• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47239
+
-

وضعیت قرمز گوشت‌

مسئولان قاچاق را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت در کرمانشاه عنوان می‌کنند ‌

گزارش
وضعیت قرمز گوشت‌

فرحناز چراغی |‌  کرمانشاه- خبرنگار:


این روزها دخل‌وخرج خیلی از خانوارهای کرمانشاهی به هم نمی‌خورد. قیمت‌ کالاها روزبه‌روز روند افزایشی خود را طی می‌کند. قیمت انواع گوشت نیز همین روند تند افزایشی را طی کرده و سبد غذایی خانوارها کوچک‌تر شده است. حال بسیاری از خانواده‌های کرمانشاهی در مصارف خود احتیاط به خرج می‌دهند.

گوشت قرمز یکی از اقلامی است که بدون تردید این روزها در سفره‌های مردم کمتر دیده می‌شود یا اگر گوشت قرمزی مصرف می‌کنند، از نوع گوشت یخی وارداتی است که به‌راحتی یافت نمی‌شود. قیمت گوشت از نوع گوسفندی در کرمانشاه مرز 80 هزار تومان را روزهاست که طی کرده. همه این گرانی‌ها در حالی است که کرمانشاه یکی از قطب‌های دامپروری و صادرکننده گوشت قرمز در کشور است. 


تغییر لحظه‌ای قیمت 

یک قصاب کرمانشاهی با بیان این‌که گوشت قرمز و دیگر انواع گوشت لحظه‌ای قیمتشان تغییر می‌کند، می‌گوید: میزان فروش گوشت در قصابی بسیار پایین آمده است و مردم به علت گرانی گوشت نمی‌خرند یا اگر می‌خرند مثل قبل نیست. 
رضایی ادامه می‌دهد: کاش قیمت به روال گذشته برمی‌گشت که مردم توان بیشتری در خرید گوشت قرمز داشتند و سود ما هم بیشتر بود. فقط گوشت نیست که قیمتش روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از خوراکی‌های مورد نیاز مردم قیمت بالایی دارند. میوه نیز این روزها در کرمانشاه قیمتش بالا رفته است، در حالی که حداقل تا یک ماه پیش حداقل قیمت میوه آن‌قدر بالا نبود. 


مصرف گوشت کم شده است

یک قصاب در میدان وزیری نیز می‌گوید: مصرف گوشت و خرید آن بسیار کم شده است. مردم دیگر خیلی کم گوشت می‌خرند. برخی از قصابان همکار ما به دلیل کاهش خرید گوشت متضرر شده و حتی قصابی خود را تعطیل کرده‌اند. 
محمدی ادامه می‌دهد: تنها قیمت گوشت نیست که روزبه‌روز در حال افزایش است بلکه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی مردم این روزها خیلی بالا رفته است. 

وی می‌گوید: مشتریانی داریم که اندازه 10 تومان گوشت خریداری می‌کنند و این بسیار ناراحت‌کننده است. امیدوارم مسئولان به داد مردم برسند چون در شرایط سختی قرار دارند. حقوق یک روز کارگر کفاف خرید یک کیلو گوشت را نمی‌دهد.
 بنابراین بسیاری از خانواده‌های کرمانشاهی قید خرید گوشت قرمز را زده‌اند.

حتی کارمندان نیز خیلی کم گوشت قرمز می‌خرند، چراکه حقوق‌ها ثابت مانده اما قیمت‌ها در حال افزایش است. حقوق مردم کفاف زندگی‌شان را با این همه گرانی سرسام‌آور نمی‌دهد. گوشت یخی هم در بازار نیست که مردم حداقل از آن گوشت استفاده کنند و بسیاری از کرمانشاهیان گوشت قرمز را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند.


قیمت مصوبی برای گوشت وجود ندارد 

رئیس اتحادیه قصابان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به گرانی قیمت گوشت در این استان می‌گوید: قیمت گوشت لحظه‌ای در میادین کرمانشاه گران می‌شود. قیمت مصوبی برای گوشت وجود ندارد، اما یک عرف برای قیمت گوشت وجود دارد و قیمت‌ها نزدیک به هم است. 

«حسن آمویی» با بیان این‌که طی سال‌های گذشته صادرات دلیل گرانی نرخ گوشت بود، اضافه می‌کند: در حال حاضر با قطع صادرات مشکل حل شد اما صادرات غیرقانونی کماکان ادامه دارد. خیلی از کسانی که در گذشته صادرکننده گوشت بودند این روزها با صادرات غیرقانونی خیلی بیشتر از گذشته سود می‌برند. 

وی می‌گوید: خیانت دیگری که در حق مردم می‌شود و از خارج کشور به‌ویژه کشورهای عربی هدایت می‌شود این است که ارقام مختلف دام ماده زنده کشور در میادین با کیلویی 10 هزار تومان گران‌تر خریداری می‌شود تا دام مولد ایرانی از بین برود و سال آینده تولید هم نداشته باشیم. 

در صورت تداوم این کار تولید ایران در زمینه دام از بین خواهد رفت. دام ماده زنده گوسفند در حال حاضر با قیمت بالاتری از دام نر به فروش می‌رسد. در گذشته طالب دام ماده زنده وجود نداشت، اما این روزها خریدار دام مولد بیشتر شده است. رئیس اتحادیه قصابان کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که مردم کرمانشاه از لحاظ درآمدی قشر ضعیفی هستند، می‌گوید: باید سرانه توزیع گوشت وارداتی در کرمانشاه نیز مانند تهران بیشتر شود، اما متأسفانه گوشت وارداتی در تهران توزیع می‌شود و باقیمانده آن در دیگر شهرستان‌ها و از جمله کرمانشاه توزیع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید