• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51901
+
-

چشم‌انداز مبهم بازار مواد پروتئینی در‌ ماه رمضان

دبیر ستاد تنظیم بازار وعده کاهش قیمت مرغ به 11هزار و 500تومان را در ‌ماه رمضان داد

هرچند از بحران تورم شب عید گذر کرده‌ایم اما عبور قیمت گوشت قرمز از مرز 120هزار تومان و نوسان نرخ مرغ در محدوده 14تا 17هزار تومان در آستانه ‌ماه مبارک رمضان موجب گلایه مصرف‌کنندگان شده است. دیروز مسئولان ستاد تنظیم بازار به بررسی وضعیت اقلام کالایی مورد نیاز مردم در این‌ ماه پرداختند اما هیچ سازوکار مشخصی برای ثبات بازار در ‌ماه رمضان ارائه نکردند.
به گزارش همشهری، دولت پارسال هزینه‌های ارزی هنگفتی را برای واردات گوشت قرمز و نهاده‌های ارزان‌قیمت تولید گوشت و مرغ پرداخت کرد اما این اقدامات تأثیر مشهودی بر کاهش قیمت‌ها نداشت. براساس آخرین آمار وزارت جهادکشاورزی در ۱۱‌ماه پارسال ۱۳۷ هزار و ۱۱۰‌تن گوشت قرمز به ارزش ۶۸۲‌میلیون و ۹۷۰ هزار دلار وارد شده که از نظر وزنی 3درصد و از نظر ارزش۱۲‌درصد از مدت مشابه سال 96بیشتر بود. همچنین در این مدت برای کاهش هزینه تمام‌شده تولید گوشت و مرغ و ثبات قیمت‌ها، یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون دلار ذرت دامی، ۵۴۴‌میلیون دلار کنجاله سویا و ۵۳۴ میلیون دلار جو وارد کشور شد به‌طوری که این محصولات در ردیف نخست کالاهای وارداتی قرار گرفتند اما با وجود این، قیمت خرده‌فروشی 11هزار و 500تومانی مصوب برای مرغ اجرایی نشد و نرخ گوشت قرمز گوسفندی و دامی رشد 4برابری را تجربه کرد.

سیگنال‌های منفی با بازار ‌ماه مبارک رمضان 
واردات دام زنده، گوشت قرمز و مرغ و توزیع این اقلام به همراه توزیع نهاده‌های ارزان قیمت تولید، سازوکاری است که دستگاه‌های متولی تنظیم بازار ازجمله وزارت جهادکشاورزی از نیمه دوم سال گذشته با شدت بیشتری در دستور کار قرار دادند و تأکید کردند هیچ‌کس حق ندارد گوشت مرغ را گران‌تر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد اما این اقدامات تأثیری در اجرایی شدن قیمت مصوب مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز نداشته و در برخی ایام قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و ران گوساله به 120هزار تومان افزایش یافت. امسال در آستانه‌ ماه مبارک رمضان، محمدرضا کلامی - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت - از حذف ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز برای کمک به افزایش تولید داخلی و حذف رانت و دلالی خبر داده البته این اقدام شاید رانت و دلالی را در بازار گوشت قرمز  حذف کند اما معلوم نیست که چه کمکی به ارزان‌شدن گوشت قرمز با رشد تقاضا در بازار ‌ماه مبارک رمضان خواهد کرد.
 به گفته فعالان صنفی نیز این اقدام می‌تواند گرانی مجدد قیمت گوشت قرمز در‌ماه مبارک رمضان را در شرایطی به‌دنبال داشته باشد که دولت تا‌کنون با وجود هزینه‌های فراوان و اختصاص میلیاردها دلار ارز دولتی برای تولید و واردات محصولات پروتئینی نتوانسته قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار را کنترل کند.

نشست نمادین ستاد تنظیم بازار 
 با این شرایط دیروز مسئولان وزارتخانه‌های صنعت، جهادکشاورزی، کشور، اقتصاد و بانک مرکزی به همراه تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی مرتبط با امر تنظیم بازار در نشستی به بررسی شرایط تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان پرداختند که ماحصل این نشست اعلام برخی برنامه‌های تدارک کالا و اقلام مورد نیاز این ‌ماه و تأیید خبر جایگزینی ارز نیمایی به جای ارز ۴۲۰۰‌تومانی واردات گوشت قرمز و بدون ارائه هیچ ساز و کار مشخصی برای کاهش قیمت گوشت وارداتی با ارز نیمایی در مبارک رمضان بود. در حاشیه این نشست عباس قبادی، دبیر ستاد بازار بدون اشاره به رشد هزینه تمام‌شده واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی، برای چندمین بار وعده افزایش نیافتن قیمت گوشت و مرغ را مطرح کرد. 
درحالی‌که این روزها قیمت هر کیلوگرم مرغ در واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر به 14تا 15هزار تومان رسیده، عباس قبادی افزود: قیمت مرغ همچنان کیلویی ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان است و همکاران ما در وزارت جهادکشاورزی روزانه ۱۲۵۰‌تن مرغ را در میادین اصلی شهر تهران توزیع می‌کنند که این میزان در ۲۰۰‌میدان میوه و تره‌بار تهران با قیمت کیلویی ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

او افزود:​ البته میانگین قیمت کشوری مرغ کیلویی ۱۲‌هزار و ۳۰۰ تومان است که این قیمت مورد قبول ستاد تنظیم بازار قرار نگرفته و مقرر شده با عرضه بیشتر، قیمت مرغ تعدیل شود. قبادی با بیان اینکه مرغ به وفور در فروشگاه‌ها وجود دارد، گفت: برای دریافت مرغ، صفی وجود ندارد البته قبول داریم که ممکن است برخی فروشگاه‌ها به قیمت بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروش داشته باشند، اما با عرضه گسترده‌ای که صورت می‌گیرد روند کاهشی قیمت مرغ در بازار، محسوس است. 
قبادی با بیان اینکه نرخ شکر هم‌اکنون در محدوده قیمت مصوب سازمان حمایت قرار دارد، گفت: قرار شد شرکت بازرگانی دولتی، شکر را به‌صورت گسترده توزیع کند تا قیمت آن متعادل شود. برای تأمین شکر مورد نیاز زولبیا و بامیه در ‌ماه مبارک رمضان نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است. 

همچنین درباره مناطق سیل‌زده قرار شد تقاضا‌های مورد نیاز هر یک از استانداران برای کالا‌های مصرفی مانند آرد، شکر، برنج، روغن، گوشت و مرغ به‌صورت نامحدود تأمین و در اختیار استان‌ها قرار گیرد. او میانگین کشوری قیمت گوشت را کیلویی ۹۰ هزار تومان دانست و در مورد اینکه حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت و جایگزینی آن با ارز نیمایی چه تأثیری بر قیمت گوشت قرمز در بازار آزاد دارد، گفت: فقط ۱۰ درصد از گوشت قرمز از محل واردات تأمین می‌شود که نمی‌تواند تأثیر آنچنانی داشته باشد. اختصاص ارز نیمایی برای واردات گوشت قرمز، مصوبه اسفند دولت است که از امسال اجرایی شده و نخستین محموله آن نیز وارد شده است.


   قیمت سبزی و صیفی

عباس قبادی، رئیس ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت سبزی و صیفی در بازار گفت: بعد از ممنوعیت صادرات پیاز، قیمت این محصول تعدیل شده و هم‌اکنون در میادین میوه و تره بار کیلویی ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت هم کاهش خواهد یافت. براساس گزارشی که سازمان حمایت در جلسه ارائه کرده گوجه‌فرنگی کیلویی ۶ هزار تومان عرضه می‌شود ضمن اینکه باید منافع تولیدکننده را هم لحاظ کنیم، زیرا تولیدکنندگان در استان‌های جنوبی گوجه را با احتساب هزینه تولید، بسته‌بندی، سورت و هزینه حمل‌ونقل کمتر از ۳ هزار تومان عرضه می‌کردند که واقعاً در آستانه زیان بودند. او افزود: شاید به‌علت متوازن‌نبودن تولید و عرضه، فردی بخواهد کالایی را گران‌تر بفروشد و ما منکر تخلف در بازار نیستیم، اما اگر بخواهیم این تخلف را به کل صنف و یا صنعت تعمیم دهیم قضاوت درستی نیست ضمن اینکه سازمان حمایت و بازرسی اصناف نیز به‌شدت با این تخلف برخورد می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید