• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49189
+
-

فاضلاب صنعتی؛ تهدیدی برای سلامت یزدی‌ها

معاون عمرانی استاندار بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی از فاضلاب صنعتی تولیدی استان تاکید کرد

گزارش
فاضلاب صنعتی؛ تهدیدی برای سلامت یزدی‌ها

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:

 
 صنعتی شدن در کنار منافعی که در حوزه رونق اقتصادی و تولید و اشتغال برای استان یزد به همراه داشته همواره از نظر ایجاد آلودگی مورد انتقاد است.این بار نیز صنعت دردسرساز شده است و برخی از صنایع با تخلیه غیرمجاز فاضلاب‌های صنعتی در زمین‌های اداره کل راه و شهرسازی در محدوده و حریم شهر و زمین‌های منابع طبیعی در خارج از شهر، سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده‌اند.این فاضلاب‌ها که حاوی مواد شیمیایی گوناگونی هستند، هم بر آلودگی خاک، هم آب و هم هوا تاثیر دارند و در نهایت، مضرات آن متوجه شهروندانی است که از همه جا بی‌خبر از این آب، خاک و هوا استفاده می‌کنند.


گلایه شهروندان 

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: برخی از واحدهای صنعتی در قبال درآمدی که از فعالیت اقتصادی در استان یزد دارند حاضر نیستند برای جبران آلایندگی اقدامی انجام دهند. از این رو به هر ترفندی برای کاهش هزینه‌های تولید دست می‌زنند. 
«حسین میراب» ادامه می‌دهد: تخلیه فاضلاب صنعتی در داخل و خارج از شهر نشان می‌دهد که برخی از صاحبان صنایع تعهدی در قبال سلامت مردم ندارند و حاضرند به هر شیوه‌ای درآمد کسب کنند. وی می‌افزاید: در برخی از نقاط شهر از جمله منطقه خلد برین شاهد تخلیه فاضلاب صنعتی و تشکیل دریاچه‌ای متعفن هستیم که به نیزار تبدیل شده است و حتی پرندگان از این محل استفاده می‌کنند و مشخص نیست که منشا این دریاچه فاضلاب چیست.

این شهروند می‌گوید: بسیاری از تانکرهای حمل فاضلاب برای راحت کردن کار، فاضلاب را در نزدیک‌ترین محل تخلیه می‌کنند و اصلا مطلع نیستند که دود این کار در نهایت به چشم خودشان خواهد رفت و اولین کسانی که قربانی این بی‌نظمی و بی‌مدیریتی می‌شوند مردم هستند.میراب بر ضرورت نظارت بر تانکرهای فاضلاب تاکید می‌کند و می‌افزاید: شرکت‌هایی که در حوزه فاضلاب در حال فعالیت هستند باید با نظارت و مدیریت محکم‌تر و منسجم‌تری فعالیت خود را ادامه دهند.


برخورد با تخلیه فاضلاب صنعتی در حاشیه شهر

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز از حمل غیراصولی و دفن فاضلاب به‌ویژه فاضلاب صنعتی در شهر گلایه می‌کند و می‌گوید: برخی از فاضلاب‌های صنعتی حاوی مواد خطرناکی است که حتی رها کردن آن نیز مشکل‌ساز است و گازهایی که از آن متصاعد می‌شود برای سلامتی مضر است.

«مریم قلی‌نژاد» می‌افزاید: برخی از فاضلاب‌های صنعتی با رها شدن در محیط به خودی خود یا بر اثر تحریک، آتش می‌گیرند و گازهایی سمی تولید می‌شود که هوا را به‌شدت آلوده می‌کند.
وی وارد شدن این فاضلاب به زمین را نیز آلوده‌کننده خاک و منابع آبی می‌داند و می‌گوید: صنایع برای استان آلایندگی بسیاری به همراه داشته‌اند، اما فاضلاب صنعتی موضوعی نیست که به‌راحتی بتوان از آن عبور کرد و باید با جدیت دنبال شود. این شهروند یادآور می‌شود: در ساعات شب شاهد تخلیه فاضلاب صنعتی در بخشی از بلوار فقیه خراسانی در ورودی شمالی شهر هستیم که جای بررسی و برخورد دارد.


 تهیه بانک اطلاعاتی ویژه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تایید تخلیه فاضلاب صنعتی در برخی از نقاط شهر از جمله بلوار فقیه خراسانی و بیابان‌های اطراف خلد برین و حتی حاشیه کمربندی زارچ، بر ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از تولید فاضلاب صنعتی استان تاکید می‌کند.

«محسن صادقیان» می‌افزاید: این مهم در کارگروه پسماند استان بررسی شده است. پیش از این، زمینی در جاده طبس برای دفع پسماندهای استان جانمایی شده بود تا دفع به صورت استاندارد انجام شود. این کار در حال حاضر به سرانجام رسیده است و با جدیت دنبال می‌شود.

وی می‌گوید: باید اطلاعات هر پسماندی که از یک کارخانه صنعتی تولید می‌شود استخراج شود و موارد خطرناک، قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت آن شناسایی و تفکیک و به صورت اصولی دفع شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به اخباری که از تخلیه فاضلاب صنعتی در گوشه و کنار شهر شنیده می‌شود می‌افزاید: این گزارش‌ها به صورت مردمی به دستگاه‌ها اعلام شده است و انتظار می‌رود که مردم گزارش‌هایی از این گونه را برای برخورد با متخلفان اطلاع دهند.
وی با تاکید بر این‌که این فاضلاب عمدتا صنعتی و شیمیایی و خطرناک است اضافه می‌کند: تخلیه فاضلاب صنعتی با تانکرها در ساعات شب در گوشه و کنار محدوده یا حریم شهر، دور از چشم دستگاه‌های مسئول، اتفاق تلخی است.


ضرورت نظارت بر فاضلاب صنعتی در شهرک‌های صنعتی 

صادقیان اظهار می‌کند: اگر اطلاعات کافی درباره فاضلاب‌های صنعتی تولیدشده در واحدهای صنعتی استان در دست باشد، قطعا می‌توان با شناسایی آنها، اقدام به دفع استاندارد آنها کرد.
وی با انتقاد از متولیان امر دولتی از جمله زمین‌های دولتی داخل محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها می‌گوید: زمین‌های دولتی باید تحت نظارت قرار گیرند و از سوی دیگر، مسئولان اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان نیز باید با گشت‌های کنترل این موضوع را رصد کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد می‌گوید: تهیه فاضلاب صنعتی در شهرک‌های صنعتی اتفاق می‌افتد. از این رو شرکت شهرک‌های صنعتی باید بر تولید و دفع فاضلاب‌های صنعتی در شهرک‌ها نظارت کند.
صادقیان ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، بخش خصوصی که برای ساماندهی فاضلاب به کار گرفته می‌شود، باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا صلاحیتش تایید شود و مراحل حمل و تخلیه فاضلاب به‌درستی صورت گیرد.


فاضلاب خطرناک در محیط انسانی و طبیعی

«محسن صادقیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، با تاکید بر این‌که فاضلاب‌های صنعتی حاوی مواد خطرناکی هستند، می‌گوید: برخی از فاضلاب‌های صنعتی قابل اشتعال هستند و در صورت سوختن، گازهای سمی تولید می‌کنند که هم برای محیط انسانی و هم محیط طبیعی خطرناک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید