• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59009
+
-

در یکصد و چهل‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران اتفاق افتاد

تصویب آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌های شهر تهران

تصویب آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌های شهر تهران


محمود مولایی/ خبرنگار
صبح دیروز در جریان جلسه شورای شهر تهران کلیات آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌های شهر تهران به تصویب رسید. یکصدو چهل‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران با بررسی نامه ستاد هماهنگی شورایاری‌های شورای شهر درباره آیین‌نامه اجرایی انتخابات پنجمین دوره فعالیت شورایاری‌ها شروع شد. احمد مسجدجامعی و علی اعطا درباره این موضوع گزارش‌هایی قرائت کردند که حجت نظری گفت: «گزارشی که از سوی آقای اعطا به‌عنوان گزارش کمیسیون نظارت قرائت شد مربوط به آیین‌نامه قبل است؛ درحالی‌که ما آیین‌نامه جدید داریم و این آیین نامه تغییر کرده است.»

او نسبت به ماده یک آیین نامه که وظیفه هیأت نظارت بر انتخابات را بر عهده ستاد هماهنگی شورایاری‌ها می‌گذارد مخالفت کرد و ادامه داد: «این امر یعنی مجری خود ناظر باشد و این تعارض منافع است و می‌بایست تعیین تکلیف شود.»سید  محمود میرلوحی نیز گفت: «از اسفند‌ماه سال قبل که مقرر شد انتخابات شورایاری‌ها در اردیبهشت‌ماه برگزار شود در یک دور بیهوده گرفتار شدیم و ملاحظه می‌کنید در ایام نزدیک به 31خرداد (تاریخ اعلام برگزاری انتخابات شورایاری‌ها) هستیم ولی هنوز شیپور انتخابات نواخته نشده است.

اگر می‌خواهید انتخابات شورایاری‌ها بعد از انتخابات مجلس برگزار شود شفاف بگویید.»  او تأکید کرد: «شورایاری‌ها و معتمدین محلی یک راهبرد اساسی در مدیریت شهری و مشارکت مردمی است که نباید گذاشت این راهبرد اساسی حذف و به‌دست‌انداز تأخیر بیفتد.» البته کلیات آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با 17رأی به تصویب رسید و بررسی جزئیات و پیشنهادها به جلسه بعدی موکول شد.

همچنین پیشنهاد شد که ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ناظر بر حسن اجرای انتخابات باشد که این پیشنهاد مورد موافقت اعضا قرار گرفت. در ادامه محمد سالاری پیشنهاد حذف شورای راهبردی را در آیین‌نامه انتخاباتی شورایاری‌ها ارائه داد. البته سید‌آرش حسینی میلانی در مخالفت با پیشنهاد حذف شورای راهبردی انتخابات شورایاری‌ها در آیین‌نامه اجرایی گفت: «انتخابات شورایاری‌ها در وسعتی با مقیاس ۳۵۲ محله در سطح شهر تهران برگزار خواهد شد که برگزاری آن،  نیازمند پیش‌نیازهایی است که یکی از این پیش‌نیازها،  همکاری دستگاه‌های مختلف است. دستگاه‌های مختلف الزامی برای همکاری ندارند مگر آنکه سهم و نقشی برای آنها در فرآیند انتخابات قائل شویم که ازجمله آنها مسائل انتظامی، پشتیبانی، امنیتی و... است. در انتخابات شورایاری‌ها باید حتماً فاکتور مسائل امنیتی را مورد لحاظ قرار داد تا با مشکلات پیش‌بینی نشده مواجه نشویم.»

احیای گذرها ی فرهنگی
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا گفت: «از آغاز به‌کار شورای پنجم احیای گذر‌های فرهنگی یکی از محور‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت که ایجاد پهنه رودکی، گذر صنایع، گذر هنر، گذر کتاب و گذر نمایش در همین راستا صورت گرفته است.» محمد جواد حق‌شناس در یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورا با اشاره به روز جهانی صنایع‌دستی گفت: «بیستم خرداد روز جهانی صنایع‌دستی بود؛ به همین مناسبت روز گذشته با همکاری شورای شهر شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز هفته صنایع‌دستی در خیابان استاد نجات‌الهی گرامی داشته شد. برای یک هفته قرار بر این شد که با توجه به اهمیتی که صنایع‌دستی در فضای امروز گردشگری و عرصه تولید دارد بتواند جایگاه مناسب و واقعی خود را در جامعه پیدا کند. از آغاز به‌کار شورای پنجم یکی از محور‌های مورد اهمیت احیا و توجه به گذر‌هایی با محوریت گردشگری، فرهنگی و صنایع‌دستی بود.»  او ادامه داد: «در همین راستا ایجاد پهنه رودکی و 4گذر نمایش، کتاب، هنر و صنایع دستی مورد تأکید قرار گرفت. عملا با پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خیابان نجات‌الهی به‌عنوان گذر صنایع‌دستی معرفی و موضوع در کمیسیون نامگذاری نیز مطرح شده و بر این اساس تابلوی گذر به المان‌های شهری اضافه شود. لذا با حفظ نام، خیابان استاد نجات‌الهی به گذر صنایع‌دستی تبدیل خواهد شد.» حق‌شناس تأکید کرد: «با توجه به شرایط اقتصادی که تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار دارد ایجاد این گذر می‌تواند برای 3میلیون خانوده ایرانی فرصتی را برای تولید فراهم کند.»


این خبر را به اشتراک بگذارید