از مرکب‎های ساخت شما استفاده می‎کنند؟

تا سال 1387 بیشتر اساتید محلی استان و از کرمانشاه هم استاد زم‎ضیاء و جواری ارتباطی و نه در قبال وجهی، از مرکب‌های ساخت من استفاده و آن‎ را برای خوب و بد بودنش آزمایش می‎کردند. از سال 87 به‎واسطه دوستانم آرش یعقوبی و وریا هاشمی با استاد امیرخانی آشنا شدم و خدمت استاد مرکب دادم. وی گفت: «یک ماه دیگر بهتان جواب می‎دهم.» بعد از یک ماه با وی تماس گرفتم، استاد گفت آدرس می‎دهم از این مرکبت برایم بفرست. من نیز به واسطه چنین فرصتی اجازه خواستم حضوری خدمتشان بروم. مرکب را به منزلشان بردم و منتظر ماندم که درباره عیب و حسن، کم و کسری و تفاوت مرکبم با سایر مرکب‎ها برایم صحبت کند. 

استاد ضمن برشمردن حسن و عیب و... بارها در مجالس با معرفی من اظهار می‎کردند، مرکبی در کردستان ساخته می‌شود که در دوران قاجار هم مانندش نبوده است. 
همچنین خدمت استاد فلسفی و شیرازی نیز رسیدم و این اساتید تا الان هم از مرکب ساخته من استفاده می‌کنند.

‌ صادرات مرکب هم دارید؟

صادرات نه، اما به واسطه دوستی و مراودات و بدون دریافت وجه، هنرمندان خوشنویس عراقی آن ‌را به‎عنوان سوغات با خود برده‎اند و هنوز به آن شرایطی که بتوانم تولید انبوه داشته باشم، دست پیدا نکرده‌ام. به‌تازگی مرکب را به ثبت رسانده‌ام و اگر مکانی در اختیار داشته باشم، می‎توانم به تولید انبوه و طبیعتا صادرات برسانم.  لازم است یک نکته را اشاره کنم که این مرکب هنوز جای کار دارد، زیرا مرکب حال حاضر را هنرمندان خوشنویس برای خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق استفاده می‎کنند، اما ثلث‌نویسان به اقتضای این‎که کشیده‎های بلندتری در خطشان وجود دارد، مرکب خاص خود را لازم دارند. باید روی مرکب بیشتر کار کنم که جوابگوی رنگ و کشش برای ثلث‎نویسان نیز باشد.

مرکب‌سازی در ردیف چه مشاغل یا صنایع‌دستی است؟

یقینا مشاغلی که از قدیم به زمان ما رسیده‎اند یا در مسیر مشاغل فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی قرار گرفته‎اند و با آن امرار معاش شده است. همین خوشنویسی زمانی برای برخی افراد وسیله امرار معاش بوده و هنوز هم به‎ عنوان یک شغل است. مرکب‌سازی هم می‎تواند شغلی باشد و در ردیف صنعت و صنفی قرار گیرد و می‎توان چون در حوزه هنر مصرف دارد، شامل صنایع‌دستی باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید