• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55641
+
-

عمق دریاچه ارومیه یک‌متر بیشتر شد

تراز فعلی دریاچه ارومیه هم‌اکنون 1271.75متر از سطح دریاست که نسبت به سال گذشته حدود یک متر بالاتر رفته است. بارندگی‌های ابتدای سال‌جاری، کمک بسیار زیادی به احیای دریاچه ارومیه کرد. اما به جز طرح احیا که از چند سال گذشته برای دریاچه ارومیه درنظر گرفته شد، تامین حقابه از سدهای این حوضه نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب عنوان شد؛ هرچند که وزارت نیرو در سال‌های گذشته به خوبی آن را محقق نکرد. مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تابستان سال گذشته اعلام کرد که طی سال‌های قبل، 12میلیارد مترمکعب حقابه دریاچه ارومیه خورده شده و از منابع آب تجدیدپذیر تنها حدود 15درصد حقابه دریاچه به آن سرریز شده است.به گفته تجریشی در این سال‌ها حقابه ارومیه سهم مصارفی مانند کشاورزی، شرب و صنعت شده است.

حقابه دریاچه ارومیه از سدها، معمولا در ماه‌های بهمن و اسفند رهاسازی می‌شود؛ ماه‌هایی که آب رها‌سازی‌ شده مورد مصرف کشاورزی نیز قرار نمی‌گیرد و دریاچه می‌تواند سهم خود را دریافت کند. البته بارندگی‌های قابل توجه امسال موجب افزایش ذخیره سدها شده و به همین دلیل به گفته کیومرث دانشجو، ‌مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ازابتدای سال‌جاری حدود 2میلیارد و 72میلیون مترمکعب آب سدهای استان به سمت دریاچه رها شده است. مسعود باقرزاده‌کریمی، مدیر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط‌زیست درگفت‌وگو با همشهری با اشاره به ترازفعلی دریاچه ارومیه می‌گوید:‌ «حداقل تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1متر است و تراز فعلی 2متر و 35سانتی‌متر با آن فاصله دارد.» ‌اوهمچنین از عمیق شدن دریاچه نیز خبر داده و می‌افزاید: «طبق گزارش سازمان زمین شناسی، بارندگی‌های سال‌جاری رسوبات نمک دریاچه را حل کرد که همین اتفاق موجب شده عمق دریاچه حدود 30سانتی‌متر، در مقایسه با وضعیت خشکش بیشتر شود.» 

تامین حقابه دریاچه براساس فرمول‌های تعیین شده‌ای درنظر گرفته می‌شود. بخشی از آب سدها به کشاورزی، بخشی به شرب و صنعت و بخشی نیز به محیط‌زیست و دریاچه اختصاص داده خواهد شد اما اگر بارش‌ها بیش از حد نرمال و بیش از سهم درنظرگرفته شده بخش‌های مختلف باشد، بعد از کسر سهم دیگر بخش‌ها، مابقی همه به دریاچه اختصاص خواهد یافت تا برنامه احیا جلو بیفتد. در این صورت دیگر بخش‌ها بیش از سهمی که از قبل معین شده، آب دریافت نخواهند کرد. باقرزاده کریمی می‌افزاید: «امسال آب اضافه پشت سدها بعد از درنظرگرفتن سهم بخش‌های مختلف و زمان اطمینان، باید به دریاچه اختصاص یابد. این به نوعی همان دریافت مطالبات گذشته از حقابه است.»  حقابه دریاچه ارومیه سالانه 3.1میلیارد مترمکعب است.آن بخشی که از سدها تامین می‌شود، 2.6میلیارد مترمکعب است. البته نیاز آبی دریاچه بیش از این است. به گفته باقرزاده کریمی، هدف‌گذاری دولت این است که با 3.1میلیاردمترمکعب در بازه زمانی 10ساله بتواند به تراز مورد نظر برسد اما بایدتلاش کرد که حقابه بیش از این را به دریاچه رساند که سرعت احیا را با توجه به خشکسالی‌های گذشته جبران کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید