رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی- کاربردی شهرداری:
آموزش60درصد از کارکنان شهرداری تهران در مراکز 9گانه
محمود مولایی/ خبرنگار
مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی شهرداری تهران با داشتن 9مرکز به فعالیتهای خود ادامه میدهد. سازمان مدیریت پسماند نیز به تازگی پیشنهاد راهاندازی دهمین مرکز را ارائه داده و قرار است تمامی پرسنل شهرداری از مزایای این مؤسسه بهرهمند شوند. اصغر احمدی، سرپرست مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی شهرداری تهران در این رابطه به همشهری میگوید: «تعداد پرسنل شهرداری تهران از 68هزار نفری که رسما اعلام شده تا 120هزار نفر حقوقبگیری که در قسمتهای مختلف دارد، برآورد میشود.
این جمعیت به تنهایی از 90درصد شهرهای ایران جمعیتش بیشتر است. با توجه به حجم بالای پرسنل شهرداری از سال 81نخستین مرکز علمی-کاربردی ما تحت عنوان مرکز فرهنگی و هنری وارد فاز آموزش شدیم.» او ادامه میدهد: «قرار هم بر این بود که مراکز علمی-کاربردی بتوانند نیاز شهرداری را در حوزههای آموزشی برطرف کنند. هماکنون هم توانستند این نیاز را تا حدود زیادی با وجود فراز و نشیبها برطرف کنند. از سال 92برای ساماندهی و مدیریت بهتر این مراکز آموزشی را تجمیع کردند. به این ترتیب، تعدادی مراکز جدید به مراکز قبلی اضافه شد.»
دو مرکز علمی-کاربردی فرهنگی و اجتماعی، مرکز آموزش نوسازی، بهسازی، فناوری، مدیریت بحران حملونقل، تاکسیرانی، مترو و آتشنشانی مراکز فعال مؤسسه بهحساب میآیند.
احمدی معتقد است: «مؤسسه هماکنون با 9مرکز فعالیت دارد که مؤسسه به مثابه ستاد این مراکز عمل میکند. مؤسسه نقش مدیریت و راهبری را با اساسنامهای که مصوب وزارت علوم است، بهعهده دارد. البته مدیریت عالی شهرداری هم نقش دارد که اگر بخواهم واضحتر بگویم رئیس هیأت امنای مؤسسه شهردار تهران است.» او عنوان میکند: «مؤسسه علمی-کاربردی نیازمند توجه است. از آنجایی که یک سازمان غیرانتفاعی هم محسوب میشود، اگر وارد فاز انتفاعی شود، احتمالا شبیه برخی سازمانها و مراکز علمی غیرانتفاعی میشود.
در این صورت خدای ناکرده دچار یکسری خطاها میشود و کیفیت را قربانی میکند. اما نظارت شهرداری هم میتواند ما را از این اتفاقها برحذر دارد و هم اینکه با تامین بودجه ما را از خطای احتمالی دور کند. در ضمن اگر ما بخواهیم تغییر و تحول داشته باشیم خودِ شهردار میتواند خیلی بهتر اظهارنظر کند.» سرپرست مؤسسه علمی-کاربردی درباره پیشنهاد سازمان مدیریت پسماند میگوید: «سازمان پسماند به نیابت از معاونت خدمات شهرداری برای تاسیس یک مرکز جدید به مؤسسه مراجعه کرد. در دل شهرداری خودِ سازمانها براساس نیازهای خودشان از ما چنین درخواستی دارند. طبق همین الگو در سالهای گذشته یکسری از سازمانها برای این کار پیشقدم شدند. در واقع کسی به این سازمانها دستوری نداده است.»
احمدی درباره آموزش شهروندی عنوان میکند: «مرکز آموزش شهروندی، یکی از مراکزی است که عمومیت زیادی دارد؛ مثلا آموزشهای آتشنشانی تخصصی است و افراد خاصی وارد این مرکز میشوند. اما مرکزی مانند شهروندی آموزشهایش میتواند خیلی عام باشد؛ یعنی فردی که در مرکز آتشنشانی است، ممکن است نیاز به یکسری آموزشهای شهروندی داشته باشد؛ بنابراین، آموزش شهروندی خیلی از قشرهای مختلف جامعه را دربرمیگیرد و یکی از مراکز کلیدی ما بهحساب میآید.
ما در این مرکز و در مقطع کاردانی 358دانشجو و در مقطع کارشناسی 425دانشجو داریم. ما در مجموع 77رشته تحصیلی داریم که 40رشته کاردانی و 37رشته در مقطع کارشناسی است. در مجموع نیز 1888نفر دانشجوی کاردانی داریم و 2001نفر دانشجوی کارشناسی.» او یادآور میشود: «ما علاوه بر دورههای ترمیک که در مقطع کاردانی و کارشناسی آموزش میدهیم و همینطور پودمانی، در یکسری از آموزشها هم بهصورت ضمن خدمت در خدمت همکاران شهرداری هستیم.
همچنین حدود 40هزار دوره پودمانی و ترمیک برگزار شده است؛ یعنی ما طی این سالها 4565نفر از پرسنل شهرداری را آموزش دادهایم. اگر بخواهیم درصد بگیریم، 60تا 65درصد پرسنل شهرداری حداقل یک دوره در مؤسسه علمی-کاربردی شهرداری تهران آموزش دیدهاند.» احمدی در پایان نیز اضافه میکند: «آموزش عالی در مجموع و مراکز علمی-کاربردی بهصورت خاص در سالهای گذشته با یک کمیتگرایی افراطی مواجه بوده است. اگر دانشگاه سراسری، آزاد و...
را نگاه کنید، متوجه میشوید زمانی پذیرش به قدری محدود بود که جوابگو نبود. ما الان به قدری به سمت آموزش عالی پیش رفتیم که احساس میکنیم کیفیت خیلی کاهش پیدا کرده است.
ما یک تفاوت فاحش هم با مراکز خصوصی داریم و آن به حمایت شهرداری از مؤسسه برمیگردد. مثلا شهرداری ساختمانی در اختیار ما قرار میدهد و تعدادی نیرو را در آنجا مستقر کرده و امکانات و تجهیزاتی را که دغدغه هر فعال حوزه آموزش است، تامین میکند. برای همین، تمرکز ما باید روی ارتقای کیفیت باشد. بنابراین مهمترین برنامه و هدف من این است که فعالیتهای آموزشی مؤسسه را به نحو محسوسی ارتقا دهم.»