• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47245
+
-

پارک آبی خرم‌آباد روی موج بی‌پولی

مجوز ساخت پارک آبی خرم‌آباد سال 90 صادر شد و از آن زمان تا به حال این پروژه فقط 20 درصد پیشرفت داشته است

عمران
پارک آبی خرم‌آباد روی موج بی‌پولی

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:

احداث پارک آبی در خرم‌آباد یکی از خبرهای خوبی بود که در سال 90 در استان مطرح شد؛ پروژه‌ای که نقش مهمی در ماندگاری گردشگران در این شهر خواهد داشت. قرار بود این مجموعه به عنوان نخستین مجموعه عظیم آبی استان و در زمینی به مساحت 28‌هزار متر‌ مربع با در نظر گرفتن بخش‌های خرید، اقامتی، رستوران، پارک آبی و سینما احداث ‌شود.
 بعد از صدور مجوز و صرف 500 میلیون تومان در سال 90 برای اخذ مجوزهای قانونی، کار شروع شد و پروژه به 20 درصد پیشرفت رسید، اما به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات از سوی بانک‌ها و حمایت نکردن مسئولان و متولیان، این طرح نیز همانند بسیاری دیگر از طرح‌ها متوقف شد. 


فازهای درنظرگرفته

سرمایه‌گذار این پروژه به جزئیات این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه یک مجتمع گردشگری است که در ابتدای منطقه تفریحی بام و در کنار نمایشگاه بین‌المللی قرار دارد و در سال 90 مجوز احداث آن صادر شد. 
 «مصطفی تقی‌پور» اضافه می‌کند: این مجتمع شامل پارک آبی سرپوشیده، رستوران بین‌المللی، باغ‌رستوران و مرکز خرید است. علاوه بر این، برای این مجتمع به ‌اندازه کافی فضای سبز و پارکینگ در نظر گرفته و راه‌های دسترسی از داخل زمین طرح پیش‌بینی شده است. 

وی می‌افزاید: قرار بود در فاز اول پارک آبی و رستوران بین‌المللی تکمیل و افتتاح شود و سپس در فاز دوم مرکز خرید، باغ‌رستوران و مراکز اقامتی در دستور کار قرار بگیرد. در حال حاضر، تمامی زیرساخت‌های 2 فاز انجام گرفته و ساختمان اداری، تجهیز کارگاه و زیربناها انجام شده است. 

مدیرعامل شرکت شهاب‌نیرو ادامه می‌دهد: این پروژه دارای ظرفیت اشتغال‌زایی زیادی است. برای پارک آبی 3500 نفر ظرفیت و اشتغال‌زایی برای 118 نفر پیش‌بینی شده است. در مرکز خرید با 4 هزار متر‌ مربع مساحت ایجاد اشتغال برای 240 نفر، در سینما با ظرفیت 40 نفر نیز ایجاد اشتغال برای 9 نفر مدنظر است. همچنین در پارکینگ نیز با ظرفیت 300 خودرو اشتغال برای 8نفر شغل ایجاد می‌شود. 


دلایل توقف پروژه

تقی‌پور بیان می‌کند: از دلایل متوقف شدن این پروژه پرداخت نشدن تسهیلات بانکی است. میراث فرهنگی برای پرداخت تسهیلات به بانک‌ها معرفی‌نامه ارائه داد، اما بعد از بوروکراسی‌های چندماهه بانک‌ها اعلام کردند چون سرمایه‌گذار در بخش خصوصی فعال است، الزامی برای پرداخت تسهیلات به آنها وجود ندارد. 
وی یادآور می‌شود: در حال حاضر، ما مشکل نقدینگی داریم؛ ضمن این‌که به عنوان یک شرکت پیمانکار بیش از 5 میلیارد تومان از اداره کل راهداری استان طلب داریم. اگر مطالباتمان وصول شود، دیگر به دریافت تسهیلات نیازی نداریم. تا الان بالغ بر 4 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. در حال حاضر، ارزش افزوده این رقم بیش از 20 میلیارد تومان است. 


دلایل کند بودن پروژه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان در مورد دلایل متوقف شدن این پروژه می‌گوید: چون توان مالی سرمایه‌گذار در حد و حجم پروژه نیست، پروژه متوقف شده است. هرچند در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای جذب اعتبار از طریق بانک‌ها شده، به دلیل عدم پذیرش طرح توسط بانک‌ها و نداشتن صرفه اقتصادی تاکنون هیچ بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات به این پروژه نشده است. 
 «مهدی بهاروند» می‌افزاید: این در حالی است که سرمایه‌گذار حاضر به دریافت تسهیلات با سود بالا بود، اما باز هم بانک‌ها حاضر به همکاری نشدند، زیرا در این حالت نیاز به پرداخت تسهیلات با بازپرداخت بلندمدت بود و بانک‌ها بازپرداخت برایشان در اولویت است. 

وی بیان می‌کند: در حال حاضر، با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها، نوسان نرخ ارز و تغییر مصالح ساختمانی این پروژه به بیش از 20 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد. میراث فرهنگی خود نمی‌تواند در این پروژه سرمایه‌گذاری کند. تنها راه‌حل رفع این مشکل این است که سرمایه‌گذار برای طرح خود شریک بیاورد و طرح را اجرا کند. بهاروند می‌افزاید: این نوع پروژه‌ها به تسهیلات بلندمدت نیاز دارند که به دلیل کمبود منابع، امکان پرداخت چنین تسهیلاتی وجود ندارد. تسهیلات کوتاه‌مدت نیز جوابگوی اجرای این نوع پروژه‌های گردشگری نیست. 

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مزایای احداث این گونه طرح‌ها که در جذب گردشگر موثر است اشاره می‌کند و می‌گوید: احداث پارک آبی اولین طرح ارائه‌شده در استان بود که بلافاصله بعد از مطرح شدن در نشست‌های استانی، با احداث آن موافقت شد، زیرا یکی از زیرساخت‌های مهم گردشگری به شمار می‌رود.  وی یادآور می‌شود: احداث چنین مجتمع‌هایی در استانی همچون لرستان که هدفش تغییر از «معبر گردشگری» به «مقصد گردشگری» است، یکی از الزامات است و باید مسئولان ارشد استان برای رفع مشکلات این طرح‌ها همکاری لازم را داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید