• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59414
+
-

سفیر سوئیس در گفت‌وگو با همشهری درباره همکاری مشترک در حوزه دارو:

در کنار مردم ایران خواهیم ماند

سلامت
در کنار مردم ایران خواهیم ماند

معصومه حیدری‌پارسا ـ خبرنگار

با وجود اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا در یک سال اخیر باعث شده تا بخشی از شرکت‌های خارجی به‌دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا از ایران خارج شوند، اما همچنان تعدادی از شرکت‌های اروپایی ازجمله شرکت‌های سوئیسی به همکاری‌های مشترک خود با ایران به‌خصوص در حوزه دارو ادامه می‌دهند. در همین زمینه چهارشنبه گذشته طی مراسمی در تبریز بین 2شرکت داروسازی «زهراوی» ایران و «رُش» سوئیس تفاهمنامه‌ای درخصوص تولید داروهای سل سپت، راکوتان و زلودا امضا‌ کردند. حدود یک ‌ماه پیش هم با همکاری بین شرکت اکتوور ایران و یک شرکت آلمانی، خط تولید جامدات دارویی در ایران راه‌اندازی شد. در این بین برخی ‌شرکت‌های اروپایی هم که پیش از اجرایی‌شدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا در ایران در حوزه سلامت فعالیت می‌کردند، امیدوار هستند با استفاده از کانال مالی اروپا با ایران مشهور به اینستکس بتوانند به همکاری‌های مشترک خود با ایران ادامه داده و تبادلات مالی را انجام دهند.
روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران و سرپرست سازمان دارو و غذای کشور، تفاهمنامه تولید داروهای جدید مبارزه با سرطان و داروی مورد نیاز بیماران پیوند عضو‌ سوئیس امضا شد. مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس درباره این تفاهمنامه که در شرایط تحریم ایران انجام شده است، به همشهری گفت: در چنین شرایطی که ایران مورد تحریم قرار گرفته، وظیفه خود می‌دانیم که کنار مردم ایران بمانیم. همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم، نه‌تنها در ایران می‌مانیم بلکه در ایران سرمایه‌گذاری هم خواهیم کرد. به همین سبب در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و بدون‌شک شرکت‌های دیگر سوئیسی هم در این زمینه به‌زودی با ما همراه خواهند شد.
مارکوس لایتنر درباره همکاری برای رفع چالش‌های پیش روی صنعت دارویی ایران نیز گفت: به‌دنبال راهکار و برقراری کانال ارتباطی مالی برای رفع چالش‌های مالی در شرایط مختلف ازجمله در حوزه صنعت دارویی با ایران هستیم؛ چراکه هنوز فاقد یک کانال مالی قابل اتکا برای فراهم‌کردن اعتبارات لازم برای معاملات بین‌المللی در این حوزه هستیم. برای همین، سوئیس در حال کار‌کردن بر یک کانال مالی برای کالاهای به‌اصطلاح انسان‌دوستانه است. طی دور پیشین تحریم‌ها، ما چنین ساز‌و‌کاری را ایجاد کردیم. همچنان هم باید راهی پیدا کنیم تا سازوکاری قابل اتکا پدید آوریم که داروهای باکیفیت و تجهیزات پزشکی را برای بیماران ایرانی تأمین کنیم. علاوه بر این، به‌زودی هیأتی از محققان ایرانی به سوئیس سفر خواهند کرد که هدف آن بهبود روابط علمی و انتقال دانش و حمایت از نخبگان کشور ایران است. بدون‌شک چنین همکاری‌هایی سبب نوآوری و تبادل اطلاعات در زمینه‌های علمی و دارویی و پزشکی و رشد و تبادلات علمی بین 2 کشور خواهد شد.

از اعتماد ایران برخوردار هستیم
سفیر سوئیس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت رُش سوئیس یکی از شرکت‌های سردمدار در صنعت سوئیس و از مهم‌ترین شرکت‌های دارویی جهان است که علاقه بسیار زیادی به فعالیت و حضور در بازار ایران و استفاده از بازار کشورهای همسایه ایران دارد. هم‌اکنون ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم و از اعتماد ایران برخوردار هستیم‌ و این موضوع را می‌توان از ماموریت‌هایی که سوئیس برای همراهی با ایران در سطح بین‌المللی به‌عهده گرفته است، متوجه شد. در واقع شما تنها زمانی می‌توانید حافظ منافع یک کشور با دیگر کشورها باشید و ماموریت‌های دیگری از سوی یک کشور برعهده بگیرید که اعتماد کامل کشوری مانند ایران را داشته باشید. از این نقطه‌نظر، ما این شانس را داشته‌ایم که روابط بسیار دوستانه‌ای با ایران داشته باشیم که تحریم‌ها هم آن را به خطر نینداخته است. مارکوس لایتنر با اشاره به اینکه سابقه حضور شرکت رُش در ایران به ۴۹سال قبل بازمی‌گردد، گفت: امضای تفاهمنامه دارویی این شرکت با یک شرکت ایرانی یکی از نمونه‌های بارز و مشخص توسعه همکاری‌های دو‌جانبه ایران و سوئیس در بخش بهداشت و سلامت است. البته به غیر از همکاری‌ها در زمینه دارو، علاقه‌مند به توسعه روابط در سایر حوزه‌ها با ایران نیز هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید