• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50264
+
-

بودجه ۹۸ شهرداری تهران تداوم آرزوهای مدیریت شهری

نشست تحلیلی بودجه98 شهرداری تهران با سخنرانی محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران و سیدامیر منصوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در گالری نظرگاه برگزار شد. این نشست به بررسی تفاوت‌های ماهوی بودجه ۹۸، با برنامه و بودجه مدیریت پیشین و همچنین بررسی اهداف، اولویت‌ها و دستاوردهای احتمالی بودجه، برای شهر تهران پرداخت.

به گزارش همشهری، از ۱۸هزار‌میلیارد‌تومان بودجه شهرداری در سال‌۹۸ حدود ۱۳هزار‌میلیارد تومان صرف پرداخت ضروریاتی خواهد شد که شهرداری برای خود و شهر فراهم کرده و تنها ۲۸ درصد (۵هزار میلیارد تومان) آن می‌تواند به فعالیت‌های توسعه‌ای اختصاص یابد که طبق برنامه ارائه‌‌شده صرف حمل‌ونقل عمومی خواهد شد. با توجه به اولویت توسعه مترو در برنامه مدیریت شهری تهران و هزینه‌بر‌بودن این اقدام، می‌توان گفت عملا بودجه قابل‌توجهی برای توسعه دیگر مؤلفه‌های نظام نقلیه عمومی ازجمله زندگی پیاده و ایجاد شبکه پیاده‌‌مدار باقی نخواهد ماند. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر ایران و اعمال تحریم‌ها، این هزینه می‌توانست در نظام نقلیه ارزان و زودبازده‌‌تر مانند اتوبوس‌ یا تراموا سرمایه‌گذاری شود. در نهایت این سؤال مطرح است که اولویت‌های دیگر شهر تهران با چه منابعی تامین می‌شود؟

سیدامیر منصوری: «به‌نظر می‌رسد رویکرد بودجه سال‌۹۸ شهرداری تهران پرداختن به حمل‌‌ونقل عمومی است و با تخصیص حداکثر اعتبار به آن، در تلاش است در این حوزه یک اقدام مؤثر و جدی داشته باشد. بودجه‌ای که شهرداری برای سال ۹۸ درنظر گرفته با برنامه و شعار‌های مطرح‌‌شده تطبیق دارد، اما نسبت به نیازهای اصلی تهران مانند ایمن‌سازی بافت فرسوده بی‌تفاوت است. این سیاست که ما وزن اصلی بودجه را بر یک بند قرار دهیم و برای بندهای دیگر در حد نگهداشت تخصیص داشته باشیم، نیاز به استدلال دارد.»
محمود میرلوحی: «برای تعیین اولویت‌های تهران در شورای شهر، نظرسنجی شده و مردم به‌ترتیب آلودگی هوا و حمل‌و‌نقل عمومی را به‌عنوان دغدغه اصلی خود در شهر مطرح کرده‌اند».

«در برنامه سوم نیز، ۷ اولویت تعیین شده است که حمل‌‌و‌نقل عمومی، حفظ باغات و کاهش آلودگی هوا 3 اولویت اصلی و اولویت‌های بعدی شامل شناسایی منابع پایدار، چابک‌کردن ساختار و کاهش هزینه‌ها، بافت فرسوده و اجرای طرح تفصیلی و رعایت مقررات ساخت‌و‌ساز و ساماندهی سیما و منظر هستند».
از آنجا که صرف هزینه کمتر و بازده بیشتر مهم‌ترین اصل نظام بودجه است، باید اولویت‌‌های اساسی شهر تهران که مطالبه خاموش دارند، در بخش ضروریات اجباری نظام بودجه دیده شوند. این اولویت در مورد شهر تهران، مقابله با زلزله در بافت فرسوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بودجه سال‌۹۸ شهرداری تهران، یک بودجه برنامه‌محور نیست بلکه تداوم آرزوهای مدیریت شهری در دستیابی به یک نظام حمل‌و‌نقل بر پایه مترو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید