• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47876
+
-

رؤیای توافق بزرگ

رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه باز هم به توافقی جامع برای پرونده‌های ادلب و شرق فرات دست نیافتند

رؤیای توافق بزرگ

روز پنجشنبه نشست سه‌جانبه رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در شهر سوچی برگزار شد؛ نشستی 3ساعته که نتایج آن باز هم با انتظارت رسانه‌ها و تحلیلگران فاصله داشت. پیش از این رسانه‌های هر 3کشور از احتمال حصول توافقی مهم برای پرونده‌های ادلب و شرق فرات در سوچی سخن گفته بودند؛ توافقی که در سایه خروج آمریکا از سوریه می‌توانست به نقطه عطفی مهم در بحران داخلی این کشور تبدیل شود. با این حال، به‌نظر می‌رسد 2موضوع کمیته قانون اساسی و همچنین منطقه امن در شمال سوریه مانع از حصول چنین توافقی شده است. به گفته روزنامه العربی الجدید، روسیه در جریان این دور از مذاکرات، در مقابل عقب‌نشینی از عملیات نظامی در ادلب، خواستار تعامل بیشتر ترکیه در موضوع تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه بوده است؛ فرایندی که با پافشاری اردوغان بر ترکیب مورد نظر ترکیه برای کمیته قانون اساسی بی‌نتیجه مانده است. به این ترتیب باز هم تعیین تکلیف هر 2پرونده به نشست آینده نمایندگان 3کشور در مذاکرات آستانه موکول شده که قرار است در سال آینده برگزار شود.
تمام اینها در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفراس خبری بعد از پایان نشست از توافقی حداقلی میان 3کشور در سوچی خبر داد؛ توافقی که به خروج نیروهای آمریکا از سوریه مربوط می‌شود. پوتین گفت: هر 3کشور معتقدیم خروج نیروهای آمریکا اقدامی مثبت و به نفع امنیت و ثبات در سوریه است.
او همچنین تأکید کرد: ترامپ تلاش می‌کند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند؛ اگرچه با توجه به مسائل سیاسی در داخل آمریکا فکر نمی‌کنم در این راه به‌طور کامل موفق شود. بر این اساس می‌توان گفت نشست سوچی در سایه پافشاری هر یک از طرف‌ها بر مواضع پیشین خود، به توافقی فراتر از سخنان پوتین دست نیافته است، به‌طوری‌که روسیه بار دیگر بر ضرورت پایان تروریسم در ادلب تأکید کرد، ایران خوستار بازگشت فوری ارتش سوریه به تمامی مناطق این کشور شد؛ درحالی‌که ترکیه بار دیگر بر لیست مورد‌نظر خود برای کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه پافشاری کرد؛ کمیته‌ای که قرار بود در اواخر آذر‌ماه با تأیید سازمان تشکیل شود اما در نتیجه اختلافات میان روسیه و ترکیه تا به امروز کار خود را آغاز نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید