• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47236
+
-

بازار گرم پرتقال مازندران

استان موظف است30 هزار تن پرتقال شب عید را تامین کند

باغداری
بازار گرم پرتقال مازندران

اشکان جهان‌آرای|‌  ساری - خبرنگار:

بیشترین حجم پرتقال شب عید امسال هم مانند سال‌های گذشته از باغ‌های مازندران به عنوان قطب تولید مرکبات کشور تامین می‌شود. در حالی که افزایش قیمت پرتقال در روزهای اخیر و رسیدن قیمت این میوه به کیلویی 4 هزار تومان نگرانی‌هایی بابت احتمال کمبود این میوه در بازار ایجاد کرد، آغاز انتقال پرتقال‌های تامین شده برای شب عید از مازندران به استان‌های دیگر، خیال مصرف‌کنندگان را بابت احتمال افزایش قیمت این میوه پرطرفدار در روزهای پایانی سال راحت کرد.

وجود بیش از 110 هزار هکتار باغ پرتقال در مازندران و موقعیت اقلیمی مناسب برای تولید مرکبات سبب شده که هر سال بخش مهمی از نیاز داخلی کشور به پرتقال در استان تامین شود. امسال هم دولت، مازندران را موظف به تامین 30 هزار تن پرتقال شب عید سراسر کشور کرد. از چند روز پیش انتقال این میوه‌های ذخیره شده در انبارها آغاز شده است.


انتقال روزانه 700 تن پرتقال به دیگر استان‌ها

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، روزانه 700 تن پرتقال از مازندران به استان‌های مختلف حمل می‌شود. حجم پرتقال‌های صادر شده از استان به مرز 8 هزار تن رسیده و در 21 استان توزیع شده است.
«عزیزالله شهیدی‌فر» با اشاره به نقش پررنگ مازندران در تامین پرتقال کشور می‌گوید: «40 هزار تن پرتقال برای شب عید امسال باید ذخیره‌سازی می‌شد که 10 هزار تن از جنوب کشور و 30 هزار تن دیگر از مازندران تامین می‌شود. به همین منظور حدود یک درصد از مرکبات استان برای تنظیم بازار شب عید اختصاص داده شد.» 

به گفته این مسئول، بخش عمده‌ای از پرتقال‌های تولید شده مازندران در سال جاری به کشورهای همسایه صادر شده که این روند ادامه دارد. وی می‌افزاید: «صادرات مرکبات به رونق بازار این محصول کمک می‌کند. لازم است همه زنجیره‌های تولید اعم از تولیدکننده،انباردارن،حمل‌و‌نقل، سورتینگ‌داران و مسئولان دولتی همکاری لازم را داشته باشند.» 


حال خوب پرتقالی

توزیع پرتقال‌های شب عید در سراسر کشور از 20 اسفند با قیمت مصوب کیلویی 3 هزار و 100 تومان آغاز می‌شود. دلیل انتقال این میوه‌ها از حالا به استان‌های دیگر، برنامه‌ریزی برای توزیع و جلوگیری از شلوغ شدن مسیرها در هفته‌های پایانی سال است.مازندران امسال شرایط بسیار خوبی در تولید مرکبات به‌ویژه پرتقال دارد که این تولید مناسب با وجود برخی برنامه‌های صادراتی، سبب افزایش صادرات این محصول به کشورهای همسایه نیز شد.به گفته رئیس اتحادیه باغداران مازندران، پیش‌بینی تولید پرتقال حدود یک میلیون و 500 هزار تن بود که این رقم محقق شد و شرایط مناسبی در بازار مرکبات استان فراهم کرد.

«محمدرضا شعبانی» با بیان این‌که امسال بازار خوبی در حوزه مرکبات استان شاهد هستیم، به همشهری می‌گوید: «امسال پرتقال چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت، شرایط بسیار مطلوبی دارد. موجودی خوبی در انبار داریم و علاوه بر توزیع پرتقال به استان‌های دیگر، صادرات این محصول نیز در حال انجام است.»


افزایش طبیعی قیمت

رئیس اتحادیه باغداران مازندران می‌افزاید: «بعضی از باغداران ما شاید امکان ذخیره‌سازی در انبارها را نداشته یا مایل به این کار نباشند. به همین دلیل محصول را روی درخت می‌فروشند. برخی از باغداران استان هم هنوز محصولشان را نفروخته‌اند و در این روزها با توجه به افزایش قیمتی که مشاهده شده در حال عرضه محصول هستند. البته این افزایش قیمت منطقی است. طبیعی است که قیمت پرتقال روی درخت بسیار کمتر از قیمت پرتقال داخل انبار باشد. هزینه‌های مربوط به چیدن، حمل‌و‌نقل به انبار، نگهداری و انبارداری و عرضه به بازار، در این موقع از سال هزینه‌هایی به قیمت اولیه پرتقال روی درخت اضافه می‌کند.»

شعبانی با بیان این‌که تولید زیاد و ذخیره مناسب شرایط خوبی در بازار مرکبات استان فراهم کرده است، اظهار می‌کند: «در انبارهای مرکبات مازندران در حال حاضر حدود 500 هزار تن پرتقال ذخیره‌سازی شده وجود دارد که علاوه بر تامین پرتقال شب عید، تقاضای بازار در روزهای پس از نوروز را نیز می‌تواند تامین کند.»


ضرورت افزایش صادرات

به گفته این فعال حوزه باغداری استان، در روزهای پایانی سال و تعطیلات با توجه به افزایش مصرف میوه، ممکن است تقاضای بیشتری برای پرتقال در بازار کشور وجود داشته باشد، به همین دلیل باید برای تامین پرتقال در صورت نیاز استان‌ها آماده باشیم. ذخیره مناسب در انبارهای مازندران این نیاز احتمالی را هم تامین خواهد کرد.شعبانی درباره وضعیت مناسب صادرات پرتقال به کشورهای همسایه نیز می‌گوید: «وضعیت خوب تولید و کیفیت مناسب پرتقال‌ها سبب شد که امسال تقاضای بازار خارجی از مازندران هم زیاد باشد. امسال پرتقال به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، عمان، امارات و برخی کشورهای همسایه از جمله عراق، ارمنستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان صادر شد و این روند کماکان ادامه دارد. وضعیت خوب صادرات امسال می‌تواند تضمین‌کننده رشد این روند در سال آینده نیز باشد.»

وی با تاکید بر این‌که باید از باغداران و انبارداران مرکبات حمایت‌های لازم انجام شود تا رشد صادرات مرکبات در سال‌های آینده استمرار یابد، بیان می‌کند: «انبارداران مازندران توان انبارداری را برای صادرات دارند. تولیدکنندگان هم از ظرفیت خوبی برای ارائه محصول با کیفیت برخوردار هستند. بنابراین باید از این فرصت و توان استفاده شود که در صادرات و تنظیم بازار داخل موفقیت‌های بیشتری داشته باشیم.»


برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات

توان بالای باغ‌ها و باغداران مازندران در تولید مرکبات، به‌ویژه پرتقال چشمگیر است. در باغ‌های مرکبات مازندران به ازای هر هکتار بین 20 تا 100 هکتار میوه تولید می‌شود که از برخی کشورهای صاحبنام در زمینه مرکبات هم بیشتر است. میانگین تولید پرتقال در اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای مطرح در زمینه تولید مرکبات، 35 تن در هکتار است که فاصله زیادی با توان تولید پرتقال در مازندران دارد. این آمارها بیانگر فرصت مناسب اقتصادی برای کسب سود بیشتر از بازارهای خارجی است.

باغداران مازندرانی پس از چند نوبت خسارت دیدن از برف و سرمای شدید، امسال روی خوش مرکبات را یک بار دیگر دیدند و امیدوار به استمرار این روند هستند. امسال به علت افزایش صادرات، پرتقال‌های کمتری در انبارها فاسد شدند و تنش‌های کمتری هم در بازار مرکبات استان ایجاد شد. پایه‌‌گذاری برای افزایش صادرات مرکبات مازندران در صورتی که با اصلاح ارقام پرتقال همراه شود تا سرماهای زودرس تاثیر منفی بر پرتقال‌ها نگذارند، بی‌تردید سرعت حضور پرتقال مازندران را در بازارهای بین‌المللی افزایش می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید