• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61921
+
-

تبعات رد FATF در مجمع

صدر: عدم‌تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدیه به ترامپ است


نگرانی‌ها از تعلل در تأیید لوایح مرتبط با FATF بین برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بیشتر شده و خواست آنها برای توجه مخالفان مجمع به تبعات منفی عدم‌تصویب این لوایح برای منافع ملی کشور است. تبعاتی که باعث هشدار حسن روحانی رئیس‌جمهور هم شده که گفته است با تصویب نشدن این لوایح باقیمانده روابط بانکی‌مان با دنیا از بین می‌رود.

رئیس دولت عواقب این مسئله را متوجه مجمع و نه دولت و مجلس دانسته و محمد صدر، عضو مجمع نیز تصویب نشدن لوایح، پالرمو و CFT را هدیه بزرگ به ترامپ عنوان کرد.

رئیس‌جمهور و 3عضو دیگر هیأت دولت طی یک هفته گذشته مضرات معطل گذاشتن پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و مقابله با تأمین مالی تروریسم را مطرح کردند.

بازی در زمین عملیات روانی آمریکا
فرصت مجدد گروه ویژه مالی برای تصویب لوایح FATF در ایران اگرچه امیدها نسبت به تعیین تکلیف CFT و پالرمو در مجمع را احیا کرد، اما اظهارات مداخله‌جویانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز حساسیت مخالفان داخلی را تحریک کرد. پمپئو که قبلا نیز خواستار پیوستن ایران به FATF شده بود در توییت جدیدش نوشته است: «نظام ایران، 3 سال پس از تعهد به برنامه اقدام مشترک، FATF، در توقف پولشویی سیستماتیک و تأمین مالی تروریسم شکست خورده است.» مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح چنین مواضعی از سوی مقام آمریکایی را در چارچوب نوعی عملیات روانی برای به بن‌بست کشاندن تصویب لوایح در ایران دانست و به همشهری گفت: «دولت فعلی آمریکا اثبات کرده که غیرمتعهدترین، یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین دولت دنیاست و اظهارات دولتمردانش هیچ اعتباری ندارد؛ بنابراین تصور من از طرح این مسئله از سوی وزیر خارجه آمریکا با آگاهی آنها از فضای داخلی کشور و حساسیت افکار عمومی و مسئولان به خواسته‌های آمریکا صورت گرفته است. این درخواست آمریکا تعمدا و با هدف تشدید مخالفت‌ها و تصویب نشدن قوانین مرتبط با FATF انجام شده است تا از رهگذر آن فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.»

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به تمدید تعلیق مجدد اقدامات تقابلی گروه مالی اقدام مشترک (FATF) به خبرآنلاین گفته است: درباره آسیب‌های عدم‌تصویب لوایح باید بگویم که اگر تصویب نشوند شعبات خارجی بانک‌های ایران به‌عنوان نخستین بخش بلافاصله با مشکل جدی مواجه شده و در بخش سرمایه‌گذاری هم همین گونه آسیب‌ها متوجه کشور خواهد شد. یک روز قبل از این هشدار، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز به‌طور مشخص از بازگشت تدریجی برخی اقدامات تقابلی FATF با وجود رأی به تعلیق دوباره ایران در فهرست سیاه این سازمان خبر داده بود. به گفته او طی 4ماه آینده برخی اقدامات بازرسی و حسابرسی از نهادهای مالی ایران بازخواهد گشت.

صدر نیز درباره آسیب‌های ناشی از تأخیر در تصویب و ضرورت تسریع در رسیدگی به لوایح مرتبط با FATF تأکید کرد: اگرچه با توجه به فرصت جدیدی که FATF داده 2الی 3ماهی فرصت وجود دارد اما به‌طور قطع لوایح مذکور هر چه زودتر تصویب شود به نفع جمهوری اسلامی است زیرا تمامی مبادلات خارجی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

معامله خسارت‌بار
حسن روحانی، رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته در جلسه هیأت دولت با انتقاد از تعلل در تعیین تکلیف این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: «ما باید روابط بانکی‌مان را با دنیا توسعه بدهیم و این روابط بانکی ما بدون این 2لایحه‌ای که باقی مانده و به‌دست مجمع تشخیص مصلحت نظام به راه نمی‌افتد دچار مشکل می‌شود؛ ما دچار مشکل می‌شویم. ما به‌خاطر بحث‌های جزیی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان را از دست می‌دهیم. این معامله‌ای خسارت‌بار است که شما ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید.» به‌دنبال این اظهارات، سخنگوی دولت و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز تعلیق این لوایح را خسارت زیانباری برای کشور دانستند. محمد صدر با بیان اینکه تأخیر در تصویب لوایح مذکور منجر به تشدید نظارت‌ها شده و به ضرر ایران خواهد بود، افزود: همانطور که عرض کردم اگر لوایح را تصویب نکنیم هدیه بزرگی به ترامپ داده‌ایم زیرا او در حال گسترش تحریم‌ها علیه ایران است؛ بنابراین تأخیر در تصویب لوایح مرتبط با FATF باعث می‌شود محدودیت‌های یکجانبه آمریکا، کم‌کم جنبه بین‌المللی پیدا کند؛ به‌طوری‌که حتی کشورهای دوست ایران هم همکاری اقتصادی و تجاری خود را با ایران قطع کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید