• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61896
+
-

آخرین وضعیت سیل‌زدگان آق‌قلا و گمیشان

سیل
آخرین وضعیت سیل‌زدگان آق‌قلا و گمیشان


با گذشت حدود ۳ ماه از وقوع سیل مخرب در گلستان همچنان مردم شهرهای گمیشان و آق‌قلا از مشکلات رنج می‌برند.

 با این شرایط، توجه بیشتر مسئولان به رفع کمبودها و مشکلات و تسریع در روند بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی ضروری است. 

اگرچه سیل‌زدگان از حداقل‌های زندگی برخوردار شده‌اند اما تا برقراری زندگی عادی راه طولانی و درازی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، روند کند بازسازی و مرمت زیرساخت‌ها، صف طولانی و لزوم مراجعه مکرر به بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات و پروانه ساخت، خدمات‌رسانی ضعیف خودروهای عمومی در مناطق سیل‌زده به دلیل دشواری در تردد ناشی از انباشت گل و لای، کیفیت پایین آب شرب و توزیع نامناسب لوازم اهدایی به خسارت‌دیدگان، از گلایه‌های سیل‌زدگان است.

مسئولان این شهرها گستردگی سطح مناطق خسارت‌دیده و امکانات محدود را عامل این نارضایتی‌ها می‌دانند و می‌گویند که از همه توان و ظرفیت خود برای رفع مشکلات مردم بهره می‌گیرند.


روند بهسازی در آق‌قلا

فرماندار آق‌قلا گفت: سیل به 7200 واحد مسکونی این شهرستان خسارت وارد کرد که از این تعداد 1670 واحد مسکونی تخریبی و بقیه نیازمند تعمیر است.

«امیرشیر توماج» اظهار کرد: برای واحدهای مسکونی خسارت‌دیده پرونده تشکیل شده و روند دریافت وام برای تعمیر یا ساخت واحد مسکونی در حال انجام است. 

وی بیان کرد: تاکنون ۳۷۰ کمک‌هزینه بلاعوض معیشتی برای واحدهای تعمیری و ۶۲۰ کمک هزینه بلاعوض روستایی به خسارت‌دیدگان آق‌قلا پرداخت شده است.

در سیل اخیر علاوه بر واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی آق‌قلا هم دچار خسارت زیادی شد.

 در نتیجه ماندگاری بلندمدت آب در این اراضی، حدود ۵ هزار هکتار اراضی جو، ۱۲۵۰ هکتار اراضی کلزا و ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم دچار خسارت شد. با نظر مساعد دولت، تلاش برای جبران این خسارت‌ها ادامه دارد.


احداث واحدهای مسکونی در گمیشان

 معاون فرماندار گمیشان هم گفت: در سیل اخیر 4070 واحد مسکونی این شهرستان دچار خسارت شد که از این تعداد ۷۸۰ واحد به احداث و بقیه به تعمیر نیاز دارند.

«سید علیرضا حسینی» اظهار کرد: تاکنون احداث ۷۶ واحد و تعمیر ۷۷ واحد در گمیشان شروع شده و ۶۵ پرونده احداثی و ۶۷۹ واحد تعمیری به بانک معرفی شده است.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که سیل‌زدگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گرمای هوا و سختی زندگی در چادرهاست که ضرورت دارد روند ساخت یا تعمیر واحدهای مسکونی تسریع شود.


وضعیت بخش کشاورزی

حسینی به خسارت بخش کشاورزی گمیشان در سیل اشاره و بیان کرد: ۲۰ هزار و ۷۱۴ هکتار از اراضی جو، ۹ هزار و ۳۵۵ هکتار از گندمزارها و ۳۵۰ هکتار از مزارع کلزا در سیل اخیر از بین رفت.

تخریب راه‌های درون و برون شهری، از بین رفتن زیرساخت‌های انتقال آب و برق و گاز، رشد فزاینده حشرات به دلیل گرمای هوا، ماندگاری گل و لای و برگزارنشدن برنامه‌های فرهنگی و نشاط‌آفرین بخشی از مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده گلستان است. 


تخصیص هدفمند بودجه باعث کاهش خسارت سیل در گلستان شد

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی گلستان با اشاره به اولویت‌بندی در تخصیص اعتبار پروژه‌های عمرانی گفت: اختصاص حدود ۵۲ درصد بودجه استان به طرح‌های مرتبط با حوزه آب و کشاورزی طی یکی، 2 سال اخیر در کاهش خسارت سیل اخیر موثر بود.

«محمدولی روزبهان» اظهار کرد: تامین، عرضه و بازچرخانی آب با ۳۵/۶ درصد، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست با 9/15 درصد، حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های جاده‌ها با 9/12 درصد و آموزش با 4/7درصد از سهم کل بودجه در رده اول تا چهارم جدول توزیع تخصیص اعتبارات تملک دارایی گلستان در سال گذشته قرار داشتند.

این مسئول بیان کرد: بهسازی روستاها، امور فرهنگی و اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های صنعتی، توسعه شهری، گردشگری و بهداشت و سلامت در رده‌های بعدی توزیع بودجه گلستان قرار داشتند.

وی ادامه داد: معتقدیم به هر میزان برای طرح‌های حوزه آب گلستان اعتبار اختصاص دهیم بازهم کافی نیست چراکه اثرگذاری آن در توسعه استان و نیز مدیریت بحران و حوادث بالاست.

روزبهان گفت: کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی گلستان از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل پای کار بودند و با تخصیص بهنگام اعتبار و واریز تنخواه دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بحران کمک شایانی کردند. 

وی اظهار کرد: برآورد اولیه خسارت سیل گلستان 4800 میلیارد تومان اعلام شده است و تلاش می‌کنیم 2هزار میلیارد آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اختصاص یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید