• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45348
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mj6p
+
-

پس‌لرزه‌های افزایش قیمت خودرو ادامه دارد

وزیر صنعت: خودروسازان به جای پراید زیان‌ده یک خودروی سودده تولید‌کنند

نزدیک شدن قیمت خودروهای پرتقاضا به قیمت‌های حاشیه بازار و ناتوانی خودروسازان در رشد عرضه و تحویل خودروهای ثبت‌نامی، موجب تداوم پس‌لرزه‌های گرانی خودرو شده است.
به‌گزارش همشهری، کاهش شدید تیراژ تولید و افزایش دپوی خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی به مشکل اصلی صنعت خودرو تبدیل شده اما به‌نظر می‌رسد حرکت گام به گام مسئولان ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی نیز راهگشای خودروسازان نبوده است. حرکت لاک‌پشتی خودروسازان در عمل به تعهدات پیش‌فروش خودرو و نارضایتی مشتریان از شرایط قیمتی جدید خودروهای ثبت‌نامی موجب افزایش تجمعات اعتراضی مشتریان و بالا گرفتن موج انتقادات نسبت به میزان و چگونگی افزایش قیمت و تغییر نکردن شرایط عرضه خودروها شده است.

نارضایتی مشتریان پیش‌خرید خودرو
پس از تجمعات اعتراضی اخیر مشتریان خودرو مقابل وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی، دیروز نیز تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو به‌دلیل دریافت نکردن به‌موقع خودروهای پیش‌خریدی خود یا نارضایتی از افزایش قیمت این خودروها مقابل مجلس تجمع کردند. این مشتریان به ایلنا اعلام ‌کردند که برای دریافت خودرو وجوه لازم را پرداخت کرده‌اند و حتی برای برخی نیز دعوتنامه دریافت خودرو از سوی شرکت خودروسازی ارسال شده اما هنوز خودروی ثبت‌نامی خود را دریافت نکرده‌اند. به گفته این معترضان، به‌رغم انعقاد قراردادهای پیش‌خرید خودرو با قیمت‌های قبلی، شرکت‌های خودروسازی تأکید می‌کنند که خودرو مشمول افزایش قیمت شده و این مشتریان باید مبالغ اضافی برای دریافت این خودروها را بپردازند. این معترضان خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس و الزام وزیر صنعت به پیگیری این موضوع شدند.

مشمولان افزایش قیمت‌ اخیر خودروسازان
اما همزمان شرکت سایپا که در 2‌ ماه اخیر با 2 مرحله افزایش قیمت، نرخ خودروهای پرتقاضای خود را به قیمت‌های حاشیه بازار نزدیک کرده، مشتریان محصولات خانواده پراید و تیبا که تاریخ تحویل آنها از اول شهریور تا 30 دی‌ماه امسال است، شامل افزایش ۳۰ درصدی مجدد قیمت این محصولات می‌شوند. اما مشتریانی که دعوتنامه آنها صادر و در زمان مقرر تکمیل وجه شده‌اند، مشمول این افزایش نخواهند بود. همچنین تمام تعهدات این گروه خودرو‌سازی‌ که تاریخ تحویل آن تا 31مرداد‌ماه امسال بوده یا تکمیل وجه کرده‌اند، با قیمت قبل محاسبه و مشمول افزایش قیمت نمی‌شود. مصطفی خان‌کرمی، مدیرعامل بازاریابی و فروش ایران‌خودرو نیز با بیان اینکه تعهدات این شرکت درخصوص پیش‌فروش قطعی محصولات پابرجا بوده و مشمول افزایش قیمت‌ها نمی‌شود، علت تأخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده این شرکت را نبود توازن در قیمت تمام‌شده خودرو و قیمت مجاز شرکت و شرایط اقتصادی در سال‌جاری دانست.

   توقف تولید خودروهای زیان‌ده
وزیر صنعت در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران اعلام کرد: اگر تولید پراید برای خودروساز صرفه نداشته و مجبور است آن را با ۱۰‌میلیون تومان ضرر به فروش رساند، بهتر است تولید آن را متوقف و به سمت تولید سایر محصولات خودرویی ببرد. رضا رحمانی، افزود: متأسفانه برخی از خودروسازان گلایه داشتند که قیمت محصولات آنها کم است؛ بنابراین تأکید داشتیم که اول باید تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند و برای محصولات بعدی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند. او با بیان اینکه به‌ خودروسازان اعلام شده، ۸۰ درصد تولید خود را باید به تعهدات گذشته اختصاص دهند، افزود: حتی من به یکی از خودروسازان گفتم لزومی ندارد که شما برای پراید، ۱۰‌میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید