• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 51001
+
-

رنگ نوروزی در خراسان بزرگ

خراسان شمالی،  رضوی و جنوبی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند

خراسان رضوی، با وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع)، یکی از شلوغ‌ترین استان‌های کشور در تعطیلات نوروز است. شهر مشهد، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری، در تدارک پذیرایی از مسافران نوروزی است. به گزارش همشهری، شهرداری مناطق مشهد با گلکاری و نصب المان‌های نوروزی چهره شهر را نو کرده‌اند. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز از آمادگی کامل کمیته‌های دوازده‌گانه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی خبر داده است. به گفته «ابوالفضل مکرمی‌فر»، ظرفیت اقامت در خراسان رضوی ۴۲۰ هزار نفر شب است. همچنین خراسان رضوی در میان باقی استان‌های کشور دارای بیشترین ظرفیت اقامتی است و با کمترین چالش در این زمینه مواجه است. در این میان، 46 اقامتگاه بوم‌گردی در استان به کمک هتل‌ها و مسافرخانه‌ها آمده‌اند. 

وی بیان کرد: کمپ‌های گردشگری در راه مشهد و شهرستان‌های دیگر استان، آماده ارائه خدمات به مسافران هستند و سالن‌های ورزشی نیز در شرایط اضطرار، مسافران را اسکان می‌دهند. 
شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی نیز با نصب المان‌های نوروزی به استقبال سال جدید رفته است. همچنین «مجتبی شکوری» مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی از آمادگی ۴۶ جایگاه بنزین و ۲۹ جایگاه سی‌ان‌جی برای تأمین سوخت تعطیلات نوروزی در خراسان شمالی خبر داده است. 

«حبیب یزدان‌پناه»، دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان شمالی، از آمادگی کمیته‌های یازده‌گانه خدمات سفر استان گفته است. کمیته‌های امداد و نجات، اسکان و رفاه، برنامه‌ریزی و آمار، خدمات بهداشتی سلامت و محیط‌زیست، هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نظارت و تنظیم بازار، انتظامی امنیتی و ترافیک شهری، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، اطلاع‌رسانی فضای مجازی و امور فرهنگی، حمل‌و‌نقل و ترافیک و نظارت بر خدمات سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها از جمله کمیته‌های یازده‌گانه‌اند. 

خراسان جنوبی با برپایی سیاه‌چادرها و بازارچه‌های نوروزی به استقبال تعطیلات عید و گردشگران رفته است. به گفته «حسن رمضانی»، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، در 7 نقطه از مسیر نهبندان به طرف بیرجند، کرمان و زابل سیاه‌چادرهایی برای استراحت مسافران و رانندگان برپا شده است و در این سیاه‌چادرها با چای، دمنوش و غذاهای سنتی از آنها پذیرایی می‌شود. 

همچنین در این محل‌ها، صنایع‌ دستی استان نیز به فروش می‌رسد. وی در مصاحبه‌ای گفته است: کارناوال مبشران نوروزی با همکاری انجمن نمایش 3 روز قبل از نوروز و یک روز بعد از عید با نقش‌گردانی حاجی فیروز و اجرای موسیقی سنتی آمدن نوروز را بشارت خواهد داد. برگزاری مراسم نوروزگاه در باغ اکبریه، قلعه پایین شهر و روستای جهانی خراشاد هم از اقدامات امسال است. علاوه بر برنامه‌های فرهنگی، معرفی آثار معنوی ثبت‌شده در قالب نمایش از جمله آیین کوزه‌شکنی، شب 6 بچه، شب سده، رقص محلی و کف‌زنی و... انجام می‌شود. آمادگی کمیته‌های یازده‌گانه خدمات سفر استان

این خبر را به اشتراک بگذارید