• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47878
+
-

4نشانه امیدوارانه از توسعه مترو و اتوبوس در تهران 98

حمل‌و‌نقل
4نشانه امیدوارانه از توسعه مترو و اتوبوس در تهران 98

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

در پی اعلام خبر رسیدن 100دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، 4 نشان امیدوار کننده برای توسعه مترو و اتوبوس وجود دارد که در سال آینده ترددهای شهری را آسان‌تر خواهد کرد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که پیش از این نامه‌ای درباره لزوم کمک رئیس‌جمهور به متروی پایتخت به پاستور فرستاده بود، این بار با رهبر معظم انقلاب هم دیدار داشته و خواستار کمک به این مهم شده است. در این‌باره محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران طی گفت‌وگویی اعلام کرده که رئیس شورا درخصوص حمل‌ونقل عمومی تهران ملاقات‌های زیادی با مقامات بلندپایه کشور و مقام معظم رهبری داشته و از رهبری درخواست کمک کرده بود و ایشان هم در این رابطه دستوراتی را صادر کردند تا امیدواری‌ها به اتفاقات خوب برای حمل‌ونقل عمومی تهران بالا برود.

افزایش نرخ کمتر از تورم
بروز مشکلات اقتصادی شورای شهر و شهرداری را بر آن داشته تا افزایش سالانه نرخ ترددهای شهری را کمتر از هر سال برآورد کنند. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این‌باره اعلام کرد که لایحه کرایه حمل ونقل عمومی برای نخستین بار بدون رقم مشخص به شورای شهر ارائه می‌شود تا به‌دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه شورا به شهرداری اجازه دهد تا نرخ کرایه کمتر از نرخ تورم رسمی کشور افزایش یابد. این تصمیم در حالی است که به‌دلیل نوسانات بازار ارز، قیمت قطعات مترو و اتوبوس افزایش یافته چراکه عموماً تأمین تجهیزات مترو و اتوبوس از خارج کشور انجام شده که خرید ارزی است، اما با این حال نمی‌توان به‌دلیل مشکلات مالی در جامعه، نسبت به افزایش نرخ کرایه‌ها اقدام کرد و طبیعتاً از آنجایی که دولت نیز کمک چندانی به سیستم حمل‌ونقل ندارد، شهرداری مازاد هزینه‌ها را تقبل می‌کند.

لزوم حمایت از ترددهای برقی
حمایت وزارت نفت از برقی‌کردن اتوبوس‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودروها به‌منظور کاهش مصرف سوخت جدیدترین خبر از تصمیمات برای بهبود ترافیک و آلودگی هوای تهران است. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در حاشیه بازدید از کارخانه تولید باطری‌های خودرو و موتورسیکلت، از بررسی راهکارهای تبدیل موتورسیکلت‌ها و خودروهای مسافربر بنزینی و اتوبوس‌های گازوئیلی به برقی با همکاری شورای اسلامی و شهرداری تهران و وزارت صمت و شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه وزارت دفاع خبر داد و افزود: اگر این طرح‌ها سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شود، باید توسط وزارت نفت حمایت شود، اما هم‌اکنون میزان یارانه این وزارتخانه و حمایت از این طرح مشخص نیست. او اضافه کرد: باید از برقی کردن موتورسیکلت‌ها و خودروهای داخلی حمایت شود، چرا که بهترین روش برای کاهش آلودگی هوای تهران تبدیل خودروهای حمل‌ونقل عمومی به‌خودروهای برقی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید