• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57959
+
-

2 گزینه برای مهار سنگ بزرگ دروازه قرآن

این سو و آن سوی استان
2 گزینه برای مهار سنگ بزرگ دروازه قرآن

قول ۱۰روزه برای رفع خطر قطعه سنگ بزرگ مشرف به دروازه قرآن شیراز با وجود گذشت بیش از یک ماه، محقق نشده و نگاه‌ها به مسئولان دوخته شده است تا با انتخاب از میان ۲ گزینه انفجار یا تخریب تدریجی این سنگ، این خطر را از این دروازه تاریخی دور کنند.

به گزارش همشهری، در پی ابراز نگرانی‌ها درباره ناایمن بودن سنگ واقع در بوستان خواجوی کرمانی در دروازه قرآن شیراز، همچنان این منطقه نیازمند توجه مسئولان است.


وعده ۱۰ روزه
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز پیش از این گفته بود: قرارداد تثبیت و ایمن‌سازی سنگ بالای دروازه قرآن با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) منعقد شد و کارهای مقدماتی جابه‌جایی این سنگ در حال انجام است.

«علیرضا نثاری» افزوده بود: این سنگ و محوطه اطراف آن نخست ایمن‌سازی و در مرحله بعد با رعایت همه مسائل، خرد و به طور کلی برداشته می‌شود.
حالا یک ماه از این وعده 10 روزه می‌گذرد، اما این گونه که از اظهارنظر مسئولان بر می‌آید هنوز سایه این سنگ بر سر درواز قرآن شیراز وجود دارد.


خطر در کمین
سیل پنجم فروردین ۹۸ در دروازه قرآن شیراز، نام این دروازه تاریخی را بیش از پیش مطرح کرد و چند روز پس از این سیل، وجود سنگی معلق در کنار این دروازه که هرآن امکان سقوط آن می‌رفت محل بحث‌های جدیدی شد.

براساس آنچه برخی کارشناسان گفته‌اند، سقوط سنگی عظیم از بالای دروازه قرآن شیراز مسأله‌ای محتمل است که حتی یک شوک ناشی از زلزله‌ای با قدرت کم هم قادر است این سنگ ۶۰ تنی را از بالای کوه بر سر دروازه قرآن شیراز فرود آورد و فاجعه دیگری را به این کلان‌شهر تحمیل کند.


ایمن‌سازی و تثبیت سنگ
مدیر فعلی پروژه ایمن‌سازی سنگ دروازه قرآن در این باره گفت: قرارداد پیمانکاری این پروژه با قرارگاه خاتم‌الانبیا‌(ص) و قرارداد مشاوره آن هم با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور بسته شد.

«محمد جواد رضایی» افزود: کار ساخت دیواره دفاعی پایین این محل به پایان رسیده و سطح زیرین سنگ هم با بتن پاششی تثبیت شده است.

وی با بیان این‌که با اتصال یک‌سری کابل، سنگ ناایمن نیز مهار شده است، ادامه داد: مراحل ایمن‌سازی و مهار این سنگ به پایان رسیده و مرحله اصلی نابود کردن آن در دستور کار قرار دارد که باید مراجع مربوطه در فارس مجوز مسدودسازی مسیر دروازه قرآن را صادر کنند تا این کار انجام شود.

وی با بیان این‌که نابودکردن این سنگ به دو روش امکان دارد، اظهار کرد: اولین روش انفجار آرام است که نهایتا یک روز به طول می‌انجامد. اگر این روش به دلیل ریزش و خطر ناشی از آن مورد قبول واقع نشود روش دیگری هم وجود دارد که سنگ ۷۰ تنی از بالا خرد و به قطعه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰‌کیلوگرمی تبدیل و با استفاده از بیل مکانیکی برداشته و به پایین منتقل می‌شود که این روش هم حدود 3 تا 4 روز زمان نیاز دارد.

مدیر پروژه ایمن‌سازی سنگ دروازه قرآن با بیان این‌که در این پروژه تمام اقدامات امنیتی برای افزایش ظریب اطمینان نسبت به کاهش خطر ناشی از تخریب این سنگ انجام شده است، گفت: پیشنهاد شهرداری شیراز تخریب این سنگ به روش دوم یعنی قطعه‌قطعه کردن سنگ و انتقال آن با تجهیزات مکانیکی است، اما قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بر روش اول و انفجار آرام تاکید دارد.

مدیر فعلی پروژه ایمن‌سازی سنگ دروازه قرآن در پاسخ به این سوال که آیا سازه دروازه قرآن از تخریب این سنگ جان سالم به در خواهد برد؟ گفت: دلیل طولانی شدن مراحل ایمن‌سازی این سنگ هم حفظ ایمنی، رعایت اصول فنی و افزایش امنیت بوده است وگرنه می‌شد همان روز اول بدون انجام هیچ اقدامی فقط با انفجار این سنگ را برداشت.

رضایی ادامه داد: هزینه‌های زیادی را شهرداری شیراز برای مهاربندی و تثبیت این سنگ انجام داده است که رخداد تلخی که در پنجم فروردین ۹۸ در محل دروازه قرآن شاهد آن بودیم دیگر تکرار
 نشود.وی درباره برآورد هزینه‌های ایمن‌سازی سنگ با اشاره به این‌که مبلغ قرارداد مشاوره این طرح با سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی جنوب کشور ۱۳۰ میلیون تومان بوده است، گفت: سرجمع هزینه این طرح تا قبل از تخریب سنگ ٥٨٠ میلیون تومان و احتمالا با تخریب سنگ، این هزینه تا حدود ٦٦٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

مدیر پروژه این طرح در ادامه سخنان خود به دلایل طولانی شدن این طرح اشاره و تاکید کرد: تأمین مواد اولیه‌ای چون کابل که از خارج استان تأمین شد و همچنین انتقال مصالح و ماشین‌آلات سنگین به بالای کوه از جمله دلایل طولانی شدن مدت زمان این طرح بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید