• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45546
+
-

طرح بنزینی جبهه پایداری برای دولت

نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، طرحی را به مجلس ارائه داده‌اند که براساس آن بنزین برمبنای کد ملی توزیع می‌شود

انرژی
طرح بنزینی جبهه پایداری برای دولت


دولت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هنوز وارد بررسی تبصره‌های مرتبط با سازوکار توزیع و قیمت حامل‌های انرژی نشده‌اند اما برخی نمایندگان مجلس عمدتا وابسته به طیف سیاسی پایداری‌ها، در یک اقدام پیش‌دستانه و با هدف عدالت و جلوگیری از قاچاق، طرح سهمیه‌بندی بنزین را به مجلس ارائه داده‌اند، حال آنکه چالش اصلی دولت نه‌فقط قاچاق بنزین که رشد مصرف این فرآورده و البته قاچاق گازوئیل است و دولت البته بارها گفته با سهمیه‌بندی بنزین مخالف است. طرح جدید برخی نمایندگان البته با حفره‌ها و مشکلات زیادی مواجه است تا آنجا که پیشنهاد شده سهمیه‌ بنزین هر نفر به میزان یک لیتر در روز براساس کد ملی اختصاص یابد و مشخص نیست این ایده تا چه اندازه قابل اجراست؟

تقدیم طرح سهمیه‌بندی بنزین در نشست علنی روز یکشنبه مجلس که در کمال تعجب روزنامه دولت آن را تیتر کرده، البته با مخالفت اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم مواجه شده تا آنجا که اسدالله قره‌خانی، سخنگوی این کمیسیون به ایلنا گفته است: تا پایان سال آینده دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارند و بعید است طرح یادشده بتواند جلوی رشد مصرف و قاچاق بنزین را بگیرد، مگر اینکه قیمت‌ها تا حدی بالا برود که قاچاق مقرون به صرفه نباشد. او گفت: براساس این طرح، گفته شده به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص یابد و شرکت پالایش و پخش فرآورده نیز سامانه‌ای تعریف کند تا افرادی که خودرو ندارند سوخت خود را از این مسیر فروخته و دارندگان خودرو هم بتوانند خرید کنند. وی افزود: در این طرح آمده، جایگاه‌داران  برای سرویس‌های عمومی اعم از وانت‌ها و تاکسی‌ها اولویت قائل شوند تا بتوانند بدون نوبت سوختگیری داشته باشند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره موافقت یا مخالفت با این طرح گفت: فعلا باید در کمیسیون تخصصی انرژی مطرح شود، سپس این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور طراحان و دستگاه مربوطه آن را جمع‌بندی کرده و به هیأت‌رئیسه ارائه دهد.

تصویب طرح زمان‌بر است
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال‌۹۸ با بیان اینکه فرایند تصویب و اجرای طرح ارائه شده بسیار زمان‌بر خواهد بود، گفت: براساس لایحه بودجه ارائه شده دولت، موضوع نحوه توزیع سوخت در سال‌۹۸ مانند سال‌ جاری بوده و این به‌معنای آن است که دولت در لایحه، مسئله سهمیه‌بندی سوخت را نیاورده است. محمدمهدی مفتح تأکید کرد: کمیسیون تلفیق هنوز نسبت به حامل‌های انرژی، قیمت آن و نحوه اجرا تصمیمی اتخاذ نکرده و براساس لایحه بودجه سال‌1398 ارائه شده از سوی دولت، موضوع حامل‌های انرژی و نحوه توزیع سوخت در سال‌98 مانند سال‌ جاری بوده است.

سهمیه‌بندی کافی نیست
سیدعلی ادیانی، نماینده موافق سهمیه‌بندی بنزین می‌گوید: سهمیه‌بندی شرط لازم برای کنترل قاچاق است اما کافی نیست. هزینه‌هایی باید برای کنترل این امر انجام شود و نهاد‌های مرتبط باید ضریب حفاظتی و امنیتی را بالا ببرند. وی با بیان اینکه مبنای نظام جمهوری اسلامی عدالت است، گفت: اگر چه ایران نیاز به سهمیه‌بندی ندارد، اما سهمیه‌بندی انرژی برکاتی خواهد داشت. حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، از امضا‌کنندگان این طرح ادعا کرد، تجربه نشان داده درصورت سهمیه‌بندی ۶۰‌درصد مردم، همان میزانی را مصرف می‌کنند که به آنها سهمیه داده می‌شود.

او افزود: پیش‌بینی ما این بود که اگر بناست سهمیه‌بندی صورت بگیرد، ارزش اصلی به انسان‌ها داده شود نه به‌خودرو و سرمایه. دولت ممکن است بگوید که کارت سوخت احیا شده است و به ازای هر کارت سوخت سهمیه بنزین داده شود، اما می‌گوییم این سهمیه را به ‌خودرو ندهید، بلکه سهمیه براساس کد ملی به سرپرست خانوار اختصاص یابد؛ فارغ از اینکه آن خانواده‌ خودرو دارد یا خیر. او اضافه کرد: بنزینی که به قیمت هزار تومان ارائه می‌شود براساس فوب خلیج‌فارس بین ۵۰ تا ۵۵ سنت قیمت‌گذاری شده که 6 هزار تومان می‌شود. بنابراین افراد با خرید یک لیتر بنزین هزار تومانی 5 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند، ما معتقدیم این یارانه باید به فقرا داده شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه یادآور شد: در این طرح پیش‌بینی شده به ازای هر کد ملی در روز یک لیتر به ‌حساب سرپرست خانوار واریز شود که بر این اساس یک خانواده‌ 4 نفره در‌ ماه ۱۲۰ لیتر بنزین سهمیه دارند و می‌توانند هرقدر می‌خواهند از این سهمیه مصرف کنند. طبق پیش‌بینی‌ها این سهمیه‌ها در کارت افراد قرار می‌گیرد و می‌توانند تمام یا بخشی از آن را به قیمت آزاد بفروشند یا صادر کنند چراکه سهمیه بنزین قابل نقل‌ و انتقال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید