• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208944
+
-

سوادآموزی زنان روستایی با آزر

دغدغه
سوادآموزی زنان روستایی با آزر

اگر به‌خاطر داشته باشید، چندی پیش خبر منحل شدن نهضت سوادآموزی منتشر شد و این نهضت بعد از سال‌ها، به‌ کار خود پایان داد. البته همان موقع مسئولان اعلام کردند که با وجود انحلال نهضت، اگر لازم باشد سواد‌آموزی به نوعی دیگر ادامه خواهد یافت.
این وعده مسئولان البته محقق شد و طرحی با عنوان طرح آزر (آموزش زنان روستایی) در ۲۶ استان به اجرا در آمده تا سطح پوشش تحصیلی دختران و زنان روستایی و عشایری ارتقا پیدا کند.
در این طرح دختران هر خانواده که سواد دارند، در کنار مربیان، به آموزش زنان اقوام و خانواده خود می‌پردازند. هدف از این طرح هم افزایش پوشش تحصیلی زنان و دختران روستایی و عشایری (بازمانده از تحصیل بالای10سال)، فراهم کردن زمینه‌های رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های زنان و دختران روستایی و عشایری و تواناسازی این قشر در زمینه مهارت‌های زندگی و اجتماعی و ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های دسترسی به منابع و امکانات است.
این طرح بیشتر در مناطق کمتر توسعه‌یافته به اجرا در آمده تا زنان و دخترانی که به امکانات آموزشی دسترسی کافی ندارند هم از نعمت سواد برخوردار شوند.
از زمان اجرای طرح تاکنون، ۹ هزار و ۳۷۶ نفر از زنان و دختران روستایی بی‌سواد و کم‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۶۰ ساله باسواد شده‌اند و ۶ هزار و ۲۵۰ نفر از زنان و دختران عشایری بی‌سواد و کم‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۶۰ ساله هم سواد خواندن و نوشتن یاد گرفته‌اند.
۱۴ استان در مناطق روستایی از جمله آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، هرمزگان و همدان مشمول این طرح بودند؛ همچنین ۱۲ استان در مناطق عشایری شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، چهار‌محال بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و زنجان در گستره اجرای طرح آزر بوده‌اند. علاوه بر آموزش‌های حضوری، آموزش از راه دور (آموزش تلویزیونی) در تعدادی از استان‌ها و شهرستان‌هایی که امکان‌پذیر بوده هم انجام و درخصوص محتوا گلچینی از مطالب مجموعه کتاب‌های آموزشی - فرهنگی ویژه زنان و دختران روستا و عشایر که با همکاری معاونت ریاست‌ جمهوری تهیه و تدوین و همراه با راهنمای آموزش در اجرای این طرح به ‌کار گرفته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید