• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47958
+
-

بازار راکد جوراب‌بافی در زنجان

قیمت مواد اولیه جوراب‌بافی امسال در مقایسه با سال گذشته 200 درصد افزایش داشته است

گزارش
بازار راکد جوراب‌بافی در زنجان

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار :


 تا یک ماه دیگر سال97 به پایان می‌رسد. در این سال گرانی به همه جا سرک کشید و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و گویی این داستان ادامه دار خواهد بود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در سال 98 روزهای سختی را تجربه خواهیم کرد. این موضوع را بسیاری از بازاریان، کسبه و اصناف هم تایید می‌کنند و بسیاری از صاحبان واحدها خود را به آب و آتش می‌زنند تا بتوانند سرپا بمانند و نان کارگرانی که در آنجا کار می‌کنند، آجر نشود.

اتحادیه جوراب‌بافان زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از فعالان این بخش، کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند یا اگر در این حرفه باقی مانده‌اند به دلیل پشتوانه مالی است که از قبل داشته اند. حال، آنها نیز مانند صنوف دیگر منتظرند تا ببینند در سال جدید چه بر سر بازار خواهد آمد؟ آیا می‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود یا اینکه باید در کارگاه‌ها را ببندند و از راه دیگر معیشت خود را تامین کنند؟

اتحادیه جوراب‌بافان شهرستان زنجان مانند اتحادیه‌های دیگر در سال‌جاری دستخوش تغییراتی شد که با مذاق اعضای آن خوش نیامد و تلاش آنها برای ادغام نشدن با صنف خیاطان و تولیدکنندگان لباس از طریق استانداری و سازمان صنعت و معدن هم به جایی نرسید.ریاست این اتحادیه را محمود عتیق‌زاده برعهده دارد. وی که رئیس صنف خیاطان و تولیدکنندگان لباس است، اکنون در کسوت جدید در مورد مشکلات جوراب‌بافان به همشهری توضیح می‌دهد. 


تعداد واحدهای جوراب‌بافی

عتیق‌زاده اظهار می‌کند: به طور اسمی 150 جوراب‌بافی در شهر زنجان وجود دارد اما به طور رسمی 30 واحد در این بخش فعال هستند.وی می‌افزاید: قبلا مواد اولیه جوراب از کشورهای ایتالیا و چین وارد زنجان می‌شد، اما در حال حاضر چین بیشتر واردکننده مواد اولیه مانند انواع کش است.


 گرانی مواد اولیه

رئیس اتحادیه جوراب‌بافان شهرستان زنجان سپس به گرانی مواد اولیه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: نوسانات ارز بر بازار تاثیر زیادی داشته تا آنجا که فعالان در این بخش نمی‌توانند به راحتی مواد اولیه را تهیه کنند. قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته 200 درصد افزایش داشته و همین موضوع دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.وی با اعلام این‌که برای حل مشکل مذکور دست به دامن مسئولان دولتی شده است، توضیح می‌دهد: ما مسائل خود را در خصوص گرانی مواد اولیه و نبود قطعات دستگاه‌های جوراب‌بافی به گوش مسئولان رسانده‌ایم و آنها قول داده‌اند به زودی به این مسئله رسیدگی کنند.عتیق‌زاده می‌افزاید: فعالان این حوزه به دلیل افزایش قیمت مجبورند تولیدات خود را به قیمت بالاتر بفروشند تا دچار ضرر نشوند.


خرید، فقط نقدی

محمد مقدسیان، رئیس سابق اتحادیه جوراب‌بافان شهرستان زنجان و از فعالان این صنف نیز از افزایش قیمت مواد اولیه انتقاد می‌کند و می‌گوید: نخی که پیش‌تر به مبلغ 8500 تومان خریداری می‌شد، اکنون به قیمت 42 هزار تومان تهیه می‌شود. همچنین کش جوراب تا سال گذشته 18 هزار تومان بود که اکنون به قیمت 56 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی به موضوع خرید نقدی مواد اولیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: دیگر نمی‌توان مثل سابق خریدهای مورد نیاز را با چک انجام داد و همین موضوع بر روند کار جوراب‌بافان تاثیر گذاشته است.
از دیگر مسائلی که مقدسیان به آن می‌پردازد، خرید شراکتی فعالان این بخش در مواد اولیه است. وی در این خصوص اظهار می‌کند: جوراب‌بافان به دلیل نبود نقدینگی مجبورند مواد اولیه را به صورت شراکتی تهیه و استفاده کنند و همین موضوع بر افزایش قیمت نیز تاثیر زیادی داشته است. به عنوان مثال جورابی که پیش‌تر به مبلغ 10 هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون 40 هزار تومان است.


جوراب‌های ارزان وطنی

تنوع دنیای جوراب زیاد است، اما حال به دلیل گرانی بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند قید جوراب‌های گران را بزنند و خود را راضی کنند به خرید اجناس درجه2 و حتی درجه3.
رئیس سابق اتحادیه جوراب‌بافان شهرستان زنجان در این خصوص می‌گوید: طبیعی است که جوراب‌های ارزان از مواد ارزان و با کیفیت پایین تهیه شده است و در حال حاضر خرید و فروش آن بیشتر از انواع دیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که تا عید قیمت جوراب‌ها تغییر می‌کند یا نه؟ اظهار می‌کند: برخی از تولیدی‌ها جوراب‌های خود را دپو کرده بودند اما همین اجناس بالطبع با قیمت جدید عرضه می‌شود، چراکه هر روز شاهد نوسان قیمت هستیم.


تجهیزات گران

جوراب‌بافی با صنعت رابطه مستقیم دارد و اگر دستگاهی برای تولید نباشد به طور حتم جورابی تولید نمی‌شود. محمد مقدسیان، رئیس سابق اتحادیه جوراب‌بافی زنجان در این مورد توضیح می‌دهد: برخی از دستگاه‌ها و تجهیزات جوراب‌بافی خارجی هستند و برخی از آنها نیز ساخت داخل. اکنون قیمت تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی به طور تصاعدی افزایش یافته است، حتی سوزنی که بیش از این 500 تومان بود اکنون 5هزار تومان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید