• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61728
+
-

خاک هامون بر باد می‌رود

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان: شکواییه‌ای به صورت رسمی برای به سرقت بردن خاک هامون در دادگاه به ثبت رسانده‌ایم و تا لحظه رسیدن به نتیجه مطلوب کوتاه نخواهیم آمد

محیط زیست
خاک هامون بر باد می‌رود

در سال جاری بارندگی‌ها دل مردم سیستان و بلوچستان را خوش کرد، چون بخشی از تالاب هامون جان دوباره گرفت. تالابی که سال‌ها خشکسالی رمق آن را گرفته است. اما این روزها حیات این تالاب را عوامل طبیعی و اقلیمی به مخاطره نمی‌اندازد. چون انسان نیز به هامون دست‌درازی کرده است. 

حفر گودال‌های عمیق برای به سرقت بردن خاک هامون آخرین خبری است که دل مردم استان را لرزانده است. 

به گزارش عصر هامون، در سال جاری نزول باران رحمت الهی و ورود آب از افغانستان که ناشی از سیلاب کنترل‌نشده این کشور بود، خوشحالی را برای مردم سیستان به ارمغان آورد. کشاورزی رونق گرفت و صیادی جان دوباره یافت. صید ماهی‌های ۲۰ و ۳۰ کیلویی امید را به مردم سیستان هدیه داد و آن‌هایی که قدری هم به فکر مهاجرت و کوچ اجباری افتاده بودند، به طور کامل از این تصمیم خود منصرف شدند. اما در این میان مشکلات دیگری به وجود آمد. 


شروع ماجرا 

ماجرا از آ‌ن‌جا شروع شد که عده‌ای از تالاب‌نشینان هامون، حفر چاله‌های عظیم و عمیقی در دل این تالاب بین‌المللی را اطلاع‌رسانی کردند. 

«وحید پورمردان»، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم بلافاصله دستور بررسی موضوع را با قید فوریت صادر کرد و خود نیز شخصاً برای بررسی موضوع به تالاب هامون رفت تا از نزدیک موضوع را بررسی کند. 

 به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، آبی که امسال وارد سیستان شد به غنای خاک تالاب هامون افزود و قدری توانست از حجم گرد و غبار بکاهد، اما این همه ماجرا نیست؛ زیرا سودجویان همیشه در کمین هستند تا از خاک و آب مردم هم برای منافع شخصی خودشان بهره‌برداری کنند. 

وی هم مثل سایر بومیان منطقه امید دارد به دلیل بارندگی‌ها و پرآب شدن کانون‌های بحرانی، امسال شاهد گرد و غبار کمتری باشد، اما به صراحت می‌گوید: خاک‌برداری‌های عمیق و غیرمجاز انجام‌شده در دل تالاب هامون باعث افزایش گرد و غبار و انتشار خاک به وسیله باد می‌شود. 


تشریح ماجرای خاک‌برداری 

 پورمردان در تشریح ماجرای خاک‌برداری در تالاب هامون به گود‌برداری‌های عمیق در دل محل ‌زیست حیات وحش منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: عده‌ای نااهل و سودجو به وسیله لودر و کامیون، شبانه و گاه در روز روشن وارد تالاب می‌شوند و خاک غنی آن را به قیمت مفت برداشت می‌کنند و بعید نیست با نرخ‌های دلخواه به فروش برسانند. 

این مقام مسئول در تشریح حجم خاک‌برداری‌ها تشبیه جالبی می‌کند و می‌گوید: چاله‌های حفرشده به حدی بزرگ است که اگر با یک خودرو شاسی‌بلند غول‌پیکر وارد آن بشوید گویی قوطی کبریت داخل گودال افتاده است. 


غنای خاک هامون 

وقتی از پورمردان درباره موارد مصرف این خاک و نوع استفاده متخلفان می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: خاک موجود در بستر تالاب هامون به دلیل غنای بالایی که دارد برای مصارف کشاورزی و گلخانه‌ای استفاده می‌شود، اما عمده‌ترین مصرفی که سودجویان را در منطقه مورد نظر به سمتش جلب می‌کند، فروش آن به عنوان شن و ماسه ساختمانی است. 

وی می‌گوید: افراد متخلف به جای این‌که شن و ماسه را از مراکز و معادن شن دارای مجوز با نرخ مصوب بخرند آن را از دل هامون به سرقت می‌برند و به هر قیمتی که بفروشند سود خالص نصیبشان می‌شود. طبق برآورد اولیه انجام‌شده برخی چندین میلیارد تومان از همین راه کسب مال نامشروع داشته‌اند. 

رسیدگی جدی قضایی و طرح دعوی در محاکم قضایی اولین اقدام این اداره کل است که پورمردان از عملیاتی شدن آن خبر می‌دهد و می‌افزاید: شکوائیه‌ای به صورت رسمی در دادگاه به ثبت رسانده‌ایم و با تمام قوا و تا لحظه رسیدن به نتیجه مطلوب و مطالبه حق و حقوق شهروندان از آن کوتاه نخواهیم آمد.


 ضرورت ورود جدی دستگاه‌های نظارتی 

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان می‌گوید: بررسی تعداد و نوع پلاک کامیون‌های توقیف‌شده در این ماجرا می‌تواند ابعاد جدیدی از این پرونده را بازگو کند که به زودی منتشر خواهد شد. 

 «وحید پورمردان» می‌افزاید: بر اساس تصاویر و فیلم‌های موجود، به نظر می‌رسد پای گروه‌های قدرتمندی در میان باشد چراکه این حجم خاکبرداری و گودبرداری به هیچ وجه از توان یک شخص عادی برنخواهد آمد که بررسی دقیق شواهد و اعلام قطعی آن، ضرورت ورود جدی دستگاه‌های نظارتی و قضایی را دوچندان می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید