• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131314
+
-

پس‌لرزه در بوشهر ادامه دارد

پیگیری
پس‌لرزه در بوشهر ادامه دارد

بعد از گذشت بیش از یک ‌ماه از زلزله 9/5ریشتری بوشهر پس‌لرزه‌ها در این استان ادامه دارد درحالی‌که هیأت دولت هنوز اعتبار مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله‌زده را تصویب نکرده است.

پس‌لرزه 5ریشتری
به گزارش گروه ایرانشهر، جمعه شب (31اردیبهشت) بار دیگر زلزله ۵ریشتری بندر گناوه را در استان بوشهر لرزاند؛ زمین لرزه‌ای در عمق ۸ کیلومتری زمین حوالی بندر گناوه در مرز استان‌های فارس و بوشهر که مدیرکل مدیریت بحران بوشهر آن را در کانون قبلی و یک پس‌لرزه عنوان می‌کند. جهانگیر دهقانی با بیان اینکه این زلزله خسارت خاصی نداشته است به همشهری می‌گوید: «کارشناسان در حال بررسی مناطق زلزله‌زده هستند. با توجه به ارزیابی‌های انجام شده به‌نظر می‌رسد خسارت مربوط به همان واحدهای مسکونی قبلی است و مثلا ترک دیوار بیشتر شده یا موارد مشابهی اتفاق افتاده است.»
او با بیان اینکه بنیاد مسکن پرونده واحدهای خسارت‌دیده زلزله اواخر فروردین را به طور کامل تشکیل داده است، می‌افزاید: «اگر مورد جدیدی از خسارت مشاهده شود حتما به پرونده‌های قبلی اضافه خواهد شد.»

وعده تصویب اعتبار در هفته جاری
مدیرکل مدیریت بحران بوشهر از رایزنی برای تصویب تسهیلات بازسازی می‌گوید و توضیح می‌دهد:‌ «به ما قول داده‌اند این هفته مصوبه نهایی شود تا بنیاد مسکن بتواند کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را شروع کند.»
در مجموع حدود 400خانه روستایی در استان بوشهر تحت‌تأثیر زلزله به تعمیر یا بازسازی نیاز دارند. خسارت‌ها مربوط به 20روستاست و 7روستای بخش مرکزی گناوه یعنی شول، کلر، گمارون، بهمن‌یاری، کمالی، اسلام‌آباد و تاج ملکی بیشترین خسارت را دیده‌اند.

خراسان‌شمالی در انتظار اعتبار
انتظار بوشهر برای مصوبه هیأت دولت در حالی است که هفته گذشته زلزله دیگری گرمه و جاجرم در خراسان شمالی را هم لرزاند. آمارها حاکی از آسیب‌دیدن 1257واحد مسکونی است و مسئولان این استان هم مانند بوشهر برای شروع بازسازی‌ها منتظر تصویب تسهیلات در هیأت دولت هستند تا بتوانند تا پیش از فصل سرما کار ساخت‌وساز را به پایان برسانند.
2زلزله‌ 4/5و 5/5ریشتری و پس‌لرزه‌ها به 47روستا و 1257واحد مسکونی در استان بین 20تا 100درصد خسارت وارد کرده است.
همچنین 210دامداری بین 10تا 100درصد، 4چاه آب‌آشامیدنی، 2قنات کشاورزی و یک قنات آب آشامیدنی، 1400کیلومتر خط انتقال آب آشامیدنی، 120تیر چراغ‌برق و 33دستگاه اندازه‌گیری شرکت برق در زلزله آسیب دیدند و 17دام سبک، یک دام سنگین و 200قطعه طیور هم تلف شدند. رقم خسارت در این استان بدون محاسبه واحدهای مسکونی 90میلیارد ریال اعلام شده است. در هر 2 استان چادرهای امدادی در میان زلزله‌زدگان توزیع شده است و مالکان واحدهای تخریبی فعلا در چادرهای نصب شده در حیاط خانه‌ها  زندگی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید