• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61431
+
-

توقف فعالیت‌های معدنی در گنبدهای نمکی بستک

معاون فنی حفاظت محیط ‌زیست هرمزگان: در حال رایزنی برای ابطال مجوز صادره برای فعالیت‌های معدنی در این منطقه هستیم

گردشگری
توقف فعالیت‌های معدنی در گنبدهای نمکی بستک

حدود یک ماه است بحث و گفت‌و‌گو پیرامون گنبدهای نمکی بستک در فضای مجازی بالا گرفته و مسئولان محلی، استانی و ملی درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

 به گزارش ایرنا صدور پروانه اکتشاف معدنی در محدوده‌ای که دورتادور آن از جنوب و شمال را نمایشگاهی از سنگ‌ها و صخره‌های رنگی در شکل‌های مختلف هندسی فراگرفته، موجب نارضایتی مردم منطقه شده است. 

گنبد نمکی بستک در کوه‌های شرقی شهر قرار دارد و از مخلوط خاک‌های سرخ، نمک، مارن، سنگ‌های آتشفشانی اسیدی و سنگ‌های سازند به وجود آمده که همین تنوع باعث ایجاد شدن ترکیب رنگ بسیار زیبا در این گنبد شده است. 


حواشی گنبدهای نمکی در فضای مجازی

از زمان آغاز بحث و جدل‌ها درباره گنبدهای نمکی بستک، چند نکته اصل موضوع را به حاشیه برد و مانع از آن شد تا این ماجرا به‌طور اصولی واکاوی شود. 

یکی از این حاشیه‌ها مربوط به محدوده فعالیت معدنی و محل گنبدهای نمکی است. انتشار یک تصویر اشتباه از یک گنبد نمکی در جایی دیگر از سوی یک فعال ‌زیست‌محیطی، این بهانه را به دست عده‌ای داد تا مدافعان حریم گنبدهای نمکی را به دروغ‌گویی متهم کنند و منکر وجود گنبدهای رنگین‌کمانی بستک شوند.

 این انکار در شرایطی که فقط به فاصله 5 دقیقه پیاده‌روی از محل استقرار بیل مکانیکی، سنگ‌های رنگین‌کمانی خود را نمایان می‌کردند، تردیدی برای علاقه‌مندان گردشگری و محیط ‌زیست باقی نمی‌گذاشت. 


در فضای مجازی و رسانه‌ها چه گذشت

پس از انتشار عکس‌ها و نوشته‌های دل‌نگرانان گنبدهای نمکی در فضای مجازی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از اولین افرادی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. 

 «علی‌اصغر مونسان» بلافاصله خبر از توقف عملیات اجرایی در این گنبد نمکی داد و گفت: «پس از کسب خبر بلافاصله اقدام‌های لازم برای توقف عملیات اجرایی انجام شد و در حال رایزنی برای ابطال مجوز صادره از اداره صنعت و معدن استان هستیم.» 

البته نقش فرماندار بستک در توقف عملیات بسیار پررنگ بود و به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان اجازه ادامه فعالیت معدنی در منطقه را نداد و تصمیم‌گیری قطعی را نیز به بعد از بازدید از محل موکول کرد. 


توقف فعالیت گنبد نمکی در بستک 

معاون فنی حفاظت محیط ‌زیست هرمزگان نیز با اشاره به این‌که تعدادی از گنبدهای نمکی از جمله گنبد نمکی خرسین جاذبه گردشگری دارد، گفت: هرمزگان دارای ۷۰ گنبد نمکی است که به تمام آن‌ها اشراف کامل نداریم. تا جایی که بتوانیم به دنبال حفظ جاذبه‌های گردشگری از جمله گنبدهای نمکی هستیم. 

 «میثم قاسمی» بیان کرد فعالیت معدن گنبد نمکی بستک متوقف شده و قرار است بازدیدی انجام و نظر نهایی اعلام شود. 

او پیش از این نیز در پاسخ به این پرسش که تکلیف گنبدهای ارزشمند نمکی بستک به عنوان یک اثر طبیعی چه می‌شود و چرا در حوزه مناطق حفاظت‌شده قرار نمی‌گیرد، گفته بود: ما مناطق ارزشمند بسیاری داریم که جزو مناطق حفاظت‌شده نیستند و برای قرار گرفتن در منطقه حفاظت‌شده 2 وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و معدن هم باید نظر موافق بدهند و تأیید کنند. 


زیبایی منحصر به فرد گنبدهای بستک 

فرماندار بستک برای بازدید از منطقه مورد مناقشه از جبهه جنوبی و شمالی کوه‌های رنگین بازدید کرد. 

وی پس از مشاهده‌های مستقیم ضمن اظهار شگفتی از زیبایی‌های منحصر به فرد منطقه از مدیران استان خواست بدون اطلاع کافی در این باره اظهار نظر نکنند و موجب افزایش تنش و نگرانی مردم نشوند. 

«قتالی» در ادامه گفت: اکنون که نسبت به ویژگی‌ها و جذابیت‌های کوه‌های رنگی مطمئن شده‌ام گزارشی درباره قابلیت‌های این منطقه برای تبدیل شدن به یکی از بهترین مراکز ژئوتوریسم کشور به استاندار خواهم داد. 

وی تصریح کرد: جاده دسترسی مناسب، فاصله اندک از مسیر آسفالت و جاده اصلی و نزدیکی به منطقه مسکونی از مزیت‌های منحصر به فردی است که می‌تواند گنبدهای نمکی بستک را به قطب گردشگری غرب هرمزگان و جنوب کشور تبدیل کند. 

نماینده عالی دولت در شهرستان بستک افزود: استفاده از این ظرفیت می‌تواند برای بستک شهرت کشوری و حتی بین‌المللی به همراه داشته باشد که قابل مقایسه با منافع احتمالی استخراج نمک نیست. 


در انتظار ثبت جهانی یونسکو 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: مردم منطقه نگران‌اند اکتشاف و بهره‌برداری از معدن به این گنبدهای نمکی آسیب برساند. ما متوجه شدیم عملیات خاک‌برداری در این منطقه آغاز شده که با دستور فرماندار این عملیات متوقف شده است.

 «رضا برومند» درباره این‌که آیا گنبدهای نمکی بستک در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو هستند، تصریح کرد: گنبدهای نمکی در فهرست انتظار ثبت جهانی قرار دارند اما هنوز اطلاعات آن ارسال نشده و پیگیری برای ارسال اطلاعات در حال انجام است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید