• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49951
+
-

کلید طلایی اشتغال در دست تعاونی‌ها

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اصفهان: تعاونی‌ها می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به بخش دولتی و خصوصی شغل ایجاد کنند

تعاون
کلید طلایی اشتغال در دست تعاونی‌ها

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:


در حالی ‌که کسب رتبه نخست تعاونی‌های کشور برای  اصفهان  نشان‌دهنده جایگاه مناسب بخش تعاون در این استان است، شواهد نشان می‌دهد هنوز این بخش به‌ گونه‌ای شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، به ‌طوری‌ که چالش‌ها و مشکلات مختلف، منجر به ‌غفلت از فرصت‌های طلایی تولید، اشتغال‌زایی و حمایت از کالای ایرانی توسط بخش تعاون شده است.
رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، انباشت سرمایه‌های کوچک و تبدیل به سرمایه‌های متوسط و کلان از جمله مزایای توسعه تعاونی‌ها به شمار می‌آید. 

بر اساس اصل 44 قانون اساسی، 25 درصد از اقتصاد کشور به بخش تعاونی سپرده ‌شده است، اما در حال حاضر تعاونی‌ها به سهم 5 درصدی هم نرسیده‌اند و فاصله زیادی تا عدد تعیین‌‌شده در قانون اساسی دارند.
«عباس رضایی» استاندار اصفهان، می‌گوید: این شهر رتبه نخست تعاونی‌های کشور را به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌‌زایی به خود اختصاص داده است، اما از طرف دیگر از سهم اندک تعاونی‌های استان در اقتصاد صحبت می‌شود. این موضوعی است که مسئولان از آن گلایه‌ دارند و معتقدند اگر بخواهیم سهم تعاونی‌ها را به 25 درصد برسانیم، دولت باید کوچک شود تا سهم آنها بزرگ شود.


ثبت 8 هزار تعاونی

در این ‌باره، رئیس سابق اتاق تعاون استان اصفهان با بیان این‌که بیش از 8 هزار تعاونی در زمینه‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی در استان ثبت شده است می‌گوید: از این تعداد حدود 3400 تعاونی در استان فعال هستند.
به باور «حبیب‌الله بهرامی»، فعال بودن این تعداد تعاونی در اصفهان نشان می‌دهد هنوز از توان این بخش از اقتصاد آن گونه که باید و شاید استفاده نشده و تعاونی به جایگاه حقیقی خود نرسیده است.


تقویت و فعال‌سازی اتحادیه‌ها

همچنین رئیس فعلی اتاق تعاون استان اصفهان معتقد است با تقویت و فعال‌سازی اتحادیه‌ها می‌توان شاهد بهبود عملکرد تعاونی‌های استان بود. وی خاطرنشان می‌کند: بهبود عملکرد بخش تعاون، تقویت اتحادیه‌ شرکت‌های تعاونی و پیگیری واگذاری وظایف تصدیگری به اتحادیه‌های مذکور در اولویت برنامه‌های هیات رئیسه اتاق تعاون استان قرار گرفته است.

«سید محمد میرهادیان» توضیح می‌دهد: با توجه به وظیفه حمایتی‌ای که هر اتحادیه در قبال تعاونی‌های خود دارد، باید شرایطی فراهم شود تا شاهد تقویت و فعال‌سازی اتحادیه‌ها باشیم و آنها نیز بتوانند به تعاونی‌ها کمک کنند به گفته این مسئول، تاکنون حمایت‌های لازم به منظور کمک به فعال‌سازی اتحادیه‌ها انجام گرفته است و انتظار داریم اتحادیه‌ها نیز با توجه به ماهیت حقوقی‌ای که دارند، حضور خود را پررنگ‌تر و برنامه‌های خود را ارائه کنند تا بتوانیم در اجرا شدن آنها حمایت‌های لازم را داشته باشیم.


اشتغال‌زایی شرکت‌های تعاونی

اشتغال‌زایی تعاونی‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های این مراکز اقتصادی به شمار می‌آید. بنا به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، در حال حاضر نزدیک به 100 هزار تعاونی در 110 گرایش کشاورزی، خدماتی و صنعتی در کشور فعالند که می‌توانند نقش مهمی در رشد اشتغال و کاهش آمار بیکاری ایفا کنند.
« سید حسن قاضی‌عسگر» می‌افزاید: واقعیت این است که بخش‌های دولتی فاقد ظرفیت کافی برای ایجاد اشتغال همه جویندگان کار هستند و بخش خصوصی هم در سال‌های اخیر درگیر مشکلاتی بوده است. در این اوضاع، اهمیت تعاونی‌ها به دلیل مزایای ورود به آنها و اشتغال‌زایی کم‌‌هزینه‌شان نسبت به دیگر بخش‌ها بیش از گذشته نمایان شده و ضرورت توسعه آنها نیز وجود دارد. به‌ویژه برای کلان‌شهرهایی مانند اصفهان که آمار بالای بیکاری در آن بارها اعلام شده است و همواره مسئولان در صدد چاره‌جویی برای رفع آن بوده‌اند.

قطعا تعاونی‌ها امکان کاستن از آمار بیکاران را دارند و یکی از راهکارهای پیشنهادی و مهم کارشناسان در فراهم‌سازی بستر‌های اشتغال و مقابله با بیکاری در استان نیز توسعه و رونق تعاونی‌ها است. ضمن آن‌که بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، از 101 واحد تولیدی صنعتی بحرانی استان اصفهان فقط 2 واحد آن شرکت تعاونی هستند که این آمار نشان‌دهنده همدلی و انسجام تعاونی‌ها است و این‌که آنها کمتر دچار مشکل و آسیب می‌شوند.حال با توجه به فعال بودن بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور و 3300 تعاونی فعال در استان اصفهان سؤال این است: این تعاونی‌ها تا چه میزان در ایجاد اشتغال در استان اصفهان موثر هستند؟ 

در این زمینه «علیرضا تیغ‌ساز» مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، با اشاره به 541 عضو و وجود 56 هزار شاغل در تعاونی‌‌های استان بیان می‌کند: یکی از راهکارهای برون‌رفت از رکود بیکاری در استان مردمی کردن اقتصاد و تشکیل تعاونی‌ها است، به این صورت که مردم با مشارکت خود و با جمع کردن سرمایه‌های اندک می‌توانند با تحقق یافتن شعار اقتصاد مقاومتی، به تولید و اشتغال برسند. 
وی با اعلام این‌که آمار اشتغال‌زایی تعاونی‌ها وابسته به نوع فعالیت آنها است می‌گوید: تعاونی‌های استان در 14 گرایش مانند خدماتی‌، کشاورزی، مسکن و فرش دستباف فعالیت می‌کنند. توسعه تعاونی‌‌های موجود به سرمایه‌گذاری مستقیم اعضای تعاونی، تسهیلات و وام‌های بانکی وابسته است.

به گفته تیغ‌ساز، برخی از تعاونی‌ها اشتغال‌زایی بالایی دارند و در مقابل، تعاونی‌هایی نیز هستند که هدفی برای اشتغال‌زایی ندارند. این مسئول اظهار می‌کند: در هر تعاونی به‌ طور متوسط 7 تا چند هزار نفر عضو هستند و به‌ طور میانگین 16 تا 20 فرصت شغلی در تعاونی‌ها ایجاد می‌شود. وی با اشاره به این‌که قرار بر آن بود 150 تعاونی تا پایان امسال در اصفهان ثبت شود اضافه می‌کند: لازمه افزایش سهم تعاون در اقتصاد افزایش تعداد تعاونی‌ها است. تشکیل تعاونی‌های جدید بستگی به استقبال مردم و تدوین برنامه‌های وزارت تعاون دارد.


راهکارهای ارتقای کارایی تعاونی‌ها

به گفته «محمد فلاح» کارشناس اقتصادی، بهترین راه‌حل برای ارتقای کارایی تعاونی‌های شکل‌گرفته، گسترده شدن روابط مدیران با اعضا و استفاده از قابلیت‌های آنها است. چه‌بسا با توجه داشتن به این مهم، شکست تعاونی‌ها به حداقل خود برسد و با به‌هم‌پیوستگی در تعاونی‌های استان موفقیت بیشتر و اقتدار بالاتری ایجاد شود؛ همان‌ گونه که ثبات در سیاست‌های بلندمدت و تکیه ‌بر اعضای تعاونی توسط هیات مدیره و مؤسسان از جمله دلایل موفقیت تعاونی‌ها در دنیا است.

این خبر را به اشتراک بگذارید