جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای سوادآموزی تبلتی
انوشه انصاری و ایلان ماسک، جایزه ایکس را به طرحهایی اهدا کردند که هدفشان آموزش خواندن، نوشتن و ریاضی به بچههایی است که معلم و مدرسه ندارند
انوشه انصاری، نخستین بانوی فضاگرد جهان و ایلان ماسک، مدیر جنجالی حوزه فناوری اخیرا جایزه ایکس را به 2 برنده بخش پایانی این رقابت جهانی اهدا کردند. جایزه 10میلیون دلاری ایکس امسال به تیمهایی داده شد که توانستهاند در حوزه شخصیسازی آموزش و گسترش آن با کمک فناوری تأثیر جدی و بسزایی داشته باشند. به گزارش همشهری، در واقع هدف رقابت امسال باسواد کردن کودکانی بوده که به هیچ معلم یا مدرسهای دسترسی نداشتهاند اما با استفاده از تبلتهای ارزانقیمت و نرمافزار بازی توانستهاند خودشان خواندن، نوشتن و ریاضی پایه را یاد بگیرند. رویکرد جهانی نسبت به آموزش نشان میدهد که فناوری میتواند دروازههای جدیدی را به سوادآموزی در جهان باز کرده، با سادهترین ابزارهای فناورانه امکان گسترش آموزش در نقاط دورافتاده جهان را فراهم کند.
آموزش در 15ماه
برای رقابت در این برنامه، 200تیم از 40کشور شرکت داشتند. به گروههایی که به فینال رسیده بودند، یک میلیون دلار داده شد تا بتوانند طرحشان را روی 3هزار دانشآموز در 170روستا در کشور تانزانیا آزمایش کنند. این طرح باید بتواند در عرض 15ماه این بچهها را قادر کند که بدون نیاز به معلم بتوانند خواندن، نوشتن و اصول اولیه ریاضی را یاد بگیرند.
انوشه انصاری، نخستین زن گردشگر فضایی جهان و از مؤسسان «جایزه ایکس» است. اینبار به جز او، ایلان ماسک، رئیس کمپانی تسلا و یکی از جنجالیترین غولهای حوزه فناوری، این جایزه را تقبل کردند. مبلغ کل جایزه نهایی 10میلیون دلار است. در نتیجه، هرکدام از تیمها 5میلیون دلار بهدست خواهند آورد.
آموزش با تبلتهای ارزان
برنامهها طوری طراحی شدهاند که بتوان آنها را روی ارزانترین تبلتهای ممکن پیاده کرد. در طراحیای که این گروه پیاده کرده بود، برنامهها روی تبلت مدل Google Pixel C پیاده شده بود؛ 8هزار تبلتی که گوگل به رایگان در اختیار طراحانش گذاشته بود. هر بازی آموزشی مرحله به مرحله جلو میرود و در هر مرحله یادگیری حروف، حساب و کتاب کردن و... به مرور آموزش داده میشود.
برنامهها طوری طراحی شدهاند که بتوان آنها را روی ارزانترین تبلتهای ممکن پیاده کرد. در طراحیای که این گروه پیاده کرده بود، برنامهها روی تبلت مدل Google Pixel C پیاده شده بود؛ 8هزار تبلتی که گوگل به رایگان در اختیار طراحانش گذاشته بود. هر بازی آموزشی مرحله به مرحله جلو میرود و در هر مرحله یادگیری حروف، حساب و کتاب کردن و... به مرور آموزش داده میشود.
نتیجه نهایی: 30درصد رشد
پیش از ارائه نسخه آزمایشی برنامه، 74درصد بچهها به مدرسه نرفته بودند و 90درصدشان حتی یک واژه برای خواندن و نوشتن بلد نبودند. اما بعد از این دوره که 15ماه طول کشید، ۳۰ درصد بچهها بدون معلم توانستند بخوانند و بنویسند و ریاضی پایه بلد باشند.
یادگیری با بازی
یکی از برندههای جایزه میلیون دلاری، مدرسه «کیتکیت» در تانزانیا بود که با همراهی تیمی از برکلی در آمریکا و سئول در کرهجنوبی طرحی برای آموزش الفبا و ریاضی با بازی ارائه کرده بودند. آنها یک مجموعه بازی ویدئویی آماده کرده بودند که به بچهها کمک میکرد بدون نیاز به آموزگار یا حضور در مدرسه این مفاهیم را یاد بگیرند.
آموزش به زبان محلی
«وانبیلیون» برنده دیگر جایزه ایکس امسال است. این تیم با همکاری گروهی در نایروبی و لندن آغاز بهکار کرده و هدفش این است که بچهها بتوانند خواندن، نوشتن و حساب را به زبان خودشان و بدون نیاز به معلم یاد بگیرند.