• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 47997
+
-

مرغ دوباره پرکشید

بازار
مرغ دوباره پرکشید

درحالی‌که دبیر ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرده فروش مرغ بالاتر از نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰تومان تخلف است، قیمت این کالا در مراکز خرده‌فروشی سطح شهر به کیلویی ۱۵هزار و ۵۰۰تومان رسیده است.
به گزارش همشهری، همزمان با رشد قیمت گوشت، مرغ هم گران شد، چراکه از نظر اقتصادی مرغ کالای جایگزین گوشت قرمز است و در شرایطی که قیمت گوشت افزایش یافته، مرغ نقش کالای جایگزین را برای گوشت بازی می‌کند و این موضوع به افزایش تقاضا برای این محصول در بازار منجر شده است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد واردات مرغ هم متوقف شده و آن چیزی که امروز در برخی از فروشگاه‌های دولتی عرضه می‌شود همان ذخیره استراتژیک است که مقدار آن محدود است.

این موضوعات گمانه اینکه قیمت مرغ در روز‌های آینده گران‌تر خواهد شد را تقویت کرده است. درحالی‌که نهاده‌های دامی با مجوز دولت با دلار 4200تومانی وارد می‌شود و ستاد تنظیم بازار هم با محاسبه همین موضوع قیمت مرغ را 11هزارو500تومان تعیین کرده، در نهایت براساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی، قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم دیروز در مراکز خرده‌فروشی به ۱۵هزار و ۵۰۰تومان رسید. چند روز قبل عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود با توجه به قیمت مصوب، هیچ خرده‌فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از ۱۱هزار و ۵۰۰تومان عرضه کند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می‌شود.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد بازار بدون توجه به قیمت‌های دستوری راه خود را می‌رود و کاری به آن ندارد که ستاد تنظیم بازار چه می‌گوید. این بی‌توجهی به خط و نشان‌های دولتی‌ها سابقه‌دار است و پیش از این هم، در حالی‌ که ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم را 9,800تومان و قیمت مرغ منجمد را 8,900تومان تعیین کرده بود، قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی، در کانال 13تا 14هزار تومان در نوسان بود.

مدیر اتحادیه تعاونی مرغداران گوشتی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و تغییری ایجاد نشود ما شاهد ادامه روند افزایش قیمت خواهیم بود. برومند چهارآیین گفت: با وجود صحبت‌های مسئولان تاکنون مرغی وارد نشده و آن چیزی که امروز در برخی از فروشگاه‌های دولتی عرضه می‌شود همان ذخیره استراتژیک است که مقدار آن محدود است و علت آن را باید از مسئولان وزارتخانه پرسید که چرا ذخیره استراتژیک و تنظیم بازار ما تا این مقدار کاهش داشته است.

مدیر اتحادیه تعاونی مرغداران گوشتی ادامه داد: اکنون قیمت تمام‌شده یک مرغ زنده 10هزار و 500تومان است که پس از ذبح، 25درصد آن افت می‌کند و در نتیجه قیمت آن 15هزار تومان می‌شود اما دولت اجبار می‌کند که لاشه را 11هزار و 500تومان به فروش برسانید. قیمت دولت منطقی است اما واقعی نیست. ما سویا و ذرت را از برزیل و آرژانتین خریداری می‌کنیم و تا خورموسی بدون مشکل می‌آید، عوارض 5درصد آن هم پرداخت می‌شود اما پس از آن تا رسیدن به‌دست تولیدکننده اتفاقاتی می‌افتد که دیگر آن عرضه 4200تومانی معنا ندارد و این قیمت‌های نجومی به‌وجود می‌آید. این یعنی وزارت صنعت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سایر سازمان‌های نظارتی نتوانسته‌اند وظیفه خود را انجام دهند و از فاصله بندر تا کارخانه را نظارت کنند و ببینند در این فاصله چه اتفاقاتی می‌افتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید